تاسف یاسرخاسب از اتفاق دیروز در موزه هنرهای معاصر

یاسر خاسب که شب گذشته اجرای پرفرمنسش در موزه هنرهای معاصر با حاشیه همراه شد، ضمن عذرخواهی از بابت این حادثه تاکید کرد که هیچ آسیبی متوجه اثر هنری «ماده و فکر» که با عنوان حوض روغن هم شناخته می‌شود، نشده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، خاسب که در رشته پرفرمنس فعالیت می‌کند، شنبه 21 اسفند در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» که همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، یک تک اجرا با عنوان «گربه جاده ابریشم» بر فراز حوض روغن این موزه که به عنوان اثر هنری ارزشمندی شناخته می‌شود، داشت ولی در لحظات پایانی این اجرا، حادثه‌ای رخ داد و بخشی از بدن او با روغن حوض تماس پیدا کرد و مقداری روغن به بیرون از حوض ریخته شد.

این اتفاق با واکنش‌های گوناگونی رو به رو شد و حالا خاسب ضمن ابراز تاسف از این حادثه تاکید می‌کند که آسیبی متوجه حوض روغن نشده است.

او که تک اجراگر این پرفرمنس بوده است، در این زمینه توضیح می‌دهد: شب گذشته بر اثر یک اتفاق، لحظه‌ای پیش از پایان اجرا، مشکلی در بخش فنی پیش آمد و سبب شد آونگی که داشتم، کمی شل شود و بخشی از صورت و دستم با روغن حوض تماس پیداکرد ولی خوشبختانه این اثر هنری آسیبی ندیده است.

خاسب ادامه می‌دهد: اگر اشتباهی کردم و حادثه‌ای پیش آمد، متاسفم و از مردم کشورمان، از جامعه هنری و بویژه هنرمندان حوزه تجسمی عذرخواهی می‌کنم ولی به آنان اطمینان می‌دهم که هیچ آسیبی به حوض روغن زده نشده است.

او اضافه می‌کند: همواره تلاش کرده‌ام ارتباط خوبی با هنرمندان دیگر رشته‌ها داشته باشم و به صورت میان رشته‌ای فعالیت کنم. این اجرا هم در راستای همین موضوع است و داشتن ارتباط موثر با هنرمندان دیگر رشته‌ها در سراسر جهان برایم ارزشمند است.

سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که پیش از این پرفرمنس‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است، می‌افزاید: حوض روغن موزه اثر هنری ارزشمندی است و به آب و خاک ما تعلق دارد و اگر بخواهیم با دیدی مثبت اتفاق دیروز را تحلیل کنیم، گویی این حادثه سبب شد تا این حوض دوباره بجوشد و زندگی آن به جریان بیفتد.

او در عین حال با ابراز تاسف از برخی حاشیه‌سازی‌ها بعد از اتفاق دیروز خاطرنشان می‌کند: متاسفانه بعضی از ما دنبال حاشیه‌ایم درحالیکه اصل ماجرا برای گروه ما ارتباط موثر با دیگر رشته‌های هنری است، ضمن اینکه همواره ارتباط انسان با طبیعت برایمان در اولویت بوده است.

خاسب که می‌گوید پرفرمنس خود را بر اساس سه منظومه عاشقانه نظامی، «خسرو شیرین»، «شیرین و فرهاد» و «لیلی و مجنون» اجرا کرده، می‌افزاید: حوض روغن موزه هنرهای معاصر هرچند ساخته یک هنرمند جهانی است ولی همه عناصر آن متعلق به این آب و خاک و برای همه ما بسیار ارزشمند است. بعد از اجرای دیروز گروه ما همه چیز را به حالت اول بازگرداند، چراکه این اثر برای ما مقدس است و قصد مشکل‌سازی برای آن را نداشتیم.

این کارگردان تئاتر یادآوری می‌کند: اتفاق دیروز برای حاضران در لحظه اول شوکه‌کننده بود ولی خوشبختانه مشکلی پیش نیامد و این اثر آنچنان قوی است که سال‌های سال ماندگار خواهد بود.
او که پیش از این پرفرمنس دیگری را بر فراز برج آزادی اجرا کرده است، تاکید می‌کند: اجرای چنین برنامه‌هایی به نوعی بازی کردن با جان است و من آنچنان عاشق این کار هستم که با جان خودم بازی می‌کنم و همواره در تمام اجراهایم به ایجاد رابطه نزدیک با طبیعت و اجسام تاکید داشته‌ام.

«ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپنی، نوریوکی ‌هاراگوچی است و سالهاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این هنرمند که تابستان سال گذشته از دنیا رفت، سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود. انتقادات نسبت به حادثه پیش آمده در موزه هنرهای معاصر تهران درحالی بالا گرفته است که طبق گفته مسئولان موزه آسیبی به اثر «ماده و فکر» وارد نشده است.

logo-samandehi