در نشست مدیران هنرستان های کشور مطرح شد

حسینی : هنرستان‌ها شیرازه آموزش هنر در کشور هستند


نشست مدیران هنرستان‌ها روز ١١ شهریور با حضور مسوولان هنری وزارتخانه ، مسوولان اداری مالی وزارتخانه، مدیران وزارت آموزش وپرورش، مدیران سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه و مدیران هنرستان‌های ٢٤ استان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از معاونت امور هنری، در این نشست، مدیران هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان مشکلات و نیازهای هنرستان ها پرداختند.

بخشی از این جلسه با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی؛ مدیرکل دفتر موسیقی و هادی مظفری؛ مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری برگزار شد.

مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری با بیان اینکه در سال‌های گذشته آموزش هنر محدودتر و خاص‌تر بود؛ گفت: اوائل دهه ٦٠ تنها در تهران دانشگاهی با رشته‌های هنری وجود داشت اما امروز ١٠٣ واحد دانشگاهی در سراسر کشور به آموزش هنر اشتغال دارند و بیش از ٣٠٠ هزار دانشجوی هنر داریم. اگرچه مشکلات فراوانی در زمینه تجهیزات، مواد اولیه، محل مناسب و... در هنرستان‌ها وجود دارد اما نمی‌توان این موضوع را تهدیدی جدی تلقی کرد، چون منابع انسانی فراوانی داریم که مدام رشد کرده‌اند.

حسینی افزود: هنرستان ها موثری دارند و نمی‌توان ارزش و تاثیر هنرستان‌ها را زیر سوال برد. همه ما به قدر بضاعت خود برای پیشرفت هنرستانها کوشیده‌ایم اما سرعت رشد و تعداد هنرستان‌ها، بیشتر از امکانات ما بود. هنرستان‌ها شیرازه آموزش هنر در کشور هستند و دور نیست زمانی که هنرستان‌ها مرجعیت آموزش هنر را داشته باشند و این نشست می‌تواند دیباچه اهتمام معاونت هنری به مسئله آموزش هنر و تکریم شأن هنرستان‌ها باشد.

معاون هنری در ادامه افزود: در حوزه هنرستان‌ها نیازمند مهندسی معکوس هستیم و توجه به خروجی و خلاقیت باید مورد توجه قرار گیرد. باید نگاه آمایشی داشته باشیم که چه رشته‌هایی در چه استان‌هایی باید توسعه پیدا کند و طبعا رشته‌های خلاق‌تر که می‌توانند اساس توسعه باشند در این نقشه راه، جایگاه مهم تری دارند. به عنوان یک هنرجو گمان می‌کنم یکی از گرفتاری‌های امروز ایران تعدد جشنواره‌ها است. این رویدادها نه تنها بودجه اندک این حوزه را مصرف می‌کند، که باعث خستگی و ملتهب شدن فضای هنر کشور، هنرجویان و داوران می‌شود.

معاون امور هنری با بیان اینکه نیازمند شیوه‌های جدید آموزشی هستیم گفت: اصرار بر شیوه‌های کهن آموزش باعث می‌شود خیلی از استعدادها نابود شود. باید بسته‌های تحول و نوآوری را سامان دهیم و طراحی سند تحول هنرستان‌های هنرهای زیبا به عنوان یک ماموریت جدی باید در دست گرفته شود.

محمد اله یاری فومنی؛ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی وهنری نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت هنرستان ها گفت: هنرستان ها از مراکز مهم و تاثیرگذار آموزش هنر در کشور هستند. اکنون ٣٩ هنرستان فعال در کشور فعالند. طرح سنجش نیازهای هر استان و آموزش رشته های هنری بر اساس ضرورت ها در هنرستان ها انجام می شود و امیدواریم هنرستان ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و در آموزش هنر نقش مؤثرتری داشته باشند. امیدواریم با حمایت نهادهای مرتبط و تعامل باهنرمندان و هنرستان ها ارتقای این مجموعه ها را شاهد باشیم.

