در مراسم امضای تفاهم نامه میان معاونت هنری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور مقرر شد؛

توجه به آموزش و ارائه آثار هنری در کتابخانه‌های عمومی


معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف هم‌افزایی در دست‌یابی به اهداف مشترک فرهنگی و هنری، تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری معاونت امور هنری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، عصر یکشنبه ١٨ آذر ماه با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، محمد اله‌یاری فومنی، مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، علی ترابی، مدیرکل موسیقی، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی، مرتضی باقرنژاد، مشاور اجرایی و امین مویدی مشاور برنامه‌ریزی ، مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و مهدیان مشاور این معاونت، هادی آشتیانی مدیرکل فرهنگی، محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزار شد.

علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی کشور، به بیان زمینه‌های مشترک همکاری میان نهاد و معاونت هنری وزارت ارشاد پرداخت.


جایگاه ویژه فعالیت‌های هنری در کتابخانه‌ها

دبیرکل نهاد ضمن اشاره به راهبردهای مدنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ، گفت: علاوه بر سیاست‌های مورد نظر آقای صالحی مبنی بر هم‌افزایی دستگاه‌های هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز به دلیل قرار گرفتن کشور در شرایط و وضعیت کنونی، هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و انعقاد چنین تفاهمنامه‌هایی، بسیار ضروری است.

مختارپور در این باره توضیح داد: بر اساس برنامه تبدیل کتابخانه های عمومی به مراکز فرهنگیاجتماعی در اولین گام، کتابخانه مرکزی بجنورد که برای اولین بار بخش گالری هنری و بخش فروش محصولات هنری در آن پیش‌بینی شده بود، در سال جاری افتتاح شد. همچنین در افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد که پس از ٢٤ سال در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد نیز این بخش‌ها پیش‌بینی شده است و در کتابخانه مرکزی یزد که در اواسط سال آینده افتتاح خواهد شد و همچنین سایر کتابخانه‌های مرکزی دیگر، این بخش‌ها پیش‌بینی و اجرایی خواهد شد.


استفاده از ظرفیت‌های آموزشی کتابخانه‌ها در حوزه هنر

وی ادامه داد: مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات فرهنگی مانند شهرستان بهارستان با داشتن حدود ٧٠٠ هزار جمعیت و ١٠٠هزار دانش‌آموز، بسیار نیازمند راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید هستند. بسیار به این تفاهمنامه امید دارم تا با اجرایی شدن آن به نتیجه مطلوب برسیم و از جهت دیگر الگویی موفق در هم‌افزایی برای سایر دستگاه‌های وزارت ارشاد باشیم.


سرآغازی برای همکاری پیوسته‌تر میان نهاد و معاونت هنری

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: با توجه به اهمیت کتاب و شبگه گسترده‌ای که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سراسر کشور دارد و همچنین ظرفیت‌هایی که مقوله هنر برای ترویج مباحث مهم و ارزشمند دارد، همراهی این دو نهاد می‌تواند منجر به نتایجی خیر و پربار باشد تا از فضاهای مختلف برای توسعه فرهنگ و آثار ارزشمند هنری بهره ببریم.

وی با اشاره به مقدمات تهیه پیش‌نویس این تفاهمنامه گفت: معتقدم که رفت و آمد هنرمندان به کتابخانه‌ها می‌تواند منشأ اتفاقاتی خوب در حوزه ترویج کتابخوانی و ارزش‌های هنری باشد و امیدوارم امروز که با امضای تفاهمنامه میان این دو بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه است، سرآغازی برای همکاری مشترک پیوسته‌تر میان این دو بخش باشد.


آمادگی معاونت هنری در پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی

محمد اله‌یاری فومنی، مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم برای تدوین پیش نویس این تفاهمنامه گفت: مجموعه این اقدامات باعث تدوین یک تفاهمنامه مشترک شده تا فارغ از هرگونه تفاهم فرمایشی بتوانیم شاهد ثمرات آن باشیم. بر این اساس با تأکیدات معاون محترم امور هنری، در حوزه‌های مختلف این معاونت مانند هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و همینطور حوزه آموزش، پیش‌بینی‌های لازم در زمینه این همکاری انجام شده است.

