ردپای «بنکسی» در ژاپن

آثار هنری «بنکسی» هنرمند مرموز انگلیسی پس از نمایان شدن، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است؛ حال مقام های ژاپن در حال بررسی این مساله هستند که آیا این هنرمند خیابانی گریزان، ممکن است نشانی از خود در توکیو بر جا گذاشته باشد.

به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت، تحقیقاتی در جریان است در این مورد که آیا یکی از آثار معروف بنکسی که موشی با چتری در دست را نشان می دهد و روی دربی در ایستگاه مونوریل شهرک «هینوده» در بخش غربی توکیو نقش بسته، واقعا اثر دست این هنرمند ناشناس است.
آثار بنکسی که غالبا موضوعات سیاسی را منعکس می کند، آوازه بالایی به این هنرمند خیابانی در سطح بین المللی بخشیده است.
در همین حال، کارگران محلی شهرک هینوده گفته اند که قدمت تصویر کشف شده از موش بنکسی در این منطقه به بیش از 10 سال قبل بازمی گردد.
ساکنان محلی اواخر سال گذشته میلادی، مقام های شهری را از وجود این اثر مطلع کردند و احتمال دادند که اثر، متعلق به بنکسی باشد. سپس مسئولان شهری درب را از مکان اولیه به انباری منتقل کردند.
در همین حال، «یوریکو کوئیکه» فرماندار توکیو تصویری از خود در کنار اثر بنکسی در توییتر منتشر کرد و زیر آن نوشت: یک نقاشی از موشی بامزه در توکیو موجود است که می تواند اثر بنکسی باشد! هدیه ای به توکیو؟
با این همه، «کوجی سوگی‌یاما» مقام دولتی کلان‌شهر توکیو گفت که مطمئن نیست کارشناسی در ژاپن باشد که بتواند اصیل بودن اثر این هنرمند مرموز را شناسایی کند.
بنکسی به برجا گذاشتن آثار هنری اش در مکان های عمومی معروف است. ساکنان منطقه «پورت تالبوت» در شهر ولز انگلیس اواخر سال گذشته میلادی یک روز که از خواب بیدار شدند، یکی از آثار بنکسی را نقش بسته روی دیوارهای یک تعمیرگاه خودرو یافتند.
در این تصویر که به نظر می رسد گذشته صنعتی شهر را مورد تجلیل قرار داده، پسربچه ای نمایان است که با آنچه به نظر می رسد برف باشد، بازی می کند. اما تصویر از زاویه ای دیگر، دود و خاکستر حاصل از آتش را نمایش می دهد.
در ماه اکتبر 2018 (مهر ماه سال جاری)، یکی از نقاشی های بنکسی با عنوان «دختری با بادکنک» پس از فروخته شدن به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار در حراجی ساتبی لندن، در جریان یک شوخی عجیب، رشته رشته شد.
این نقاشی معروف از دستگاه خردکن تعبیه شده در قاب نقاشی عبور داده و رشته های آن از پایین قاب، آویزان شد.
به گزارش ایرنا، بنکسی هنرمندی است که به خلق نقاشی های دیواری با مضامین شنود غیرقانونی، برگزیت و دیگر مسائل تلخ اجتماعی شهرت دارد.
نام واقعی بنکسی هنوز بر کسی آشکار نیست اما «گُلدی» موسیقیدان انگلیسی چندی پیش در یک مصاحبه خبری سهوا نام واقعی او را فاش کرد.
گُلدی در صحبت از این که هنر چگونه می تواند از آثار گرافیتی بهره‌مند شود، ناگهان از فردی به نام «رابرت» نام برد. بسیاری مظنون شدند که این فرد ممکن است «رابرت دِل ناجا» عضو گروه موسیقی «حمله گسترده» باشد.
هرچند دل ناجا شایعاتی در مورد تعیین هویت بنکسی را رد کرده، اما برخی اشتباه کلامی گلدی را جدی گرفته اند و معتقدند دل ناجا همان بنکسی است.

logo-samandehi