مدیر بخش نمایشگاه گالری‌ها: فرصتی برای تغییر جهت اقتصاد هنر در شهرستان‌ها

اسامی گالری های شرکت کننده در جشنواره تجسمی فجر اعلام شد

مدیر بخش نمایشگاه گالری‌ها در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: حضور گالری‌ها به خصوص گالری‌های شهرستانی در جشنواره باعث جلب توجه عموم مردم به هنر و رونق هنرهای تجسمی در شهرستان‌ها خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مژگان قدوسی مدیر بخش گالری‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برای اولین بار و به دعوت هادی مظفری مدیر اداره کل هنرهای تجسمی خانم لیلی گلستان را به عنوان نماینده گالری‌ها به شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر دعوت کردند و در نتیجه حضور ایشان، تصمیم گرفته شد که امسال گالری‌داران فعال در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: این سالها رابطه خوبی بین گالری ها واداره کل تجسمی وجود نداشت ولی امروزهمه خوشحالیم که فضای دوستانه‌ای ایجاد شده است و همه می‌خواهیم که کار کنیم.

او گفت: در نهایت از میان گالری‌هایی که در جلسات اولیه شرکت کردند 23 گالری از تهران و نمایندگانی از گالری‌های شهرهای مشهد، شیراز، رشت، سمنان، یزد و تبریز برای شرکت در جشنواره یازدهم با ما به توافق رسیدند. گالری‌های تهرانی شامل گالری شیرین، گلستان، هما، فرمانفرما، محسن، دنا، ثالث، اثر، شیث، آشیان نقش و مهر، گویا، ایرانشهر، ملک، ایوان، آرت‌سنتر، هور، دستان، ترانه باران، مژده، شکوه، آتبین، ویستا و سیحون هستند.

قدوسی گفت: خوشحالم که جشنواره تجسمی فجر دارد به سمت مردمی شدن پیش می‌رود. این اتفاقی است که سال‌هاست در سایر جشنواره‌های فجر رخ داده است و امیدوارم در آینده این مساله برای جشنواره تجسمی هم کاملا محقق شود.

مژگان قدوسی شور و شعف گالری‌داران برای این رخداد را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: 23 گالری خوب تهرانی و گالری‌های برتر شهرستان در این جشنواره حضور خواهند داشت. آنها قطعا هنرمندان خوبی را به جامعه معرفی خواهند کرد. اتفاق خوب این است که هنرهای تجسمی از این طریق به لایه‌های مختلف جامعه رسوخ کند. باغ موزه قصر مکان پرترددی است. اگر نتیجه جشنواره این باشد که تعدادی از مردم بعد از آن عادت کنند که روزهای جمعه گالری‌گردی کنند این برای ما بسیار خودشحال‌کننده خواهد بود.

او در ادامه سخنش درباره حضور گالری‌های شهرستانی گفت: گالری‌هایی که فعالیت‌های خوبی داشتند و خبرش به ما رسیده بود برای حضور در جشنواره دعوت شدند. آنها قرار است هنر شهر خودشان را نمایندگی کنند و بهترین آثار را جمع‌آوری کنند. نکته مهم این است که گالری‌های شهرستان در کنار گالری‌های تهران حضور خواهند داشت و تفاوتی از این نظر بین غرفه‌ها وجود ندارد.

قدوسی توضیح داد: به نظر من این بهترین فرصت است تا گالری‌های شهرستانی بتوانند هنرمندان خودشان را معرفی کنند. مارکت هنر در شهرهای دیگر متاسفانه شبیه تهران نیست. گالری‌ها در شهرهای دیگر باید این فرصت را داشته باشند که منشا معرفی هنر و هنرمندان شهر خودشان باشند و اقتصاد هنر تنها مختص تهران نباشد. شهرستان‌ها همواره هنرمندان بزرگی داشته‌اند ولی مشکلات باعث شده هنرمندان به بازار تهران بیایند. سر و صدایی که در جشنواره فجر ایجاد می‌شود باعث خواهد شد که جریان اقتصاد هنر سمت و سوی بهتری پیدا کند. ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

مژگان قدوسی گفت: از تهران برای اداره کل ارشاد استان‌ها نامه داده خواهد شد تا موظف باشند نهایت همکاری را با گالری‌داران حاضر در جشنواره فجر بکنند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

او تاکید کرد: معتقدیم که تجربه اجرایی تک تک گالری‌ها بسیار خوب و مفید است. برای همین با خیال راحت این بخش را به خودشان سپردیم. هر کدام از آنها در ماه دو ایونت خیلی خوب برگزار می‌کنند و این تجربه در جشنواره تجسمی فجر هم به کار گرفته خواهد شد.

این هنرمند گفت: فضای بسیار خوبی شکل گرفته است و گالری‌داران به گرمی از دعوت ما استقبال کردند. شک ندارم در طول مدت برگزاری، جنب و جوش جذابی در باغ موزه ایجاد خواهد شد. می‌خواهم از همه گالری‌داران تشکر کنم. چه آنهایی که در نهایت به این جمع پیوستند و چه آنهایی که به هر دلیلی تصمیم گرفتند حضور نداشته باشند.

مژگان قدوسی در پایان گفت: این جشنواره متشکل از بهترین متخصصان هنرهای تجسمی در تمام سطوح اجرایی است و این نکته‌ای قابل ستایش است. امیدوارم یازدهمین جشنواره تجسمی فجر پیش زمینه‌ای برای فعالیت‌ و همکاری‌های بزرگ‌تر آینده میان بخش دولتی و گالری‌داران کشور باشد.

logo-samandehi