رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک پاسخ داد

چگونه کرونا کیفیت آثار هنری را بالا می‌برد؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت هنرمندان یک عرصه سخن گفت و یادآور شد که برنامه‌های هفته گرافیک که به همین دلیل به تعویق افتاده بود، در اولین فرصت در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، فاطمه کرکه‌آبادی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ـ عصر روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد ماه) در گفت‌وگویی آنلاین با سایت گالری آنلاین درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های هنرمندان و انجمن‌های هنرهای تجسمی، سخن گفت.

او اظهار کرد: نمایشگاه‌های هفته گرافیک که قرار بود هشتم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، با تعطیلی کلیه فعالیت‌های هنری به تعویق افتاد. اخیرا با خانه هنرمندان صحبت کردیم که اولین فرصتی که می‌توانیم برای برگزاری نمایشگاه‌ها گالری‌ها را در اختیار بگیریم، مشخص شود؛ ولی اگر باز هم به هر دلیلی امکان برگزاری نمایشگاه حضوری فراهم نشد، نمایشگاه‌ را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک همچنین درباره تاثیرات کرونا بر فعالان این حوزه، بیان کرد: حرفه گرافیک برخلاف سایر رشته‌ها به سفارش‌دهنده وابسته است و این ویژگی‌ را دارد که بعد از تمام سفارش تمام فعالیت‌های خود را به‌صورت آنلاین انجام دهد. البته پیش از آمدن کرونا نیز چنین بستری فراهم بود و من به‌شخصه نیز بسیاری از کارهایم را به صورت آنلاین انجام می‌دادم.

کرکه‌آبادی ادامه داد: در این میان باید به این نکته توجه داشت که وقتی در به هر دلیلی فعالیت‌های تجاری و هنری کم می‌شود، طبیعتا سفارش‌دهنده نیز کمتر می‌شود. با شیوع ویروس کرونا به‌ویژه در ماه اسفند، تقریبا تمام فعالیت‌ها یا کند شد یا تقریبا به صفر رسید. این درحالی است که دو ماه آخر سال برای طراحان گرافیک ماه‌های پردرآمدی محسوب می‌شود، اما عملا در سال گذشته این امکان از هنرمندان عرصه گرافیک گرفته شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک یادآور شد: بعد از عید به‌مرور میزان فعالیت‌ها افزایش یافت، اما باز هم باید این نکته را در نظر داشت که بسیاری از فعالیت‌های طراحان گرافیک به‌صورت نمایشگاهی، داوری و کارهای آموزشی انجام می‌شود که این فعالیت‌ها نیز بسیار کاهش یافت. از این ماه با باز شدن گالری‌ها، به نظر می‌رسد اندکی اوضاع بهتر شده است.

او همچنین درباره تقویت فضای آنلاین در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: یکی از پیامدهای مثبت شیوع ویروس کرونا این بود که نمایشگاه‌هایی که دیدن آنها در انحصار عده‌ای خاص بود، در دسترس عموم مردم قرار گرفت. البته وقتی نمایشگاه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند کار نیز سخت‌تر می‌شود؛ چراکه هنرمند می‌داند که مخاطب بیشتری دارد و ناچار است که با حساسیت‌های بیشتری کار کند و همین امر می‌تواند منجر به افزایش کیفی آثار شود.

کرکه‌آبادی همچنین درباره برنامه‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک، اظهار کرد: جلسات به‌صورت آنلاین طبق روال از پیش تعیین‌شده برگزار شد. قبل از عید و حتی پیش از آمدن کرونا، ما تصمیم گرفته بودیم که برخی از فعالیت‌هایمان را به صورت آنلاین انجام دهیم. بر همین اساس نمایشگاهی که قرار بود برای کارت تبریک‌های نوروز برگزار کنیم را به‌صورت آنلاین برگزار کردیم.

او ادامه داد: به دلیل اینکه برنامه‌های هفته گرافیک به تعویق افتاد، برای جایگزینی برنامه «دمنوش شب» را برگزار کردیم که گفت‌وگوهای صمیمیانه میان دو طراح برگزار می‌شد. بعد از چند روز با توجه به استقبال مخاطبان و طراحان خوب بود، تعداد قسمت‌های این برنامه‌ افزایش پیدا کرد. الان نیز تصمیم داریم که این برنامه را ادامه دهیم و حتما حداقل ماهی یک بار آن را برگزار می‌کنیم.


تهیه و تنظیم: فاطمه خلیلی خبرنگار ایسنا


ویدیو ی این گفتگوی در اینستاگرام گالری آنلاین درج شده و علاقه مندان به مشاهده ویدئو میتوانند به ادرس https://www.instagram.com/onlineartgallery.ir/ مراجعه نمایند.

logo-samandehi