مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبرداد:

افزایش مبلغ کمک مستمری و طرح تکریم هنرمندان


سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر امروز خبر از افزایش مبلغ کمک مستمری و طرح تکریم هنرمندان خبرداد. 

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سید حسین سیدزاده با اشاره بر اینکه در حال حاضر صندوق اعتباری هنر بیش از 54 هزار عضو دارد تاکید کرد: هم اکنون طرح تکریم به هنرمندان، نویسندگان و شاعران پیشکسوت و فرهیختگان صاحب سبک توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می شود.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنربا تاکید بر اینکه در حال حاضر ماهیانه مبلغ 200 هزار تومان به مشمولین طرح تکریم تعلق می گیرد متذکر شد: این مبلغ پس از ارائه اسامی افراد توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان واجد شرایط به مبلغ800 هزار تومان افزایش خواهد یافت که از مهرماه سال جاری این افزایش محقق خواهد شد.
به گفته وی، داشتن گواهی نامه درجه یک هنری حداقل قانونی، بیش از 60 سال سن، بیش از 35 سال سابقه آفرینش حرفه ای هنری،دارا بودن حسن شهرت و صاحب سبک ویژه در جامعه هنری از جمله شرایطی است که یک هنرمند با دارا بودن آنها می تواند مزایای طرح تکریم بهره مند گردد.
از سویی دیگر به گفته سیدزاده، تمامی هنرمندانی که بنا بر دلایلی از قبیل کهولت سن، عائله مندی، بیماری و از کارافتادگی قادر به تامین حداقل معاش زندگی خویش نبوده و از محل دیگری همچون صندوق های بازنشستگی دولتی یا موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی(کمیته امداد، بهزیستی و ...) مستمری دریافت نکنند پس از تایید دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، مشمول دریافت کمک مستمری می شوند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنربا اشاره بر اینکه طی سالیان گذشته دریافتی مشمولان طرح تکریم و مستمری به میزان بسیار اندک افزایش یافت به نحوی که در سال 94 مبلغ طرح تکریم در حدود 50 هزارتومان و کمک مستمری به میزان 30 هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر ماهیانه مبلغ 150 هزار تومان به ۲۴۸۵ نفر ازمشمولین طرح کمک مستمری تعلق می گیرد که این مبلغ پس از سال ها در سال 97 به ۲۵۰ هزار تومان افزایش می یابد گرچه می دانیم این مبلغ بسیار کم اثر در هزینه های زندگی امروز است.
وی خاطرنشان ساخت: عضویت در صندوق اعتباری هنر،شرط سنی 55 سال برای خانم ها ، ۶۰ سال برای آقایان و حداقل 20 سال سابقه فعالیت در یکی از رشته های فرهنگی و هنری از جمله ضوابط و مقررات مشمولین طرح کمک مستمری محسوب میشود.
این مقام مسوول همچنین در خصوص بیمه تامین اجتماعی هنرمندان نیز تاکید کرد: در سال 96 حدود 29 هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور از طریق صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند که در نظر است تا پایان سال جاری بیش از سه هزار نفر دیگر نیز از خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق بهره مند شوند.
به گفته سیدزاده، سهم پرداختی صندوق اعتباری هنر در سال 97 بابت حق بیمه ماهانه هنرمندان (معادل 10 درصد) بیش از 50 میلیارد تومان است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درعین حال با تاکید بر اینکه در سال 96 بیش از 20 هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق بهره مند شدند، گفت: در سال 97 نیزصندوق اعتباری هنر تسهیلات بیمه تکمیلی را در قالب سه طرح( امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و پوشش های فراتر از سال قبل ارائه نموده است.اعضاء صندوق می توانند در طرح امید با پرداخت ماهانه تنها 5 هزار تومان از امکاناتی چون جبران هزینه های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، جبران هزینه اعمال جراحی تخصصی، جبران هزینه های زایمان بدون سقف بهره مند گردند.
بنابراظهارات او، امسال حدود 30 هزار نفر از اعضاء صندوق از مزایای بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر برخوردار خواهند شد.
سیدزاده ادامه داد: بیش از نیمی از سهم بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می گردد. بر این اساس حدود 17 میلیارد و پانصد میلیون تومان یارانه توسط صندوق برای بیمه تکمیلی سال 97 پرداخت می شود. با این حال در سالجاری برای اولین بار امکان پرداخت اقساطی حق بیمه درمان تکمیلی مشمولین طرح تکریم و مستمری از محل مقرری ماهانه فراهم شد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر دلیل استفاده از سامانه خدمات الکترونیک درمان تکمیلی(بیمانو) را در سرعت و سهولت در ارائه خدمات به بیمه شدگان، استقرار کارشناس ارزیاب بیمه در صندوق و ارزیابی فوری اسناد پزشکی، نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه و ارتقای پاسخگویی و ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه جستجو کرد و افزود: از طریق این سامانه اعضاء در هرزمان و مکان امکان بارگذاری مدارک هزینه های پزشکی خود را دارند.
بنابر اظهارات وی، در یکسال گذشته بیش از 260 هزار سند درمانی توسط اعضای صندوق در سامانه بیمانو ثبت و از این طریق برفرآیند رسیدگی به آن در شرکت بیمه نظارت شده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین به تخصیص تسهیلات با اولویت توانمندسازی هنرمندانی که در مناطق کم برخوردار فعالیت می کنند، اشاره کرد و افزود: طی سالجاری 1165 نفر از اعضاء صندوق برای اخذ وام بدون بهره به بانک معرفی شده اند .بنابر گفته های این مقام مسوول، همچنین به منظور حمایت از کارآفرینان حوزه فرهنگ و هنر اولین بار اقدام مشترکی از سوی معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی با محوریت صندوق اعتباری هنر در حوزه سینما در دستور کارقرار گرفته که بر این اساس از میان 33 پروژه معرفی شده به 29 پروژه، تسهیلات ارزان قیمت و بدون بهره پرداخت شده است.
سید حسین سیدزاده همچنین با اشاره به سفرهای حمایتی صندوق اعتباری هنر متذکرشد: سفرهای حمایتی صندوق اعتباری هنر با هدف تمرکززدایی جغرافیایی و بهره مندی عادلانه فعالان فرهنگی و هنری کشور خصوصاً مناطق محروم از خدمات صندوق اعتباری هنر در سال 96 آغاز و با جدیت در سال 97 دنبال می شود.
بنابر اظهارات وی، مدیران صندوق اعتباری هنر با سفر به 9 استان، 62 شهرستان و نقاط روستایی و طی بیش از 40 هزار کیلومتر از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفتند.

logo-samandehi