تاریخ گرافیک در سینمای ایران در مجموعه نقش جهان بررسی می شود

دومین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران در مجموعه هنرپژوهی نقش جهان برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، در ادامه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، که با همکاری معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، علی بختیاری به بحث و بررسی درباره «تاریخ گرافیک در سینمای ایران» می‌پردازد.

این نشست‌ دوشنبه 20 آبان‌ 1398، ساعت 16، در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار می‌شود و محمدرضا مقدسیان، مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را بر عهده دارد.

در چکیده پژوهش تاریخ گرافیک در سینمای ایران آمده است: مطالعه در زمینه فرهنگ و هنر عامه و عامه‌پسند، امروزه از مهم‌ترین رشته‌های مطالعاتی است که می‌تواند پایه و اساسی برای مطالعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار گیرد. تاریخ سینمای عامه‌پسند ایران، چه پیش از وقوع انقلاب اسلامی و چه پس از وقوع آن، هنوز در شاخه‌های مختلف مورد غفلت مطالعاتی است... . این مطالعه تلاشی برای تنظیم تاریخی چندرشته‌ای و خطی از تولید گرافیک فیلم (سردر، تبلیغات، پوستر و گرافیک ارائه موسیقی فیلم) در ایران است... . تاریخ شفاهی و تطبیق آن با اسناد، روش غالب این مطالعه در کنار استفاده از تحقیقات هرچند محدود در این زمینه بود. نکته مهمی که این مطالعه روشنگر آن بود، غیرخطی‌بودن روند توسعه و تغییر سبک تولید این طراحی‌های دیداری و تأثیرپذیری از عوامل گوناگون داخلی (شرایط اجتماعی، فرهنگی) و خارجی (سینمای وارداتی غربی و شرقی) است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست، دوشنبه 20 آبان 1398، ساعت 16، به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولیعصر، ضلع جنوب‌غربی پارک ساعی، شماره 2169، مراجعه کنند.

logo-samandehi