فراخوان طراحی سردیس شهدا و مفاخر

سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای تکریم مقام فاخر شخصیت های علمی - فرهنگی کشور و نیز پاسداشت رشادت‌های شهدای ارجمند انقلاب اسلامی فراخوان طراحی نیم تنه و سردیس شهدا و مفاخر و شعرا را در سال جاری به شرح زیر اعلام می نماید.از این رو از هنرمندان مجسمه‌ساز دعوت می شود مطابق شرایط زیر با ارائه طرح در این فراخوان مشارکت نموده و آثار پیشنهادی خود را در قالب ماکت و با رعایت شرایط زیر به این سازمان ارائه دهند.


نحوه ثبت نام و ارایه طرح:
• هنرمندان می توانند با مراجعه به دبیرخانه و تحویل موارد زیر در این فراخوان شرکت نمایند.
- ماکت حجمی
- فایل تصویر با کیفیت از ماکت با فرمت JPG
- تکمیل فرم ثبت نام(جهت دریافت فرم ثبت نام اینجا را کلیک نمایید)
• مهلت ثبت نام ردیف 1 الی 10 تا تاریخ 20 فروردین 1398
• مهلت ثبت نام ردیف 11 الی 13 تا تاریخ 30 بهمن 1397
نکات:
- انجام ثبت نام و پذیرش طرح صرفا با رعایت تمام موارد یادشده و زمان تعیین شده در ساعات اداری صورت می پذیرد.
- نتایج پس از زمان داوری از طریق سایت سازمان و ارسال پیامک اعلام می گردد.
- خرید طرح منتخب، پس از طی فرآیند کارشناسی اجرایی، قیمت گذاری و توافق نهایی با هنرمند و تأمین اعتبارات مورد نیاز صورت می گیرد.
- داوری آثار ارائه شده توسط شورای تخصصی آثار حجمی سازمان زیباسازی انجام می شود.

نشانی: تهران- پاسداران- میدان هروی- خیابان وفامنش- خیابان جمالی شرقی- مرکز فعالیت¬های مجسمه سازی شهر تهران(عمارت عین الدوله)- تلفن تماس 47-22969744
سایت سازمان : zibasazi.ir

ردیف موضوع بیوگرافی تصویر
1 نیم تنه شهید تهرانی مقدم حسن تهرانی مقدم (۶ آبان ۱۳۳۸ ، تهران - ۲۱ آبان ۱۳۹۰ ، ملارد) در دوران جنگ عراق و ایران نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار آن بود. ساخت چند موشک در واحد موشکی سپاه تحت مدیریت او انجام شد و بدین خاطر برخی از همکارانش به او لقب پدر موشکی ایران دادند.

2 نیم تنه شهید دریادار ابوالفضل عباسی شهید دریادار دوم تکاور ابوالفضل عباسی (11 اسفند ۱۳25 ، ساوه - ۲8 فروردین ۱۳6۰ ، ماهشهر) قبل از پیروزی انقلاب دوران آموزش تکاوری خود را در کشور انگلستان و در دانشکده کماندویی ببرهای سیاه گذراند و موفق به کسب درجه استادی در این دانشکده شد و در سال ۱۳۵۵ دوره عالی چتربازی را در دانشکده پیاده نیروی زمینی ارتش به پایان رساند. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استاد تکاوران نیروی دریایی ارتش بود و نقش مهمی در دفاع 34 روزه از خرمشهر در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشت.
3 نیم تنه شهید علیرضا افشار شهید علیرضا افشار (4 آذر ماه 1353 ، تهران - 15 آذر ماه 1384 )
فوق دیپلم دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد چالوس نوشهر و کارشناسی مدیریت دانشگاه پیام نور و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بود و درپی سانحه سقوط هواپیمای معیوب c130 نیروی هوایی به شهادت رسید.
4 نیم تنه دکتر حسن حبیبی حسن‌ابراهیم حبیبی (۱۵ اسفند ۱۳۱۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱) سیاستمدار، از اعضای برجسته نهضت آزادی و حزب جمهوری اسلامی و حقوقدان مشهور و دولتمرد ایرانی بود. وزیر ارشاد دولت بازرگان، دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون بود. وی همچنین رئیس بنیاد ایران‌شناسی و از جمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. او تا پایان عمر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

