برگزاری نمایشگاه‌ بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی

گالری‌ها که بعد از مدتی تعطیلی اجباری، دیگر اجازه دارند با رعایت شرط و شروطی نمایشگاه‌ برگزار کنند، حالا آستین‌ها را بالا زده‌اند و تلاش دارند که بی‌رونقی ماه‌های اخیر را کمی جبران کنند؛ اما انگار برای برخی از گالری‌ها و هنردوستان دیگر ترس از «کرونا» رنگ‌ باخته است و به‌همین خاطر هم بی‌توجه به تمام هشدارهایی که تاکنون از بلندگوهای جهانی پخش شده است، به بهانه اعتلای فرهنگ و هنر، همچون گذشته دور هم جمع می‌شوند!

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور همانند برگزاری نمایشگاه‌های هنری لغو و به آینده‌ نامعلومی موکول شد؛ اگرچه مدتی بعد از تعطیلی اجباری گالری‌ها، از سوی دفتر هنرهای تجسمی اعلام شد که امکان برگزاری نمایشگاه‌های هنری فراهم است، اما با شرط‌ و شروطی! مثلاً اینکه دیگر از برگزاری مراسم‌ افتتاحیه خبری نیست. طبیعتاً بسیاری از گالری‌ها که برگزاری نمایشگاه‌ بدون افتتاحیه برایشان سود کمتری داشت و از سوی دیگر خودشان نمی‌خواستند زیر بار پذیرش مسئولیت اجتماعی برگزاری یک مراسم پرجمیعت بروند، فعالیت در دنیای مجازی را ترجیح دادند و اعلام کردند که همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی امکان بازدید حضوری از آثار نیز با اعلام وقت قبلی وجود دارد.

در هفته‌های اخیر اما برخی از گالری‌ها تصمیم به بازگشایی گرفتند؛ آن هم در شرایطی که نه تنها در پوسترهای تبلیغاتی این نمایشگاه‌ها خبری از تاکید بر اعلام وقت قبلی یا لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نبود، بلکه برخلاف شرط اعلام شده، ساعت برگزاری مراسم‌ افتتاحیه را نیز اعلام کردند.

بر همین اساس، خبرنگار ایسنا عصر روز جمعه (۲۳ خردادماه) و همزمان با آغاز برگزاری حضوری تعدادی از نمایشگاه‌های هنری، به برخی از گالری‌هایی که در محدوده مرکز شهر واقع‌ شده‌اند، سر زد تا وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از نزدیک شاهد باشد. اما نکته اینجاست که در اغلب این گالری‌ها نه تنها محدودیتی برای تعداد حضور افراد در محل برگزاری نمایشگاه وجود نداشت، بلکه اجبار یا حتی درخواستی هم برای زدن ماسک وجود نداشت. اگرچه برخی از بازدیدکنندگان به تصمیم شخصی خودشان و با رعایت کلیه نکات بهداشتی از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کردند، اما برای کسانی که به این نکات توجهی نداشتند هم محدودیتی وجود نداشت.

جالب است که حتی در یک نمونه نیز نه تنها تعداد زیادی از افراد در سالن کوچک گالری حضور داشتند، بلکه طبق روال سابق برگزاری افتتاحیه و برخلاف قوانین کرونایی، حتی با شیرینی و نوشیدنی نیز از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شد.

در این میان این پرسش مهم مطرح می‌شود که در شرایطی که بر اساس آمار، میزان ابتلا به این بیماری همچنان در سطح بالایی قرار دارد، آیا نظارتی بر عملکرد گالری‌های صورت می‌گیرد؟ که هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ در پاسخ به آن اظهار کرده است تمامی گالری‌ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی هستند و در صورت تخلف این موضوع پیگیری می‌شود.

مظفری در گفت‌وگویی با ایسنا، خاطرنشان کرد: حتما نظارت صورت می‌گیرد و همه ملزم به رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در برگزاری تجمعات و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری هستیم. با توجه به اینکه از اول اردیبهشت‌ماه بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، اجازه فعالیت نگارخانه‌ها منوط به ثبت در سامانه وزارت بهداشت صادر شد و پس از آن اجازه فعالیت نگارخانه‌ها بر مبنای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، کماکان این پروتکل‌ها به قوت خودش باقی است و تمامی رشته‌های هنری باید این پروتکل‌ها را رعایت کنند و حتما ما نیز این موضوع را به دقت رصد و پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار کرد: هر جا احساس کنیم که مشکلی برای هنرمندان و بازدیدکنندگان و عموم مردم به وجود می‌آید حتما به شیوه قانونی موضوع را پیگیری کنیم. طبیعتا یکی از وظایف شورای نظارت گالری‌ها، نظارت بر تخلفاتی است که گالری‌ها انجام می‌دهند و در صورت مشاهده و دریافت گزارش حتما موضوع را بررسی و سپس تصیم‌گیری می‌کنیم.

logo-samandehi