از مجموعه پایان‌نامه‌های اهدایی «حبیب‌الله صادقی»، به «کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان هنر» رونمایی شد

با پایان‌ یافتن مراحل پردازش و سازمان‌دهی مجموعه پایان‌نامه‌های اهدایی هنرمند فقید، استاد «حبیب‌الله صادقی»، به «کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان هنر»، در پایگاه پایان‌نامه‌ها، همزمان با بیستم فروردین، روز ملی هنر انقلاب اسلامی، امکان دسترسی و استفاده از این مجموعه ارزشمند، برای کاربران کتابخانه و مرکز اسناد فراهم شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، این مجموعه، شامل پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی است که زنده‌یاد صادقی، راهنمایی یا مشاوره آن‌ها را بر عهده داشته است. پایان‌نامه‌ها در موضوعات مختلف هنرپژوهی، تاریخ هنر، نقد هنر، تجزیه و تحلیل آثار هنری، هنرهای ایرانی، هنرهای دینی و اسلامی، هنر انقلاب و هنر مدرن و ... تحقیق و نگاشته شده است و در غالب آن‌ها نگاه و منظر استاد صادقی، قابل رهگیری است.

فهرست و مشخصات مجموعه پایان‌نامه‌های اهدایی حبیب‌الله صادقی را از اینجامشاهده و دریافت نمایید.

∎ درباره حبیب‌الله صادقی

حبیب‌الله صادقی از نقاشان انقلاب و هنرمندان شاخص مقاومت، در سال۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. صادقی فارغ‌التحصیل لیسانس نقاشی از دانشگاه تهران و فوق‌‌لیسانس نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس بود. وی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد بود، تدریس در دانشکده‌ هنر دانشگاه‌های شاهد، الزهرا و تربیت مدرس همچنین همکاری با نشریات مختلفی از قبیل روزنامه‌های اطلاعات، ادبستان و اهل قلم به عنوان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست بخشی از فعالیت‌های وی در عرصه علمی و فرهنگی کشور است. ریاست موزه هنرهای معاصر تهران؛ عضویت‌ در شورای‌ عالی تمبر، شورای فرهنگ عمومی، شورای مجسمه‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته‌ هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ عضویت پیوسته و ریاست گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر؛ داوری و دبیری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف هنری، همچون داوری دو دوره بخش پوستر جشنواره بین‌المللی فجر و دبیری اولین دوسالانه‌های نقاشی و گرافیک جهان اسلام؛ حضور در نمایشگاه‌های گروهیِ داخلی و خارجی و برپایی نمایشگاه‌های انفرادی داخلی و خارجی از جمله فعالیت‌های حبیب‌الله صادقی است. او با حضور در رقابت‌های هنری موفق به دریافت عناوین و جوایز متعددی همچون برگزیده مسابقات بین‌المللی طراحی هلند و رتبه اول مسابقات بین‌المللی هنرهای ظریفه در ژاپن گردید. حبیب‌الله صادقی از پایه‌گذاران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود.

مشهورترین آثار نقاشی زنده‌یاد صادقی متاثر از فضای انقلاب، دفاع مقدس، نهج البلاغه و عاشورا هستند. از این رو او را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاشان مقاومت دانست. چرا که هر جا ظلمی در هر گوشه دنیا اتفاق افتاده است او با بیانی نقاشانه، آن را به چالش کشیده است. علاوه بر موضوعات متعهدانه و رویکرد نمادینی که در نقاشی‌های صادقی دیده می‌شود، از منظری زیبایی‌شناسانه ترکیب‌بندی، رنگ و بازی با عناصر بصری هم به شکلی مدرن و نوگرایانه در نقاشی‌های صادقی دیده می‌شوند. جدال بین نور و تاریکی هم در معنای نمادینش و هم در شکلی بصری و تجسمی جذابیتی معنا دار به آثار صادقی بخشیده است.

از منظر محتوایی نیز قهرمان‌های آثار صادقی هیچکدام تفنگ ندارند، آن‌ها با دست خالی علیه ظالمان تا دندان مسلح مقاومت می‌کنند و سرانجام پیروز خواهند شد.

صادقی در این باره گفته است: «هیچ‌کدام از قهرمانان من تفنگ در دست ندارند. ما شجاعان دلیر و تعالی‌خواهی همچون امام حسین (ع) و یارانش، مختار، آرش کمانگیر، رستم، سلمان فارسی، شهید همت و یارانش، شهید باکری و یارانش، شهدای حرم و همه کسانی که دل در گرو نجات بشر دارند را داشته‌ایم که از آغوش گرم و نرم پدر و مادر به راهی می‌روند که دیگر ممکن است برنگردند و فقط با خدا معامله می‌کنند. این‌ انسان‌های وارسته را باید ستود. پس من همچنان درباره آنها نقاشی می‌کشم و دل در گرو تمام انسان‌های مظلوم می‌بندم.»

logo-samandehi