فراخوان اولین جشنواره بین المللی طراحی گنسای – ایده پردازی و طراحی محصول به منظور کاهش خسارات پس از سوانح طبیعی


در دنیای امروز، اهمیت اقدامات مورد نیاز برای کاهش خطر بلایا و تداوم آن در راستای برنامه توسعه پایدار، همچنان در حال افزایش است. دلایل اساسی برای افزایش اهمیت کاهش خطر بلایا وجود دارد: اول اینکه مخاطرات تاثیرگذار بر انسان از زمان بسیار قدیم، حتی با پیشرفت تکنولوژی کاهش نیافته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل، رانش زمین و سونامی هنوز بسیار شایع بوده و به عنوان چالش عمده برای تمدن بشری باقی مانده اند. فراوانی و شدت برخی از مخاطرات مانند سیل، خشکسالی و رانش زمین به دلیل گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، افزایش یافته است.. مقایسه تعداد حوادث در سه دهه ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۰ اشاره بر این واقعیت دارد که تعداد بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی در هر دهه دو برابر شده است. اگر چه تعداد افراد کشته شده از این بلایا در دهه گذشته کمتر از دهه های قبل بوده است اما تعداد افراد آسیب دیده و میزان خسارات اقتصادی در هر دهه دو برابر شده است. از یک سو توجه روز افزون به کاهش شیوع و شدت بلایای طبیعی و انسان ساخت و از سوی دیگر پیشرفت فوق العاده در طراحی محصولات جهت کنترل و کاهش آسیب های ناشی از بلایای طبیعی در کشور ژاپن و تدوین و گسترش رویکرد گنسای منجر به فراهم شدن امکانات امیدوار کننده برای طراحی محصولات با رویکرد گنسای در مقابله با بلایا شده است. چالش بعدی چگونگی سرمایه گذاری بر روی طراحی محصولات با رویکرد گنسای در ایران است. گنسای یک لغت ژاپنی است که به معنی کاهش خسارات بعد از سوانح طبیعی اشاره دارد. گنسای دیزاین، برای ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎر پس از زلزله شدید هانشین-آواجی در سال ۱۹۹۵، در کشور ژاپن پدید امده است که به معنی کاهش خسارات پس از فاجعه و کاهش قربانیان است که ضمن مطالعات و تحقیقات انجام شده – به طراحی محصولاتی می پردازد که نه تنها در شرایط عادی در زندگی روزمره به آسانی بکار برده می شوند بلکه در مواقع اضطراری ناشی از بلایا برای زنده ماندن، نجات، پناه دادن یا گریز نیر عملکرد ویژه ای دارند. از همین رو برگزاری جشنواره طراحی گنسای در ایران، کشوری که از جمله ۱۰ کشور سانحه خیز جهان است؛ از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است و گامی موثر برای هم افزایی و کسب دستاوردهای ارزشمند در این زمینه خواهد بود. لذا این جشنوراه به دنبال آن است که با گردهم آوردن صاحب نظران، اندیشمندان، دانشگاهیان، طراحان و علاقه مندان به موضوع طراحی گنسای، به تببین مفاهیم، اهداف و معرفی ایده ها و طرح های مفید و نوآورانه در زمینه طراحی محصولات به منظور کاهش خسارات پس از سوانح طبیعی به پردازد. مفتخر هستیم که برای اولین بار در ایران، این همایش و جشنواره را در دانشگاه تهران برگزار میکنیم. در این جشنواره سعی بر این است که دانشجویان علاقمند و کمی آشنا به گنسای، ازدپارتمانهای طراحی صنعتی، طراحی محصول، معماری، طراحی لباس، گرافیک، ،مدیریت بحران شهری، ارتباطات ما را یاری کنند. در این جشنواره با در نظر گرفتن تجاربهای قبلی و اطلاعات ذخیره شده ، از دیدگاه طراح به خلق کانسپت و ایده برای ایجاد راهکار و یا در قالب طراحی محصول وارد عرصه میشویم. همچنین معتقدیم که روند تفکر و نتایج بدست آمده را توسط برپایی نمایشگاه ملی و بین المللی با سازمانهای مرتبط ومردم به اشتراک بگذاریم، هدف از ارایه نتایج به طور گسترده، کمک به بهبود توانایی در کاهش فاجعه در جامعه است. از سوی دیگر، در کارگاه آموزشی گنسای، که با همکاری پروفسور ساگارا و دکتر فرزام اجرا خواهند شد، دانشجویان بصورت گروهی، محصولاتی کاربردی بصورت کانسپت و ایده طراحی خواهند کرد. در این جشنواره سعی بر این است که دانشجویان علاقمند و کمی آشنا به گنسای، از دپارتمانهای طراحی صنعتی، طراحی محصول، معماری، طراحی لباس، گرافیک، ،مدیریت بحران شهری، ارتباطات ما را یاری کنند.

