دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوانان/ گزارش تصویری


حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در افتتاحیه دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوانان در رابطه با مستقل شدن بخش مد و لباس کودک از بزرگسال گفت: اکنون بخش کودک به یک توانمندی رسیده است که باید مجزا باشد؛ قطعا در طول زمان باید بخش مردان هم جدا گردد و اینها در واقع اهمیت نگاه تخصصی را نشان می دهند.

وی افزود: ما در بخش نمایشگاهی مد و لباس به دنبال جلوه کردن جنبه های نمایشگاهی از جمله جنبه فرهنگی و هنری کارها هستیم، فروش آثار وظیفه سایر سازمان ها است. باید توجه کرد که ممکن است تاکید بیشتر روی فروش، بر جنبه فرهنگی و هنری آثار، اثر گذارد.

قبادی اظهار داشت: ما در بخش معرفی آثار ایرانی دو موضوع را مدنظر داریم الف) معرفی ظرفیت ها و توانمندی عمومی حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی که اکنون با وجود نمایشگاه ها و برپایی نشست ها و گفتگوها در حال انجام است، ب) معرفی مصادیق: این بخش به عهده سایر سازمان ها و علی الخصوص رسانه ملی است. باید در نظر داشت که 15 درصد از تبلیغات همه شبکه ها بجز ایران کالا، در حوزه مد، لباس و محصولات ایرانی، رایگان است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از معضلاتی که برای تولید کننده ها وجود دارد،این است که هرچه بیشتر دیده شوند، دستگاه های دولتی مثل اداره مالیات، تامین اجتماعی، شهرداری و... بیشتر به آنها فشار خواهند آورد بنابراین تولیدکننده ها پشیمان می شوند از تبلیغ و معرفی زیاد. در واقع صداسیما فرصت همکاری ایجاد کرده است ولی تولید کننده ها بدلایل فوق، حاضر به همکاری نیستند.

قبادی افزود: نکته مهمی که پیگیری می کنیم این است که سازمان زیباسازی و کانون های تبلیغاتی برای استفاده از تبلیغات شهری، ظرفیت مناسب ایجاد نمایند.

این مقام مسئول گفت: این نمایشگاه تذکری است بر خانواده تا بدانند که حوزه کودک و نوجوان به شدت حایز اهمیت است،صرفا نباید نیاز پوشاک بچه ها را رفع کرد بلکه باید به طراحی و کیفیت آنها نیز توجه نمود. باید بدانیم که این کار نوعی پیشگیری موثر است که هم در زیست و بهداشت و هم در فرهنگ و رفتارهای اجتماعی کودکان اثرگذار است. در این نمایشگاه از 500 اثر دریافتی، 250 اثر به نمایش در آمده اند.

علی محمد جزایری از پیشکسوتان آموزش هنر برای کودکان گفت: از آنجا که در خرید لباس کودکان، تصمیم گیرنده اصلی والدین هستند؛ از طرفی یک فرهنگ بدی شکل گرفته است که قدر خود و هویتشان را نمی دانند و همه بدنبال مارک های خارجی هستند. تا زمانی که این فرهنگ سازی بین والدین و اهمیت به کشور خود و کارگماری جوانان خود صورت نگیرد، این داستان ادامه خواهد داشت.

جزایری افزود: ما احتیاج به آشتی با کشور خود داریم و این پیش زمینه افزایش تولیدات داخلی است. باید در حوزه پوشاک کودکان، هنر را از دید آنها ببینیم، مثلا پروانه و کفشدوزک را از دید آنها رسم کنیم. نباید مقید به چیزی باشیم، زیرا کودک به دنبال ساختار نیست بلکه همواره آزادی طلب و ساختار شکن است.

logo-samandehi