سیف‌اله صمدیان:

امیدواریم «خواهرخوانده‌ها» میزبان «چهل سال، تهران» باشند

سیف‌اله صمدیان، بنیان‌گذار و دبیر جشن تصویر سال گفت: «تهران» به‌عنوان پایتخت کشور، یک شهر معمولی نبوده و در واقع می‌شود از این شهر به‌عنوان «ایران کوچک» یاد کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این عکاس پیشکسوت و برنده جایزه ورلدپرس فوتو درباره‌ی بخش ویژه «چهل سال، تهران» در هفدهمین دوره‌ی تصویر سال گفت: استمرار شانزده سال همراهی و همدلی هنرمندان با این رویداد مستقل هنری که بدون بودجه‌ی دولتی شکل گرفته و به کار خود ادامه داده‌ است، ما را بر آن داشت که در پایان چهار دهه‌ی، آثار هنرمندان عکاس، فیلم‌ساز، طراحان گرافیک و کاریکاتوریست را که درباره‌ی شهر تهران تولید شده‌اند، با حمایت و همراهی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در بخش ویژه نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با عنوان مسابقه و نمایشگاه «چهل سال، تهران» به نمایش بگذارد به‌همین منظور از طریق فراخوان خاص سراسری هنرمندان را دعوت به حضور در این بخش کردیم.

image.png

دبیر جشن تصویرسال تاکید کرد، در بخش عکاسی، کاریکاتور و پوستر آثار مربوط به رویدادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری در شهر تهران در فاصله‌ی زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸ مورد نظر بوده و در بخش فیلم هم تنها فیلم‌های مستند پذیرفته خواهد شد.

سیف‌اله صمدیان تصریح کرد که گردآوری و برگزاری مسابقه و نمایشگاه بخش ویژه «چهل سال، تهران» فرصت مغتنم و ارزشمندی است که علاوه بر نمایش این آثار مهم هنری و تاریخی در پایتخت ایران، آثار هنرمندان خلاق ایرانی، در دیگر پایتخت‌های دنیا و یا حداقل در خواهرخوانده‌های تهران نیز به نمایش گذاشته شود و ما در حال پیگیری اجرای این پیشنهاد از طریق شهرداری تهران هستیم، زیرا فرهنگ و هنر ایران و ایرانی بزرگترین گمشده دنیای سیاست‌زده چهار دهه گذشته بوده است.

این عکاس و مستندساز در پاسخ به احتمال حذف بخشی از رویدادها و روندهای تاریخی چهل سال گذشته در این نمایشگاه پاسخ داد: تجربه نشان داده که ظرفیت جامعه‌ی امروز ایران در اکثر موارد بالاتر از ظرفیت مسوولان سیاسی و رسانه‌های رسمی بوده است و ناگفته پیداست که با گسترش انقلاب دیجیتال و حضور چشم‌گیر و انکارناپذیر دوربین‌های موبایل این پیش‌تازی به شکل چشم‌گیری نمود پیدا کرده است که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم واقعیت به این روشنی را در جامعه‌ هضم کنیم. بنابراین ما تا جایی که توانستیم سعی کردیم در فضای محدود خودمان و به دور از سیاست‌زدگی‌های رایج، فضای امن فرهنگی برای همه طیف‌های فکری جامعه هنری ایران ایجاد کنیم که طبیعتا ارایه آثار این بخش نیز، در دوره‌ی هفدهم به همان روش و منشی خواهد بود که در شانزده دوره گذشته به دست آورده‌ایم.

صمدیان با اشاره به این نکته که تهران تنها شهری در ایران است که تعداد زیادی فیلم مستند درباه‌ی آن ساخته شده است، اضافه کرد: مرور چهل سال فیلم‌های مستند منتخب درباره‌ی شهر تهران اهمیت ویژه‌ای در این رویداد دارد.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم تصویر آثار دریافت شده توسط دبیرخانه این رویداد مهم هنری را بیش از سال‌های قبل برشمرده و درباره‌ی نمایش آثار بخش «چهل سال، تهران» توضیح داد: برگزیده‌ای از بخش عکس، گرافیک و کاریکاتور به‌صورت چند رسانه‌ای در طول برپایی نمایشگاه در خانه‌ی هنرمندان ایران ارایه می‌شود؛ همچنین بخش ویژه‌ای از آثار منتخب نیز طی فروردین سال ۱۳۹۹ در عمارت اتحادیه تهران به‌عنوان هدیه نوروزی شهرداری تهران نمایش داده خواهد شد.

صمدیان اعلام کرد، فیلم‌های مستند منتخب بخش ویژه‌ی «چهل سال، تهران» در طول برگزاری جشنواره فیلم تصویر از دوم تا ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۸ در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران همزمان با نمایشگاه تصویر سال اکران خواهند شد.

دبیر هفده دوره نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، با تاکید بر اینکه فرصت شرکت در بخش «چهل سال، تهران» تنها تا پانزدهم بهمن باقی است، افزود: هنرمندان می‌توانند در بخش فیلم مستند، کاریکاتور و پوستر حداکثر پنج اثر و در بخش عکس حداکثر ۱۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

logo-samandehi