گزارش تصویری نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» در موزه لوور (بخش اول)

نمایشگاه «امپراتوری گل‎های سرخ» سه‌شنبه ۷ فروردین در موزه لوور ـ لانس در فرانسه با 450 اثر از دوره قاجار از ۶۰ موزه جهان که 19 اثر از این مجموعه از کاخ گلستان ایران انتقال داده شده، افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین، طبق گفته دکتر جبرییل نوکنده،: نمایشگاه شامل ۴۵۰ اثر مربوط به دوره قاجار از ۶۰ موزه جهان از کشورهای ایران، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک، قطر، انگلستان و کانادا است که در ۱۲ گالری با موضوعات ویژه به نمایش درآمده اند. پس از ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی، نمایشگاه امپراطوری گل سرخ بزرگترین رویداد فرهنگی در مقیاس جهانی درباره فرهنگ و هنر قاجار است.

این نمایشگاه از امروز تا اول مرداد ادامه دارد و در آن تعدادی از نقاشی‌های قاجاری کاخ گلستان از جمله تابلوی بزرگ «صف سلام فتحعلی‌شاه» با ابعادی حدود ۳۷ متر که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین تابلوهای نقاشی دنیا محسوب می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

سه تابلوی روی بوم کوچک‌تر از آثار کمال‌الملک و مصورالممالک و دو تابلوی طراحی‌های ناصرالدین شاه نیز از‌جمله این آثار هستند.

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۱۹ اثر از شکاهکارهای هنری دوره قاجار را که شامل هشت تابلوی نقاشی رنگ‌و‌روغن و آب‌رنگ، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین‌شاه گرفته شده است، به‌همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقامحمدخان، دو جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در دو برگ کتابت شده و شش مرقع به خط‌های ناصرالدین‌شاه، میرزابابا و محمدباقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفرخان نوشته شده است برای نمایش در موزه لوور ـ لانس از گنجینه مخازن کاخ انتخاب کرده است.

نمایشگاه «امپراتوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به‌مدت ۳ ماه در موزه لوور ـ لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

برپایی این نمایشگاه در راستای قرارداد همکاری است که میان موزه لوور و سازمان میراث‌فرهنگی کشورمان در سفر ژانویه ۲۰۱۶ دکتر روحانی به پاریس به امضا رسید.

کاخ گلستان علاوه بر کالبد معماری، کاشی‌ها، فرش‌ها، گنجینه نسخ خطی، تابلوهای نقاشی بسیار نفیس و بی‌نظیر از نقاشان بنام قاجار و تزیینات منحصر به فردش دارای آلبوم‌خانه ای با ۱۹هزار عکس و فیلم های قاجاری بوده که تعداد زیادی از این آثار تاکنون به نمایش درنیامده است و همه این ویژگی ها باعث شده تا کاخ گلستان به عنوان «گلستان هنر قاجار» شناخته شود.

logo-samandehi