خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

هادی مظفری مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت و گویی آخرین تحولات جشنواره را تبیین کرد.

لطفا از آخرین وضعیت جشنواره تجسمی فجر بگویید؟

همانطور كه در آخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره با درخواست دبیران محترم بخش های دهگانه و تصویب شورای سیاستگذاری بعنوان عالی ترین ركن جشنواره بعد از مراسم چهلم شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان هواپیمای اكراین ازتاریخ ٢٩ بهمن تا ٥ اسفند برگزارخواهد شد.

درمورد مكان برگزاری جشنواره توضیح دهید؟

قبلا اعلام شده بود كه این دوره در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود اما با توجه به تغییر ٥ روزه ی زمان جشنواره، برنامه ریزی زمان های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح كه جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ٢٤ تا٢٨ بهمن برگزارمی شود و نمایشگاه بعدی ، صنعت نفت وگاز درتاریخ ٦ اسفندماه. جشنواره تجسمی فجر درمیان دونمایشگاه قرار می گرفت كه زمان تغییر دكوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه ها بود و آسیب جدی به این جشنواره می زد. از این رو مكان جشنواره را همچون سال قبل ، به فرهنگستان هنر- موسسه صبا منتقل كردیم.

دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی انصراف دادند و شما استعفای دبیر محترم را نپذیرفتید. لطفا درباره این وضعیت توضیح دهید؟

اتفاقاتی كه حدفاصل ١٣ دی و با شهادت تكان دهنده ی سردار سلیمانی شروع شد و سپس با درگذشت غم انگیز هموطنانمان در مراسم تشییع جنازه ایشان دركرمان و سقوط دلخراش هواپیما منتشر شد ، همه ی كشور را متاثركرده بود و واكنش هریك از دبیران و داوران این جشنواره و سایرجشنواره ها نیز در همین شرایط و فضا اتفاق افتاد.

سطح تالمات روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت كه بسیاری از ایشان ، بدون توافق جمعی و بصورت شخصی تصور كرده بودند این تصمیم ، مناسب ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده های داغدار است كه این اتفاق بصورت گسترده درفضای مجازی منتشر شد و چنان برداشت شد كه تصمیم جمعی است در حالیكه به هیچ عنوان اینگونه نبود.

در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری كه قبول مسئولیت نموده بودند این بود كه چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم اما باید قبول كرد كه جو و فضای عمومی جامعه تاثیر گذارتر از خواهش و درخواست های ما بود.

با این شرایط، وضعیت شركت كنندگان جشنواره به كجا می رسید؟

اتفاقا نكته بسیار مهمی بود. بیش از ٣ هزار هنرمند و با ٦ هزار اثر در بخش های مختلف جشنواره شركت كرده بودند و ما بعنوان برگزار كنندگان یك جشنواره ملی و رسمی امانتدار تك تك این آثار بودیم . همین امر باعث شد كه استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند كه كار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه ای با دبیران بخشهای دهگانه جشنواره برگزاركردند و اعلام كردند من به كمك شما قادرم این بار را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با بیانیه ای كه در آن درخواست تعویق جشنواره به بعد ازمراسم چهلم و نیز حذف بخش های غیر ضروری جشنواره درجهت كمك به سیل زدگان سیستان و بلوچستان نمودند ، دعوت مجدد دبیرمحترم را پذیرفتند تا در قالب جدید و ایجاد شوراهای هنری در رشته های مختلف، جشنواره را تا پایان همراهی نمایند و من می خواهم همین جا از رفتار مسولانه دبیر محترم و تمامی دبیران و داوران كه چنین نقش و مسولیتی را پذیرفتند ، تشكر و قدردانی كنم.

وضعیت داوری ها و انتخاب نفرات برتر به چه شكل خواهد بود؟

جشنواره تجسمی فجر یكی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است كه اساتید، پیشكسوتان و مدیران گالری ها دركنار هم، ظرفیت های تجسمی را به جامعه معرفی كنند. از آنجایی كه طبق آیین نامه جشنواره در هر رشته ی دهگانه فقط امكان معرفی یك نفر و اهدای یك جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر نموده است كه به جای انتخاب یك نفر ویك اثر ، امكان خرید آثار بیشتری ، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام نماید.

به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یك اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شكسته، نسخ و ثلث و نقاشی خط، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری نموده و شورای هنری با هماهنگی هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.

به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنرهای تجسمی رویكرود اكسپو و فروش آثار شركت كنندگان را-منوط به تایید خود هنرمندان - دنبال خواهد كرد.

در این دوره نحوه ی حضور گالری ها چگونه خواهد بود؟

نشست هایی با حضور مدیران محترم گالری های تهران و برخی استانها برگزار كردیم و درحال جمع بندی پیشنهادات مختلف هستیم كه به زودی جمع بندی و جزییات آن اعلام خواهد شد.

در پایان گفتنی است كار بررسی و انتخاب آثار از تاریخ ٢ بهمن آغاز و تا ٦ بهمن ادامه خواهد داشت و نتایج آثار راه یافته 8 بهمن منتشر خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از تاریخ 29 بهمن تا 5 اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار خواهد شد.


منبع: واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

logo-samandehi