حرکت بینال ونیز در خلاف جهت تئوری‌های ترامپ

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر درخشش هنرمندان ایرانی در پنجاه و هشتمین دوره بینال ونیز خاطرنشان کرد: هنرمندان حاضر در این رویداد با زبان هنر نشان دادند که با سیاست ها و تئوری‌های دونالد ترامپ مخالف هستند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز با شعار «باشد که در زمانه جذابی زندگی کنیم» 21 اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و با وجود راه یافتن ایران به جمع شش کشور نهایی برای دریافت «شیرطلایی» این دوره از جشنواره؛ اعضای هیات پنج نفره داوران برای معرفی ایران به عنوان کشور برگزیده نهایی به اجماع نرسیدند.
اما درخشش پاویون ایران در این دوره بینال ونیز تا حدی بود که بسیاری از روزنامه نگاران و وب سایت های خبری بین الملی ضمن تقدیر و ستایش از هنر هنرمندان ایرانی، پاویون جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین دوره بینال ونیز را یکی از شکوهنمدترین و جذاب ترین پاویون های 89 کشور حاضر در این رخداد دانستند و نقدها و گزارش های فراوانی از توفیق هنر ایرانی را روی خروجی خبرگزاری ها و صفحات روزنامه های خود قرار دادند.

هادی مظفری مدیر کل اداه هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه پیش از عزیمت به پاریس گفت: این هشتمین حضور جمهوری اسلامی ایران در طی بازه زمانی دوسالانه بینال ونیز در گام پنجاه و هشتم آن بود. از جمع این هشت دوره، دو دوره پیش از انقلاب بوده و شش دوره بعد از انقلاب اسلامی، کشورمان در این رویداد حضور داشته است.

وی ادامه داد: امسال با وجود شرایط خاص منطقه و شرایط سیاسی که برای ایران وجود داشت انگیزه جدی داشتیم تا در این بین حضور پررنگی داشته باشیم و نام ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب هنر، تمدن و فرهنگ در بین 89 کشور حاضر در این رخداد حضور داشته باشد.

مظفری با تاکید بر آنکه حضور ایران در این دوره بینال ونیز که از آن به عنوان المپیک هنر یاد می شود بسیار دارای اهمیت بود خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا با وجود تمام فشاری که رسانه های گروهی و سیاستمداران خارجی برای ایران به وجود آوردند با حضور خود در این رخداد نشان دهیم که در عمل حرف آنها محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: همین باعث شد تا هنرمندان ما با انگیزه بیشتری در کنار تیم اجرایی و مدیریتی وارد عرصه شوند و در کنار تلاش یک ماهه ای که صورت گرفت در این بینال حضور پیدا کردیم. این درحالی است که سایر کشورها قریب به یک سال یا بیش از یک سال برای حضور در این بینال بین الملل تلاش می‌کند.

مظفری با اشاره به نقل قول رییس هیات داوران بین‌المللی این دوره از بینال ونیز گفت: رییس هیات داوران بینال ونیز در پیامی که برای ایران فرستاد یادآور شده که «ایران را دیدیم و توجه همه ما را برانگیخت؛ ولی اجماع پنج نفره میان هیات داوران برای اهدای شیر طلایی ایجاد نشد.»
به گفته مدیر کل اداه هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران دنیا از بین 89 کشور، ایران را جزو شش کشور جذاب این دوره معرفی کردند و هنوز هم رسانه های گروهی دنیا هر روز در حال نگارش درباره پاویون ایران و آثار هنری حاضر در این دوره هستند.

مظفری با اشاره به سخنان «راف روگوف»، هنرگردان (کیوریتور) بینال بین‌المللی ونیز در مراسم افتتاحیه گفت: وی در مراسم افتتاحیه بینال ونیز گفت «این رویداد بین‌الملل آنتی تز و خلاف جهت تئوری های دونالد ترامپ حرکت می کند. مرزبندی ها، فاصله گذاشتن میان کشورها، نگاه به مقوله مهاجران و پدیده مهاجرت به عنوان یکی از سیاست های مطرود رییس جمهوری آمریکا در میان جهانیان؛ مورد قبول من نیست و قطعا ما و هنرمندان این مسیر را دنبال نمی‌کنیم.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نام غرفه ایران را «از بودن و سرودن» انتخاب کردید، گفت: این نام با توجه به شعر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی انتخاب شد و هدف مان این بود که نشان دهیم برای هنر و هنرمندان ایرانی هدف زندگی در زمانه جذابی است که در حال تجربه کردن آن هستیم. در حقیقت واژه «زندگی»؛ کلید واژه پاوین ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز بود.

مدیر کل اداه هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هنرمندان و آثار ارائه شده آنها در این دوره بینال ونیز گفت: اثری که آقای رضا لواسانی به ونیز آورد، اثری فاخر و مجلل بود و بیشتر از آنکه یک میز شام باشد یک مسیر زندگی را بیان می‌کرد. چلچراغ های باشکوهی|، ظروف، میوه های روی میز و طراحی صندلی هایش، همه و همه دست به دست یکدیگر داد تا بازتاب معنا و جریان زندگی را در قالب یک اثر هنری با نگاه خلاق هنرمندان ایرانی به مخاطبان عرضه کند.

وی ادامه داد: خانم سمیرا علیخانزاده با اثر خود مروری داشته بر خاطرات و گذشته زندگی و این نگاه را ممزوج کردن عکس های خانوادگی و نامه های قدیمی به مخاطبان عرضه کرده است. همچنین علی میرعظیمی هنرمند سوم و جوان ما با موضوع فراگیری و آموزش با ویدئو آرت خود تلاش کرد تا امید را به ذهن بیننده متبادر کند. تلاشی که یک کودک با همه سختی ها و دشواری ها از خود نشان می دهد تا برای رسیدن به آرزو و آرمانش امید خود را از دست ندهد.

مظفری در پاسخ به این سوال که چرا کار آقای میرعظیمی در برابر آثار دو هنرمند دیگر کمتر مورد نقد هنرمندان حاضر در این رویداد قرار گرفت گفت: زبان آقای میرعظیمی، زبانی متفاوت از دو کار دیگر بود؛ اما می توانم بگویم به عنوان فردی که بیشتر پاویون کشورهای دیگر را دیدم، مدعی هستم بالای 40 درصد کشورها با همین زبان بین‌المللی (ویدئوآرت) در این رخداد حاضر بودند و با آن ویدیو بود که حرف های‌شان را با مخاطب خود می زدند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کشور برزیل با دو ویدیو در این دوره حضور داشت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کار آقای میرعظیمی شاید در کنار چیدمان های متفاوت ما که بسیار مورد استقبال جهانی قرار گرفت، کمتر مورد نقد قلم منتقدان قرار گرفت اما نسبت به کارهای دیگر هنرمندان حاضر در این رخداد بازخوردهای بسیار مقبتی با خود به همراه داشت.

logo-samandehi