5 سردیس عباس یمینی شریف عباس یمینی شریف (۱۲۹۸، تهران – ۱۳۶۸ ، تهران) اولین سر دبیر مجله های « بازی کودکان » و « کیهان بچه ها » و موسس دبستانهای روش نو و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودک بود بیش از سی اثر به صورت شعر و داستان به چاپ رساند وآثار متعدد چاپ نشده ای نیز بر جای گذاشت.
6 سردیس محدث ارموی سید جلال‌الدین محدث ارموی (۲ آذر ۱۲۸۳ در ارومیه - ۵ آبان ۱۳۵۸) تصحیح‌کننده و پژوهش‌گر متون کهن و قرآن‌پژوه ایرانی بود. تحصیلات مقدماتی را در ارومیه فرا گرفت سپس به مشهد رفت و در سال ۱۳۲۰ (خورشیدی) به تهران آمد و در کتابخانه ملی به خدمت مشغول شد. در سال ۱۳۳۵ به تدریس در دانشکده الهیات پرداخت. یکی از استادان او علامه سید حسین عرب باغی به او لقب محدث داد. محدث ارموی بیش از ۷۰ جلد کتاب و رساله تصحیح کرده است.
7 سردیس دکتر باستانی پاریزی محمد ابراهیم باستانی پاریزی (۳ دی ۱۳۰۴ ، پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ ، تهران) تحصیلات خود را پس از اخذ دیپلم در رشته تاریخ در دانشگاه تهران پی گرفت. دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌وقت آن دانشگاه بوده و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشته‌است.
8 سردیس ملک الشعرا بهار محمدتقی بهار (۱۸ آذر ۱۲۶۵ مشهد، - ۱ اردیبهشت ۱۳۳۰) ملقب به ملک‌الشعرا و متخلص به «بهار»، شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار معاصر ایرانی بود.

9 سردیس رهی معیری محمدحسن (بیوک) معیری (۱۰ اردیبهشت ۱۲۸۸ تهران – ۲۴ آبان ۱۳۴۷ تهران) با تخلص رهی از غزلسرایان معاصر ایران و از ترانه‌سرایان و تصنیف‌سرایان به‌نام است. از ترانه‌های سروده شده توسط وی می‌توان «شد خزان»، «شب جدایی»، «کاروان» و «مرغ حق» را نام برد. اشعار او تحت تأثیر سعدی (که بیشترین تأثیر را در او گذاشته‌است)، حافظ، نظامی، صائب و مولوی است.

10 سردیس سیمین دانشور سیمین دانشور (۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ ، شیراز - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ، تهران) شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی و همسر جلال آل‌احمد بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده‌است

11 سردیس استاد علی محمد کاردان
علی محمد کاردان (۱ فروردین ۱۳۰۶، یزد - ۶ دی ۱۳۸۶، تهران) در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار در رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی انتخاب شد. عضویت در فرهنگستان علوم، سرپرستی موسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران و ریاست دانشکده علوم تربیتی، بخشی از فعالیت‌های او بود.

12 سردیس استاد غلامحسین شکوهی غلامحسین شکوهی (۴ تیر ۱۳۰۵، خوسف - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵)، دارای مدرک دکترای علوم تربینی بوده و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد. «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» در دولت موقت به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۷ منصوب شد.

13 سردیس استاد پریرخ دادستان
پریرخ دادستان (اول فروردین ۱۳۱۲، تهران - ۲۲ آبان ۱۳۸۹، تهران) استاد روانشناسی دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دانشگاه شهید بهشتی است. او یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین ایران است و بسیاری او را مادر روانشناسی ایران می‌نامند. او سال‌ها تدریس روانشناسی رشد(تحولی)، بالینی کودک، مرضی، ارزشیابی شخصیت، تشخیص و جنایی را در سطوح مقدماتی و پیشرفته به عهده داشته‌است.

• توضیح: تصاویر صرفا جهت معرفی شخصیت های مورد نظر می باشد.

logo-samandehi