وی کنار هم قرار گرفتن این دو مجموعه را اتفاقی موثر ارزیابی کرد و افزود: معاونت هنری که دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از هنرمندان حرفه‌ای کشور است از یک سو و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن ضریب نفوذ بالا در میان اقشار مختلف مردم از سوی دیگر، می‌توانند اتفاقات موثری را در حوزه ترویج مطالعه و فعالیت‌های هنری به رقم بزنند.

اله‌یاری با اشاره به توجه این تفاهمنامه به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: طی سال جاری نهاد با تشکیل شورای معاونین در هشت شهر از شهرهای اولویت‌دار به لحاظ آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های ویژه‌ای را اجرایی کردند و ما هم این ظرفیت را داریم که با استفاده از ابزار هنر، موضوع محرومیت زدایی و ایجاد عدالت در دسترسی به امکانات فرهنگی و هنری فراهم شود.

توجه به حوزه آموزش در کتابخانه‌های عمومی

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نیز با اشاره به اهتمام نهاد به هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اجرایی این تفاهمنامه در حوزه معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد قرار می‌گیرد که آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم. تلاش ما این است که سرمایه موجود، در اختیار فضای فرهنگی و هنری کشور قرار گیرد و از افزوده شدن این سرمایه‌ها با کمک سایر دستگاه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به تدارک بخش‌هایی ویژه برای ارائه ارزش‌های هنری در کتابخانه‌ها، بر توجه ویژه نهاد به ایجاد و تقویت بخش آموزش در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: بخش آموزش، یکی از بخش‌هایی که به صورت کلاس و دفتر آموزش در کتابخانه مرکزی مشهد دیده شده که تا پیش از این کمتر در کتابخانه‌ها وجود داشته؛ اما بر اساس رویکرد جدید نهاد در تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی چند منظوره، استقرار بخش آموزش در طراحی‌های اولیه کتابخانه‌های مرکزی مشهد، بجنورد و یزد دیده شده که در سایر کتابخانه‌های مرکزی که در آینده افتتاح خواهند شد نیز، وجود خواهد داشت.

رمضانی در ادامه با اشاره به نقش همکاری نهاد و معاونت امور هنری وزارت ارشاد در عمومی شدن هنر در جامعه گفت: معمولا در افکار عمومی طبقه خاصی از هنر بهره‌مند هستند؛ اما با توجه به ارتباط نهاد با کف جامعه، همکاری این دستگاه می‌تواند در پیوند اقشار مختلف مردم با مقوله هنر موثر باشد تا ثمرات آن به جامعه فرهنگی هنری جامعه برسد.

پیشنهاد واگذاری گالری‌های هنری کتابخانه‌های مرکزی به بخش خصوصی

در ادامه این مراسم هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد، با ابراز خرسندی از ایجاد گالری هنری در کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها، عنوان کرد: به طور کلی در کشور ٥٣٠ گالری هنری رسمی در حال فعالیت هستند که تجربه اداره آنها نشان داده که بخش خصوصی می‌تواند به لحاظ جذب مخاطب و ثمرات مالی، بسیار موثرتر عمل کند؛ بر این اساس پیشنهاد اداره این گالری‌ها توسط بخش خصوصی زیر نظر نهاد می‌تواند مورد توجه نهاد قرار گیرد و اداره کل هنرهای تجسمی آمادگی کامل خود را برای همکاری در این زمینه و همچنین معرفی هنرمندان برجسته و انجمن‌های هنری فعال در استان‌ها اعلام می‌کند.

در پایان این مراسم، تفاهم نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط علیرضا مختارپور و سید مجتبی حسینی به امضا رسید.

این تفاهم نامه با محورهایی چون بهره‌مندی از ظرفیت آموزش هنر برای افزایش گرایش مردم به کتابخانه های عمومی کشور، هم‌افزایی برای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور با تمرکز بر نقاط دارای اولویت و پرآسیب، بهره‌مندی از حضور هنرمندان در کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای ترویج کتابخوانی به عنوان گروه‌های مرجع، بهره مندی از سالن‌های آمفی تئاتر کتابخانه های عمومی جهت ارائه نمایش های مناسب (با اخذ مجوز مربوطه)، کمک به طراحی کتابخانه‌ها متناسب با ویژگی های هنری هر پهنه جغرافیایی کشور، بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنرهای تجسمی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به امضاء طرفین رسید.

logo-samandehi