سقف بازار امین السلطان تهران برای دومین بار فروریخت

بعد از ریزش بخشی از طاقِ بازار امین‌السلطان در خیابان مولوی تهران در جمعه ۲۲ فروردین که به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته رخ داد، بخش دیگری از سقفِ این بازار نیز شنبه ۲۳ فروردین فرو ریخت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال بارندگی مستمر باران در روزهای گذشته، صبح جمعه ۲۲ فروردین بخشی از طاقِ ضربی بازار میدان امین السلطان ریزش کرده بود که با اطلاع عوامل شهرداری منطقه به میراث فرهنگی تهران، معاون میراث فرهنگی میزان آسیب‌های وارد شده را بررسی و اعلام کرد که «یکی از تویزه‌های این بخش از بازار امین السلطان در اثر رطوبت ناشی از سقف، (جمعه ۲۲ فروردین) ریزش کرده است.»

مرتضی ادیب‌زاده - معاون میراث فرهنگی استان تهران - حتی بعد بازدید از سقفِ ریخته شده در بازار امین السلطان اعلام کرد که «قرار شد تا شهرداری ناحیه چهار منطقه ۱۲ تهران، ضمن ایمن سازی گذر با داربست فلزی، مالکان و کسبه واحدهای پیرامون این بخش، با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در اسرع وقت نسبت به عایق بندی پشت بام و تویزه آسیب دیده اقدام کنند. از این رو به محض مساعد شدن شرایط جوی پس از بارندگی، اقدامات مرمتی لازم انجام خواهد شد.»

این در حالی است که کسبه‌ی این بازار در گفت‌وگو با ایسنا از بازدید میراث فرهنگی و شهرداری از بخش ریخته شده «بازار مسقف امین‌السلطان» در حد چند دقیقه یاد کردند و گفتند ماموران شهرداری جمعه ۲۲ فروردین و بعد از نخستین ریزش سقف، به کسبه گفته‌اند داربست زیرِ این سقف می‌زنیم تا کسبه به کارشان برگردند. اما حرفی از زمان آغاز مرمت نزدند.

با این وجود دومین بخشِ سقفِ بازار میدان امین السلطان، در همان نقطه‌ی قبلی و درست در کنار یکی از ناودان‌های سقف و در ادامه‌ی همان طاقِ فرو ریخته شده، در میانه‌های روز شنبه ۲۳ فروردین فرو ریخت تا بالاخره شهرداری مجبور شود آن بخش را محصور کند.

از سوی دیگر نگاهی هر چند کوچک به دیگر بخش‌های سقفِ بازار امین السلطان این هشدار را برای ریزش احتمالی دیگر بخش‌های این بازار مسقف می‌دهد.

شدت دومین ریزشِ سقفِ این بنای تاریخی به حدی بود که سیم‌های برقِ کشیده شده در سرتاسرِ این بازار مسقف در آن بخش نیز با بخشی از آجرهای سقف، به حالت آویزان در آمد.

بازار امین‌السلطان از چهاراه مولوی به سمت میدان امین السطان کشیده شده است. این بازار قدیمی حدود ۱۵۰ سال پیش در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه توسط ابراهیم‌خان امین‌السلطان ایجاد شد. در واقع آن را دومین بازار بزرگ ایران در دوران قاجار می‌نامیدند. این بازار راهی بود برای کسانی که از دروازه تهران داخل شهر تهران می‌آمدند و محل رفت و آمد مردم از بیرون شهر به داخل شهر بود. به خاطر این رفت و آمدها به مرور زمان این خیابان به بازاری تبدیل شد. مردم محصولات کشاورزی خود را در این بازار عرضه می‌کردند و تمام کالاهایی که از شهرستان‌ها یا کشورهای خارجی به تهران می‌رسید، از دروازه گمرک عبور می‌کرد و وارد این بازار می‌شد و محل خرید کاسبان شمیران، لواسان و سایر بخش‌های تهران و اطراف آن بود.

logo-samandehi