توئیت وزیر کشور فرانسه با اثر هنری دو ایرانی

درخت زندگی لیلا فرزانه و کامران افشار نادری در ورودی موسسه تمدن‌های اسلامی نقش بست

موسسه تمدن‌های اسلامی فرانسه در لیون (IFCM)، با رونمایی از اثر "درخت زندگی" کار دو هنرمند ایرانی افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در این مراسم مقامات بلند پایه فرانسه از جمله وزیر کشور، شهردار لیون، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران و سفرای کشورهای اسلامی حضور داشتند.

اثر کانسپچوال‌آرت لیلا فرزانه و کامران افشار نادری با نام "درخت زندگی" با ابعاد چشمگیرش در ورودی این موسسه توجه و تحسین‌های بسیاری برانگیخت، آن‌سان که وزیر کشور فرانسه، "کریستف کاستانر" توئیت خود در خصوص افتتاح این موسسه را با نمایش فیلمی از این اثر ایرانی همراه کرد.

توئیت وزیر کشور فرانسه با اثر هنری دو ایرانی /

وزیر کشور فرانسه در این توئیت نوشته است: "برای درک بهتر فرهنگ‌های اسلامی، باید به همگان اجازه داد تنوع دیدگاه در آن را متوجه شوند و فضایی برای تبادل و اشتراک آن داشته باشند: IFCM می‌تواند پلی بین تمدن‌ها و فلسفه‌های آن باشد که به نوعی یک فرصت و یک موفقیت است."

این نوشتار با فیلمی همراه است که مطلع آن با نمایش اثر "درخت زندگی" ایرانی آغاز می‌شود.

01

اثر "درخت زندگی" دو هنرمند ایرانی تنها اثری هنری است که اکنون در موسسه تمدن‌های اسلامی لیون نصب شده و در مواردی به عنوان نماد این موسسه نیز به کار رفته است.

اثر "درخت زندگی" پانلی از جنس کاشی منقوش دست‌ساز و فولاد آینه‌ای به ابعاد 9,50 در 3.50 است که توسط کامران افشار نادری و لیلا فرزانه و تیمی متشکل از هنرمندان، معماران، صنعتگران و مهندسان ایرانی در مدت یک سال و نیم کار بی‌وقفه تولید و در سال اصلی ورودی موسسه به طور دائم نصب شده است.

"درخت زندگی" از جمله نمادهای باستانی ایرانی و مرتبط با اسطوره درخت مقدس است که در قرآن و دیگر ادیان و تمدن‌های باستان نیز به آن اشاره شده است. درخت زندگی سمبول تولد، رشد، مرگ و تولد مجدد است و همه ادیان و تمدن‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

"درخت زندگی" متشکل از 3500 قطعه کاشی دست‌ساز و مزین به نقوش خطاطی ایرانی در زمینه سبز و آبی است که بر اساس هندسه ایرانی موسوم به "سرمه‌دان کند"، به صورت معرق کنار هم چیده شده‌اند. بر روی کاشی‌ها 360 هرم چند وجهی نامنتظم متشکل از فولاد آینه‌ای (اینوکس) و کاشی کار شده‌اند. وجود آینه‌های برجسته موجب شده است که اثر نسبت به شرایط متغییر نور طبیعی، نورپردازی داخلی و افراد واکنش نشان دهد. بازدیدکنندگانی که هنگام حرکت به اثر نگاه می‌کنند، به نظرشان می‌آید که برگ‌های درخت حرکت می‌کنند و از این رو درخت زندگی همواره زنده به نظر می‌رسد.

لیلا فرزانه + کامران افشار نادری

لیلا فرزانه سرامیست شناخته شده و کامران افشار نادری که دکترای معماری را از ایتالیا اخذ کرده و همواره هنر را از دریچه معماری پیگیری کرده است "درخت زندگی" را برای نصب در این مکان خلق کرده‌اند.

موسسه تمدن‌های اسلامی فرانسه با سرمایه‌گذاری هنگفت کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر… در لیون دایر شده است که به لطف ابتکار و خلاقیت این دو هنرمند ایرانی ورودی آن به نام ایران مزین خواهد ماند.

logo-samandehi