مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی:

گالری‌دارها به سلامت جامعه اهمیت دهند

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با تاکید بر لزوم توجه گالری‌داران به تعطیلی نمایشگاه‌های هنری به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، از سرنوشت دوازدهمین جشنواره تجسمی که به همین خاطر ناتمام ماند، سخن گفت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره فعالیت برخی از گالری‌ها با وجود درخواست این دفتر مبنی بر تعطیلی گالری‌ها و لغو برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه‌های هنری در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: شرایطی که این روزها در کشور به وجود آمده است، اینگونه نیست که یک نفر متضرر شود و یک نفر سود ببرد. این موضوع به سلامتی تمام جامعه بستگی دارد و طبیعی است که همه ما باید به منظور حفظ سلامتی شخصی و اجتماعی برخی از نکات را رعایت کنیم.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا دفتر هنرهای تجسمی نیز بیانیه‌های متعددی را بر اساس درخواست‌ وزارت بهداشت و درمان و متعاقب آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لغو کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری منتشر و از گالری‌دارها درخواست کرد که به دلیل حفظ سلامتی مخاطبان به این موضوع اهمیت بدهند تا کم‌توجهی ما باعث شیوع بیشتر بیماری در سطح جامعه نشود. امیدواریم با رعایت همه ما، جامعه به شرایط عادی برگردد و بتوانیم به فعالیت‌های گذشته‌مان بازگردیم.

مظفری درباره اینکه چرا دفتر هنرهای تجسمی دستور تعطیلی گالری‌ها را صادر نکرده است، بیان کرد: این موضوع دستوری نیست و اگر هم قرار بر صدور دستور باشد، ستاد ملی کرونا باید این موضوع را اعلام کند. با توجه به اینکه این ستاد ملی تشکیل شده، هرگونه تعطیلی در نهادها و اصناف مختلف نیز باید توسط این ستاد اعلام شود و درست هم این است که بخش‌های مختلف خودشان منفرداً و به صورت مجزا در این زمینه تصمیم‌گیری نکنند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت آثاری که قرار بود این دفتر از نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر خریداری کند نیز توضیح داد: خرید آثار را حتما انجام خواهیم داد و هیچ تغییری در این برنامه ایجاد نمی‌شود. آثاری که نهایتاً از سوی هیات داوران پیشنهاد شد را برای خرید ثبت کرده‌ایم و خرید آن را نیز انجام خواهیم داد؛ اما از آنجا که هنوز مراسم اختتامیه جشنواره امسال برگزار نشده است، نتیجه نیز تا زمان برگزاری این مراسم اعلام نمی‌شود.

مظفری تاکید کرد: ما همچنان به تعهدی که برای خرید آثار به میزان اعتبارات دفتر هنرهای تجسمی و حتی بیشتر از آن داده‌ایم، پایبند هستیم و نتیجه را زمانی که مراسم اختتامیه جشنواره برگزار شود به صورت رسمی و عمومی اعلام می‌کنیم.

او همچنین درباره برآورد خرید صورت‌گرفته از آثاری که برای فروش در نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر امسال ارائه شده بودند، گفت: باید جمع‌بندی و سپس نتایج نهایی اعلام شود؛ چراکه ممکن است خریداری در زمان نمایشگاه اثری را انتخاب کرده و سفارش خرید هم داده باشد، اما تا زمانی که هزینه آن پرداخت نشده باشد، نمی‌توانیم آن اثر را جزو آثار فروخته شده به حساب بیاوریم؛ بنابراین لازم است که کلیه خریدها صورت بگیرد و سپس در یک جمع‌بندی نهایی برآورد آثاری که خریداری شدند اعلام شود.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمیدرباره احتمال برگزاری اختتامیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر تا پایان سال جاری، اظهار کرد: منتظریم که شرایط از طرف وزارت بهداشت و درمان اعلام شود و اگر به ما اجازه برگزاری مراسم اختتامیه داده شود حتما در سال جاری این مراسم برگزار می‌شود و اگر وزارت بهداشت همچنان بر برگزار نشدن هرگونه تجمع عمومی تاکید داشته باشد، برای رسیدن زمان مناسب منتظر می‌مانیم.

logo-samandehi