علی ترابی نیز با بیان اینکه مشکلات مطرح شده توسط مدیران هنرستان‌های موسیقی تهران، مشکلات مشترک میان تمام هنرستان‌های موسیقی کشور است، افزود: مسائلی مانند مشکل ورود فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی به دانشگاه و رقابت آنها با سایر متقاضیان کنکور، مشکلی است که همچنان دغدغه استادان موسیقی کشور است. بهترین بخش جامعه موسیقی کشور کسانی هستند که از هنرستان‌های موسیقی فارغ‌التحصیل شده‌اند اما وجود مراکز علمی- کاربردی باعث ایجاد اغتشاش در وضعیت آموزش این هنر شده است.

ترابی افزود: ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه به هنرستان‌ها به عنوان مراکز درجه دو و سه توجه کردند و آنها را جدی نگرفتند. بنابراین در وزارت ارشاد باید اولویت‌هایی در نظر گرفته شود تا مدیران کل در تمام استان‌ها موظف به رعایت آنها باشند.

ترابی با اشاره به اینکه ارکسترها با کمبود نوازنده مواجهند، گفت: در حال حاضر می‌بینیم که ارکسترهای کشور با کمبود نوازنده در بعضی از سازها مواجه هستند و این در حالی است که هنرجویان هنرستان معمولا به چند ساز پرطرفدار علاقه نشان می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای پرورش نوازندگان همه سازها، نشده است و با توجه به اینکه خانواده‌ها علاقه دارند با توجه به پرداخت شهریه، فرزندانشان در ساز مورد نظر آنها تحصیل کند، تا زمانی که برنامه جدی از طرف وزارت ارشاد وجود نداشته باشد؛ نمی‌توان معضل کمبود نوازنده بعضی از سازها را حل کرد.

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ٣٧٠٠نفر هنرجوی هنرستان‌های هنرهای زیبا مشغول تحصیل هستند، گفت: نقد سیستم آموزشی کشور توسط بسیاری از دلسوزان مطرح می‌شود زیرا در مدارس نسخه‌ای برای همه پیچیده می‌شود که بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها و استعدادهای آنان است و نتیجه آن سوزاندن استعدادها است. بارها دیده‌ایم هنرمندانی که برجسته شده و موفق بوده‌اند به دلیل استعداد شخصی خود به این جایگاه رسیده‌اند و نه نسخه‌ای که برای آموزش آنها پیچیده شده است.

مظفری ادامه داد: آرزوی بزرگ ما این است به گونه‌ای این هنرجویان را پرورش دهیم که ده سال دیگر بتوانیم در جشن معرفی هنرمندان بزرگ کشور با هم شریک باشیم و احساس کنیم توانسته‌ایم در این مورد تاثیرگذار باشیم

در بخشی از این نشست نیز قاسم خسروی، مدیر کل امور اداری و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ راحله رودکی، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت ارشاد و سعید سرابی، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری با شنیدن مسائل مطرح شده به تبادل نظر با مدیران هنرستان‌ها پرداختند.

در بخش اول این نشست، مدیران هنرستان ها به بیان دیدگاهها و ذکر مشکلات خود در اداره هنرستان ها پرداختند . در بخش دوم نشست که با حضور جناب آقای قاسم خسروی مدیرکل اداری و منابع انسانی ، راحله رودکی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه، علی سرابی مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری برگزارشد ، مدیران هنرستانها به بیان مسائل خود مرتبط با حضور اداری مالی پرداختند و مدیران حوزه اداری مالی نیز قول مساعد برای رفع مشکلات ارائه کردند.


در بخش پایانی این نشست که با حضور سید محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش، احمد رضا دور اندیش مدیر کل دفترتالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، علی غیاثی مدیرکل هماهنگی امور استانها برگزار شد؛ مدیران هنرستان ها به ذکر مسایل بین دو وزارتخانه پرداختند و قرار شد مسئولان وزارت آموزش وپرورش حداکثر تلاش رابرای حل مشکلات و تعامل بیشتر انجام دهند.

در پایان این نشست یک روزه، دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری با اهدای لوح از مدیران هنرستانها قدردانی کرد.

logo-samandehi