نقش میکروب ها در حفظ و اصالت سنجی شاهکارهای هنری

دانشمندان وجود میکروب و اطلاعاتی از DNA هنرمندان بر آثار هنری را موثر برای نگهداری و اعتبار سنجی آنها اعلام کردند.

به گزارش گالری آنلاین، بر اساس گفته دانشمندان میکروب ها می توانند تحولی عظیم در حفظ نقاشی های استادان قدیمی و سایر هنرها ایجاد کنند.

تحققیات جدید در ایالات متحده می توانست عواقب گسترده ای تا مبلغ 60 میلیارد دلار در بازار سالانه هنر در بر داشته باشد؛ بازاری که اصل بودن آثار را در آن می توان مبهم و دشوار دانست.

بنابر گفته محققان میکروب هایی که به سطح نقاشی ها و مجسمه ها می چسبند نه تنها می توانند در شناسایی جعلی بودن آثار بکار گرفته شوند بلکه می توانند نقش بسزایی در جلوگیری از فرسوده شدن برخی از گنجینه های فرهنگی بزرگ جهان نیز داشته باشند.

همچنین تیمی از موسسه J. Craig Venter Institute (JCVI) به احتمال استفاده از اطلاعات DNA هنرمندان در اعتبار سنجی آثار هنری چند صد ساله نیز اشاره کرد.

میکروبیولوژیست Manolito Torralba به AFP گفت: ارگانیسم های ریز و درشت که در یک اثر هنری زندگی می کنند می توانند به منشأ یک اثر و جایی که آن اثر نگهداری شده، اشاره کنند.

این مطالعه با استفاده از نمونه‌های گرفته شده از آثار هنری یک مجموعه خصوصی در فلورانس انجام شده است و محققان ادعا می کنند که " این اولین مطالعه در مقیاس بزرگ مبتنی بر علم ژنتیک برای درک ارتباط میکروب ها با آثار هنری است."

پروفسور تورالبا گفت: از فن آوری های متعددی می توان برای برداشتن DNA انسانی روی این آثار هنری (به عنوان رویکرد دیگری برای کشف آثار تقلبی) استفاده کرد و در نهایت محققان را قادر به تأیید اعتبار یک نقاشی یا نسخه خطی میکند.

وی به AFP توضیح داد: "بسیاری از هنرمندان دوره رنسانس از ویژگی های بیولوژیکی خود در آثار هنری استفاده می کردند. لئوناردو و دیگران به دلیل استفاده از بزاق خود بسیار شناخته شده بودند و برخی نیز از خون خود استفاده می کردند."

محقق ، عضو برجسته پروژه DNA لئوناردو داوینچی ابراز امیدواری کرد تأیید کند که بقایای یاد شده در Chateau Amboise در فرانسه ، جایی که استاد ایتالیایی در سال 1519 درگذشت ، واقعاً مربوط به او است.

در نهایت تورالبا گفت كه مطالعه زندگی هنری پنهان میكروب ها می تواند پیامدهای بسیار گسترده تری داشته باشد.

logo-samandehi