نقاشی اول و سرامیک آخر شد

بازتاب مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در آثار تجسمی فجر


یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از هشت بهمن ماه کلید می‌خورد و به گفته مسئولان شاهد رشد بیش از ۲۰۰ درصدی در کیفیت و کمیت آثار هستیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مراسم رونمایی از پوسترهای این جشنواره، ظهر امروز با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، دبیرهای بخش‌های مختلف و اصحاب رسانه برگزار شد.

هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) با اشاره به آنکه هدف اول در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر بالا بردن کیفیت آثار بود گفت: در طول زمان داوری آثار و انتخاب در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از امور در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تغییر کرده است. این تغییر در تعداد شرکت‌کنندگان، رشته‌ها و کیفیت آثار مشهود است. چنانکه در حال حاضر شاهد رشد بیش از ۲۰۰ درصد در بخش‌های مختلف جشنواره تجسمی فجر هستیم. این آمار در حالی محقق شده است که کیفیت آثار نیز رشد چشمگیری داشته.

به گفته او، افزایش کمی و کیفی در جشنواره تجسمی فجر مشهود است. در این میان بخش پژوهشی و علمی تجسمی نیز به جشنواره اضافه شده است.

مظفری خاطرنشان کرد: ۴۰ سالگی انقلاب را در پیش‌رو داریم و امسال شاهد اضافه شدن بخش گالری‌ها به جشنواره تجسمی فجر هستیم چنانکه ۵۳ گالری در بخشی جداگانه به ارائه آثار هنرمندان می‌پردازند. ما معتقد هستیم این امر رونق اقتصاد هنر را در پی خواهد داشت. اگر در حوزه‌های مختلف درست عمل کنیم اما نتوانیم آثار هنرمندان را به دست مردم برسانیم این راه را کامل طی نکرده‌ایم. از این رو بخش گالری‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود.

ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) نیز با ارائه آمار شرکت‌کنندگان گفت: در کل شاهد ثبت‌نام ۵هزار و ۷۶۱ هنرمند در سایت دبیرخانه بودیم که در کل ۱۳هزار و ۷۹۲ اثر را ثبت کردند اما در نهایت با سه مرحله داوری که در خصوص آثار انجام شد ۶۰۴ اثر از ۴۸۵ هنرمند به جشنواره راه یافت.

او در ادامه به جزئیات آثار راه‌یافته در بخش‌های ده‌گانه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: در بخش تصویرسازی ۸۲ اثر، در بخش خوشنویسی ۷۴ اثر از ۶۰ هنرمدن، در بخش عکاسی ۷۰ اثر از ۶۶ هنرمند، بخش کاریکاتور ۷۴ اثر از ۵۶ هنرمند، در بخش گرافیک ۳۹ اثر از ۳۰ هنرمند، در بخش مجسمه ۶۸ اثر از ۵۵ هنرمند، در بخش نقاشی ۱۰۵ اثر از ۷۹ هنرمند، در بخش نگارگری ۶۰ اثر از ۴۹ هنرمند، در بخش هنرهای جدید ۳۲ اثر از ۲۹ هنرمند و در بخش سرامیک ۱۶ اثر از ۹ هنرمند به نمایش درخواهد آمد.

به گفته حقیقی، کیفیت آثار در بخش مجسمه، نقاشی و عکس بسیار خوب بود. چنانکه اگر جای نمایشگاهی بیشتری برای ارائه آثار وجود داشت می‌توانستند آثار بیشتری را در جشنواره فجر به نمایش بگذارند.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: در بخش چهارسوی هنر نگارخانه‌هایی از سراسر کشور حضور دارند. چنانکه می‌توان شاهد حضور نگارخانه‌هایی از شهرهای تهران، مشهد، سلمان‌شهر، تبریز، رشت، شیراز، آمل، چالوس، سمنان، یزد و نوشهر بود.

