نشست روسای انجمن های هنری و همفکری درباره مساله مالیات هنرمندان برگزار شد

موضوع جلسه، روسای انجمن های هنری با مدیر کل هنرهای تجسمی به مساله مالیات هنرمندان و معافیت آن در قانون بودجه سال 1399 اختصاص یافت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، این جلسه با حضور «هادی مظفری» مدیر کل هنرهای تجسمی، «علی بوذری» عضو انجمن تصویرگران ایران، «امیر راد» رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، «سیف الله صمدیان» رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، «علی اشرف صندوق آبادی» قایم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، «محمد مهدی صنعتی» عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، «فاطمه کرکه آبادی» رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، «هیربد همت آزاد» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر تشکیل گردید.

این نشست با محور بررسی بند «ل» قانون مالیاتی بود. دیدگاه مدیر کل هنرهای تجسمی و روسای انجمن های هنری بر این بود که وضعیت هنرمندان سلبریتی و بازیگران پر درآمد، قابل قیاس با تعداد بسیار زیاد هنرمندان رشته های دیگر مانند سفال و نقاشی و گرافیک و عکاسی و خوشنویسی و... نیست.

بسیاری از هنرمندان و فعالان فرهنگی ـ هنری با درآمدهای حداقلی کار هنری می کنند و از آنجا که حقوق ثابت ندارند، طبق قانونی که در سال 1380 تصویب شده از مالیات های مستقیم معاف اند و از اینکه این مساله همچنان در قانون باقی مانده، ابراز خوشنودی نموده اما اعلام نمودند که مساله مهم این است که افکار عمومی نسبت به این موضوع باید روشن شود و مردم هنرمندان را صرفا به تعدادی بازیگر و یا خواننده پر درآمد تقلیل ندهند.

در این نشست مدیر کل هنرهای تجسمی از روسای انجمن ها خواست که به طور شفاف وضعیت هنرمندان را در رسانه های عمومی برای مردم توضیح دهند و فلسفه معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی - هنری را بیان کنند. عموم جامعه باید بداند که تعداد هنرمندان فقط همین 30 - 40 نفر بازیگر نیست و بین زندگی و درآمد هزاران عکاس و نقاش و خوشنویس و گرافیست و مجسمه ساز و غیره با تعداد محدودی سلبریتی تفاوت جدی وجود دارد.

logo-samandehi