نمایش چیدمانی از شبنم قفقازی در گالری ابد



گالری ابد از روز جمعه دوم شهریورماه میزبان چیدمانی از شبنم قفقازی تحت عنوان "همه چیز از همه چیز آغاز می شود" شد.

این نمایشگاه تا 16 شهریور همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت 16 تا 20 دایر خواهد بود و علاقه مندان جهت بازدید می توانند به نشانی گیشا، خیابان علیای غربی، خیابان جوادی، شماره 53 مراجعه نمایند.


شبنم قفقازی در رابطه با هدف اصلی چیدمان و روند شکل گیری ایده تا اجرا نمایشگاه توضیح داد: روند شکل گیری ایده این پروژه از قصد شرکت کردن در یک نمایشگاه گروهی با عنوان قاصدک آغاز شد، که قرار بر این بود که همه اعضا براساس موضوع قاصدک با محوریت مفهوم پیام و پیام آور کار کنند و من در آن زمان (حدود دو سال پیش) اثری ساختم با عنوان همه چیز ازمن آغاز می‌شود که قسمتی از کار امروز من است و انطباقی بود بر جهان بینی و نگرش آن زمان من. بر این اعتقاد بودم که پیام در درون من است و با تاثیر از عرفان شرقی تمرکزم در درون خود بود و به دنبال پیام یا پیام آوری بیرون از خود نمیگشتم. اما نهایتا در آن سال بعد از اتمام کار به این نتیجه رسیدم که کار ناقص است و نیاز به یک باز ببینی مجدد دارد و به همین خاطر در آن نمایشگاه گروهی شرکت نکردم. در دو سال اخیر با توجه به تغییراتی که در زندگی شخصی من اتفاق افتاد و همچنین تغییر مکان زیست، نگرش همه چیز از من آغاز می‌شود به همه چیز از همه چیز آغاز می‌شود تغییر یافت و به همین دلیل اثر جدید تبدیل به یک چیدمان شد با اضافه شدن اتمسفر و فضایی با مفهوم همه چیز از همه چیز و در واقع در همه جا آغاز می شود.

وی در مورد دلیل انتخاب رسانه چیدمان برای انتقال مفهوم مورد نظر خود به مخاطب گفت: در هر اثر هنری، هنرمند با توجه به هدفی که از خلق اثر و یا انتقال مفهوم دارد مدیوم بیانی خود را انتخاب می‌کند. با توجه به عنوان نمایشگاه و ضرورت انتقال مفهوم آن احساس نیاز به ساخت یک اتمسفر داشتم و از نظر من در این اثر، چیدمان بهترین مدیوم بیانی برای انتقال مفهوم بود.

این هنرمند دلیل انتخاب این عنوان و مفهوم آن برای این مجموعه را اینطور شرح داد: با توجه به توضیحاتی که در مورد روند شکل گیری نمایشگاه دادم اینگونه نبود که اثری بسازم و سپس عنوانی برای آن انتخاب کنم، من با تمرکز بر مفهومی که در ذهنم داشتم (منظور عنوان نمایشگاه است) اثر را شکل دادم.

قفقازی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون مجموعه ای در دیگر مدیاهای هنر جدید از جمله پرفورمنس یا ویدئو ارت داشته؟ و به طور کلی چه رسانه هایی را تجربه کرده گفت: بله، سال گذشته نمایشگاهی انفرادی با عنوان سیمرغ در fondazione passare میلان ایتالیا داشتم، در این نمایشگاه از مدیوم ویدیو آرت استفاده کردم، به طور کلی تعصب و یا پافشاری خاصی برای استفاده از مدیوم بیانی ویژه ایی ندارم، اصل تمرکزم بر انتقال مفهوم است و بر اساس آن مدیوم بیانی خود را انتخاب میکنم.

این هنرمند ضمن بیان اینکه در خلق این چیدمان تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی نبوده است، افزود: شناخت درونی دغدغه دیرین انسان است و من هم این دغدغه را از کودکی با خود به همراه داشته ام؛ و جستجو و کنکاش در یافتن معانی مورد نظر مسلما به پایان نرسیده و ادامه خواهد داشت.

قفقازی در آخر افزود: ترجیح میدهم اشاره ایی داشته باشم به دلیل استفاده از متریال سرامیک و کاشی، سرامیک جدا از تاریخ کهن و غنی که با خود به همراه دارد همیشه ماده ایی برای ثبت تفکرات انسان بوده است از هزاره های پیش از میلاد تا هم اکنون، سرامیک گنجینه ایست از تغییر تفکرات انسان، ما همیشه در تغییریم و من نیز، جدای از ماهیت ماده سرامیک استفاده از کاشی با توجه به ویژگی پیکسل گونه و این مفهوم که هر کاشی عنصری تنها و مجزاست اما با در کنار هم قرار گرفتن تعدادی از آنها یک کل بزرگ‌تر شکل می‌گیرد دقیقا مانند جهان ما.


شبنم قفقازی متولد 1360 در اصفهان و دارای مدرک كاردانی نقاشی و كارشناسی صنایع دستی است و در حال حاضر اشتغال به تحصیل در رشته مجسمه سازی در آکادمی بررا میلان, ایتالیا است.

این هنرمند شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه خود دارد که به شرح زیر است:

نمایشگاه گروهی هیچ و همه در باغ کتاب / تهران در سال 1397

شرکت درفستیوال fuori visioni3 در museo civico di sturia naturale ایتالیا, پیاچنزا در سال 1396
نمایشگاه انفرادی fondazione passare / میلان, ایتالیا در سال 1396
نمایشگاه یک در سه با عنوان سیمرغ گالری اٌ / تهران در سال 1395
نمایشگاه گروهی همگام با پیشگامان فرهنگ سرای نیاوران / تهران در سال 1395
نمایشگاه گروهی معاصر سازی اسطوره فرهنگ سرای نیاوران / تهران در سال 1393
نمایشگاه گروهی کار بر روی دیوار فرهنگسرای نیاوران / تهران در سال 1393


logo-samandehi