به گفته حقیقی، این گالری‌ها که آثار هنرمندان خود را برای فروش ارائه می دهند اگر موفق شوند آثارشان را بفروشند این امکان برای‌شان وجود دارد تا آثار دیگری از هنرمندان خود را برای ارائه در این بخش از جشنواره فجر به نمایش بگذارند.

امیر سقراطی (دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) دیگر سخنران این مراسم بود که به بحث داوری اشاره کرد و گفت: داوران از حجم با کیفیت آثار ارسالی بسیار خشنود بودند. فجر امسال کارنامه خوبی از هنر معاصر به نمایش خواهد گذاشت. در واقع تمام سعی ما آن بود که بتوانیم هنر معاصر ایران را به نمایش بگذاریم. این رویکرد در آثار بخش پلاک ۴۰ نیز دیده می‌شود حتی در آثاری که گالری‌ها ارائه می‌دهند نیز رویکرد هنر معاصر به چشم می‌خورد.

به گفته او، داوری یازدهمین دور از جشنواره هنرهای تجسمی فجر طی ۳۱ مرحله رقم می‌خورد که تاکنون ۲۱ مرحله آن پشت سر گذاشته شده و مراحل نهایی همچنان باقی است. در این میان از منتقدان دعوت می‌شود تا برای نقد آثار و نشانه‌شناسی آن به نمایشگاه‌ها بیایند.

سقراطی خاطرنشان کرد: بازتاب مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روز در آثار نقاشی، کاریکاتور و مجسمه شاهد هستیم. چنانکه به لحاظ نشانه‌شناسی می‌توان این امور را مورد بررسی قرار داد. فجر یازدهم این امکان را ایجاد می‌کند که بخشی از آثار هنرمندان معاصر نوجو مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به آنکه در بخش سرامیک شاهد نمایشگاهی هستیم که توسط نمایشگاه‌گردان‌ها انتخاب و برگزار می‌شود، گفت: مجبور شدیم در بخش سرامیک در مرحله دوم داوری تعدادی از آثار را حذف کنیم در نتیجه برگزاری این بخش به کریتوری رسید که این امر باید مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد که چرا این بخش مورد استقبال هنرمندان قرار نگرفت.

سقراطی همچنین به حوزه بخت‌رشته‌ای شدن جشنواره یازدهم اشاره کرد و گفت: وقتی به بخت‌رشته‌ای بازگشتیم دلیلش آن بود که در دوره‌های گذشته شاهد حذف شدن بخش خوشنویسی و نگارگری بودیم این در حالی است که با حضور دوباره این بخش‌ها در جشنواره فجر شاهد درخشش این رشته‌ها هستیم. حتی رشته‌های رسانه‌محور مانند گرافیک، عکس، کاریکاتور و... نیز جای خالی‌شان در سه دوره گذشته تجسمی فجر دیده می‌شد که البته در دور یازدهم دوباره جایگاه خود را پیدا کرده‌اند.

محسن سلیمانی (دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) نیز به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش اصلی و مسابقه‌ای جشنواره فجر در موسسه فرهنگی - هنری صبا برگزار می‌شود. بخش پلاک ۴۰ به میزبانی نیاوران و بخش چهارسوی هنر به میزبانی باغ موزه قصر طی هفته آینده برگزار خواهند شد. همچنین دستاوردهای مکتوب و کتاب‌های تجسمی نیز در موزه امام علی (ع) تحت عنوان نمای ۴۰ به نمایش گذاشته می‌شود.

او در ادامه از برگزاری نمایشگاه چهل شهر، چهل نمایشگاه خبر داد و گفت: آثاری از موزه هنرهای معاصر برای به نمایش درآمدن در چهل شهر انتخاب شده‌اند که تکثیر و به نمایش درمی‌آیند.

به گفته او این آثار از میان ۱۲۰ اثر انتخاب شده‌اند و تعداد آنها ۷۳ اثر است.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار ‌‌می‌‌شود. در این ‌جشنواره سید امیر ‌سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‌‌عهده دار ‌هستند.‌

logo-samandehi