در رونمایی کتاب « تاریخ، فرهنگ و هنر» مطرح شد؛

محمد بهرامی فردوسی زمان‌خویش است

«او غم عشق داشت نه غم نام و نان، همچون بسیاری از بزرگان عرصه هنر» این اولین توصیفات شهرام امینیان، پزشک و کارشناس عالی آثار تاریخی از محمد بهرامی بود. بزرگداشت بهرامی، هنرمند تصویرگر و از اساتید به نام حوزه هنرهای تجسمی و رونمایی از کتاب وی، دهم آبان با حضور جمع کثیری از بزرگان و علاقمندان هنری برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، شهرام امینیان، کارشناس عالی آثار تاریخی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: استاد بهرامی ۱۳۰۵ شمسی در رستم آباد رودبار از پدری تفرشی و مادری گیلانی به دنیا آمد. تا ۵-۶ سالگی در مکتب سواد آموخت و پس از آن به دلیل ماموریت پدر راهی تهران شد و در صنایع مستظرفه ثبت نام شد.

وی با نشان دادن آثاری بر روی پرده سالن به شرح کارهایی از وی، از جمله طراحی جلد مجله ورزشی، طراحی لوگوی یک باشگاه ورزشی و تصویرگری داستان های موجود در بسیاری از مجلات پرداخت.

امینیان اشاره کرد: استاد از ۱۳۳۰ و بعد از آن در طراحی جلد کتابهای بسیاری کار کرد و با سازمان های مختلفی همکاری کرد که از آن جمله می توان جلد کتاب کلیات عارف قزوینی، کتاب ربه کا، آزردگان و اثری از فروغ فرخزاد را نام برد.

وی شرح داد: در همین دوره استاد به طراحی و بازنگری در طرح صورت بسیاری از بزرگان ادب و فرهنگ و هنر ایرانی پرداخت از جمله تصویری نادیده از فردوسی، تصویری خیالی از حافظ، تصویری متفاوت از مرتضی ممیز که حالتی گرافیکی دارد، تصویر پیتر روبنس، نقاش بلژیکی و به تصویر پرتره هنرمندان دیگری اهتمام ورزید.

این کارشناس عالی آثار تاریخی افزود: استاد بهرامی در دانشکده هنرهای زیبای تهران قبول شد و دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در آنجا به اتمام رساند. سال ۱۳۳۵ با عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر آشنا شد و به عنوان اولین طرح، نشان و لوگوی این انتشارات را کار کرد. در همین دوران به تصویرگری کتاب های بسیاری پرداخت که از آن جمله می توان به قصه های خوب برای بچه های خوب، کتاب های درسی مدارس و کتاب جامع و کامل شاهنامه اشاره کرد.

امینیان سپس به تاسیس چاپخانه گوتنبرگ مجهز به دستگاه های مدرن توسط استاد بهرامی اشاره نمود و گفت: شاهنامه ای در این چاپخانه توسط استاد تهیه شد که آماده سازی و چاپ آن هشت سال به طول انجامید و در سال ۱۳۵۱ به چاپ رسید. در همین سال در سازمان ملل متحد نمایشگاهی از آثار استاد برپا گشت.

این سخنران در پایان صحبت های خود تصویرگری های بسیاری از استاد را نشان داده و به تشریح کامل آنها پرداخت.

در بخش دوم محسن سلیمانی، در رابطه با هنردوستی و فرهنگ پروری استاد بهرامی سخن راند.


وی گفت: استاد بهرامی علاوه بر تصویرسازی در عرصه های دیگری هم سرآمد است، می توان او را فردوسی زمان خویش خواند.

سلیمانی اظهار داشت: استاد برای کتاب «تاریخ، فرهنگ و هنر» که امروز رونمایی می شود ۳۰ سال زحمت کشیده است. او از دیرباز مطالعات بسیاری انجام داد و در این کتاب از ابتدای شکل گیری انسان های مدرن صحبت می کند، در رابطه با انواع خطوط سخن به میان می آورد و به منابع ابن یمین و ... دیگر اشاره می کند.

وی افزود: استاد بهرامی در کتاب مذکور تاریخ را کاملا علمی و با زبانی شیرین و روان بیان می کند؛ این کتاب ریشه در گذشته دارد، در حال زندگی می کند و نگاهی به آینده دارد.


در پایان این نشست کتاب محمد بهرامی توسط آقایان بوذری، جمال پور، امینیان، رجبی معمار، سلیمانی و استاد بهرامی رونمایی شد.

logo-samandehi