جنجالی شدن تبلیغ مسابقات سوارکاری روی تالار اپرای سیدنی


طرح استفاده از دیوارهای تالار اپرای سیدنی برای تبلیغات یک مسابقه سوارکاری واکنش‌های گسترده‌ای در استرالیا به همراه داشته است.

به گزارش گالری آنلاین، این تبلیغات قرار است روز سه‌شنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) به نمایش در بیاید و مجوز آن از سوی فرماندار ایالت نیو ساوت ولز صادر شده است.

منتقدان می‌گویند این تصمیم باعث ایجاد "تابلو تبلیغاتی" برای مسابقات و قماربازی می‌شود که خلاف مقررات تالار اپرای سیدنی است. اما برخی دیگر از جمله اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، از این اقدام دفاع کرده‌اند و آن را حرکتی مثبت برای گردشگری و اقتصاد خوانده‌اند.

از روز جمعه بیش از ۱۵۰ هزار نفر با امضای طوماری در اینترنت خواهان "محافظت" از تالار اپرا شدند.

تالار اپرای سیدنی که در سال ۱۹۷۳ گشایش یافت از سوی سازمان ملل به عنوان "شاهکار معماری قرن بیستم" شناخته شده و همچنین در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

جنجال بر سر چیست؟

هفته گذشته، هیئت مدیره تالار اپرای سیدنی پیشنهاد استفاده از دیوارهای این تالار برای نمایش تبلیغات مسابقات سوارکاری "جام اورست" را رد کرد و گفت چنین کاری تجارتی کردن "نامناسب" این مکان است.

لوئیز هیرون، رئیس اجرایی این تالار گفته است:"ما مقرراتی برای محافظت اعتبار میراث‌های جهانی خود داریم."داما گلادیس برجیکلیان، رئیس ایالتی با لغو این تصمیم، مجوز نمایش نسخه تجدید نظرشده این تبلیغات را برای ده دقیقه روی دیوارهای این تالار صادر کرد. در نسخه اصلاح شده آن هم کلمه "اورست" و شماره‌های سوارکاری که از طرف تالار اپرا به عنوان عناصر تجارتی دسته‌بندی شده بود، نگهداشته شده است.

یکی از سخنگویان یونسکو به روزنامه گاردین گفت که این مسئله را "تحت بررسی" دارند اما نمی‌خواهد اظهارنظر فوری در این مورد داشته باشد.

هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند برای مختل کردن این نمایش قرار است در زمان نمایش آن در اعتراضی "با چراغ" شرکت کنند.

از دیوارهای تالار اپرای سیدنی معمولا برای نمایش‌های هنری و مراسم فرهنگی استفاده می‌شود. در این دیوارها همچنین در سال ۲۰۱۵ لوگوی تیم ملی راگبی به نمایش درآمد.

منبع: بی بی سی

logo-samandehi