دیدار با شهر ممنوعه

گفتگوی اختصاصی گالری آنلاین با پویا جمالی

گالری خط سفید میزبان نمایشگاه نقاشی و مجسمه پویا جمالی همراه با اجرای پرفورمنس این هنرمند شد. جمالی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با فضای آثار خود توضیح داد:

در نقاشی هایم به طور کلی فضای شهری و معماری کهن ایرانی در نظرم بوده و در واقع برگرفته از معماری قدیمی کاشان، اصفهان، یزد و .. بوده است و به نوعی یادآور شهر سوخته سیستان نیز است. شهری که تصویرکرده ام شهر متروکه ای است که حضور فیزیکال آدمی در آن وجود ندارد و میتوان گفت زندگی هست و چراغ روشن هم در اتاق ها وجود دارد، اما حضور انسانها در آن شبه گونه است. نه به معنی شهر اشباح ولی چنین فضایی دارد.

جمالی ضمن تاکید بر اینکه آثار مجسمه اش مستقیما ارتباطی با آثار نقاشی اش ندارد، توضیح داد به نوعی بیان اکسپرسیو و المان های سنتی وجه اشتراک آثار نقاشی و مجسمه او است.

وی در رابطه با آثار هنری خود در طول برگزاری نمایشگاه، بیان کرد:

شما در اینجا چیدمان، آثار نقاشی، مجسمه و اجرای یک پرفورمنس را شاهد هستید. من این چهار مدیا را در نظر گرفتم که به نوعی مجموعه ای از ابعاد هستند. به این معنی که هر کدام اینها بُعدی از زندگی را به ما نشان میدهند که در کنار هم مجموعه ای تشکیل داده اند. برای نمایشگاه عنوانی انتخاب نکردم اما آنچه در ذهنم دارم مجموعه ابعاد است. این ابعاد در نهایت به یک بیان کلی رسیده اند اما از بابتی هم هر کدام مستقل از هم هستند.

مخاطب های این نمایشگاه برای دیدن آثار نقاشی دور تا دور دیوار های گالری با نوار زرد رنگ خطر مواجه می‌شوند، که هنرمند در مورد این نوار و فاصله ایجاد شده مخاطب با اثر توضیح میدهد:

این نوار مانند علائم هشداردهنده ای است که نشان دهنده منطقه خطر و ممنوعه است. درواقع به دلیل فضای خطرناکی است که در آثار نقاشی من حضور دارد و به این شیوه این فضا را به مخاطب بیشتر القا میکنم.

او در رابطه با ارتباط آثار پرفومنس خود با نقاشی هایش گفت:

به طور کلی در اجراهای پرفورمنس هایم تصور داشتم خودم شخصیتی از نقاشی هایم باشم، مثل انیمیشن که فیگوری در نقاشی ها حرکت میکند، اما صرفا جریان پرفورمنس هایم وابسته به نقاشی ها نیست، اما مرتبط است.

عنوان پرفورمنس پویا جمالی "خطر" است که به اشکال مختلف و با تغیراتی در محل های متفاوت از جمله خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

جمالی اظهار داشت؛ در طول پرفورمنس مخاطب خود را با لحظه ای از تعلیق مواجه میکند که انتظار رخداد یک خطر را دارد.

این هنرمند متعقد است در اجتماع ویژگی های منفی و خطرناک میتوانند بدون آگاهی افراد به آنها صدمه وارد کند و در لحظه ای آنها را با خود درگیر کند.

از نظر این استاد دانشگاه توجه به جنبه های بصری و حرکتی در پرفورمنس به اندازه جنبه های مفهومی آن اهمیت دارد، چرا که مخاطب پیش از هر مفهومی، تصویر و رنگ ها را می بیند.

علاقه مندان میتوانند تا سه شنبه ۲۰ فروردین۱۳۹۸ با تعیین وقت قبلی، جهت مشاهده آثار پویا جمالی به گالری خط سفید به نشانی ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ مراجعه نمایند.

logo-samandehi