اهداف:
• آشنایی جامعه اکادمیک ایران با این شاخه از طراحی محصول برای اولین بار.
• تأثیر و نقش طراحی صنعتی در طراحی گنسای.
• ایجاد ﻓﻀﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺠﺮﺑﻲ و عملی ﺑﺮای دانشجویان طراحی صنعتی ﺑﺎ ﻫﺪف اراﺋﻪ و ﺧﻠﻖ اﻳﺪه.
• ایجاد محصولاتی کارآمد برای مقابله با شرایط اضطراری ناشی از حوادث.
• نمایش آثار منتخب در نمایشگاه داخلی در کشور ایران.
• نمایش آثار منتخب در نمایشگاه بین المللی در کشور ژاپن در سال 2018 میلادی.
• ارسال آثار منتخب برای مسابقات بین المللی گنسای دیزاین در کشور ژاپن در سال 2018 میلادی.
بر این اساس، دبیرخانه جشنواره با افتخار از تمامی متخصصان، کارشناسان، دانشجویان، پژوهشگران مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی، هنرمندان و طراحان دعوت می نماید با شرکت در این رویداد مهم در ارائه آخرین دستاوردهای علمی و اجرایی مشارکت نموده و زمینه دستیابی به دانش خاص مورد نیاز برای طراحی گنسای و کاهش خطرات پس از سوانح طبیعی را فراهم سازند.

محورهای جشنواره:
طراحی تجهیزات مناسب آوار برداری
طراحی پناهگاه – چادر – کانکس های آماده ....
طراحی وسیله های گرمازا (بدون استفاده از سوخت مایع) زیرا معمولا زلزله در فصول سرد سال و در نیمه شب رخ می دهد.
طراحی روشنایی- ( زیرا عموما ، بر اثر زلزله برق قطع میشود.)
طراحی راهبردهایی در زمینه اطلاع رسانی سریعتر و صحیحترکه منجر به امدادرسانی سریعتر گردد.(بر اساس تجارب داخلی و جهانی، امدادرسانی در ساعات اولیه بعد از وقوع زلزله از اهمیت زیادی در نجات جان زیرآوارماندگان برخوردار است، به طوری كه ۷۲ ساعت اولیه پس از و قوع زلزله به ساعات طلایی امداد و نجات شهرت یافته است)
طراحی ایده جهت آموزش صحیح کنترل تمرکز، رفتار صحیح و پناه گرفتن در مکان های صحیح درهنگام وقوع زلزله
ایجاد مسیری ایمن، ویژه امداد رسانی در حوادث طبیعی که به تمامی نقاط شهر دسترسی داشته باشد
طراحی و ایده یابی، در جهت کمک به بهداشت فردی و محیطی
طراحی ابزاری مناسب برای جمع کردن سریع زباله و نخاله های ساختمانی
طراحی خدمات در جهت جبران کمبود امکانات و بر طرف کردن آشفتگی درحین کمک‌رسانی
طراحی روباتها و محصولات هوشمند برای تشخیص سریع باز ماندگان در زیر آوارها. (در ایران، به جز سگ های تربیت شده ، هیچ محصولی وجود ندارد که سیگنالی از طرف افرادی که زیر آوار زنده مانده اند را اطلاع رسانی کنند.)
طراحی مقاوم سازی ساختمان های جدید و بازسازی و اصلاح ساختمان های قدیمی (از دیدگاه معماری، مهندسین سازه و مهندسین عمران)

طراحان میتوانند با توجه به نیازهای اعلام شده از سوی سازمانها و مردم آسیب دیده از موارد زیر نیز الگو بگیرند:
پتوی سالم و تمیز
چادر اسکان
وسایل سرمایشی
وسایل گرمایشی
داروهای ضروری(مسکن وآنتی بیوتیک)
خشکبار، آب معدنی و غذای کنسرو شده
لوازم بهداشتی(شامپو،صابون،دستمال کاغذی،پوشک نوزادلوازم بهداشتی بانوان و...)
طراحی بسته بندی شیشه شیر و شیرخشک
لباس زیر
دستکش کار جهت تسریع در آوار برداری
لباس گرم (سالم و تمیز)
طراحی ظروف غذا خوری
طراحی بسته بندی محصولات امداد رسانی

آخرین تاریخ ارسال اثر: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

تاریخ داوری آثار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ لغایت ۲ اسفند ۱۳۹۶

زمان برگزاری: ۶ لغایت ۸ اسفند ۱۳۹۶

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت فراخوان مراجعه نمایید.





logo-samandehi