اهمیت و ضرورت وجود رسانه هنرهای تجسمی

پیوستن گالری آنلاین به کمپین حمایت از تندیس

به قلم فاطمه عبدالله زاده

یک مجله، یک خاطره، یک دلیل برای رفتن به کیوسک روزنامه فروشی روبروی دانشگاه هنر و معماری در روزگار دانشجویی، یک دریچه برای ورود به دنیای هنرهای تجسمی و حتی یک منبع کنکور هنر ...

تندیس تنها یک مجله نیست...

تندیس گره خورده با روزهای گرم و سردِ تابستان و زمستانِ بسیاری از هنرمندان در آتلیه و دانشگاه و ...

تندیس یک فضای حرفه ای، یک روزنه امید و انگیزه در روزهایی که هیچ خبری از شبکه های اجتماعی و انبوه رسانه های دیجیتال نبود.

بی شک تندیس یکی از مهمترین دست آوردهای رسانه ای امروز جامعه هنرهای تجسمی ایران است که با پشتکار مدیر مسئول و حمایت هیات تحریریه آن تا امروز پابرجا مانده. از طرفی دیگر یدک کش یک سابقه 15ساله از نشریه هنرهای تجسمی است که بصورت نشریه فعلی و تخصصی ادامه فعالیت داده است.

مسئله‌ی امروز این مجله‌ی با سابقه، چالشی در ذهن هنرمندان حوزه تجسمی ایجاد میکند، که با توقف انتشار آن چه چیزی را در زمینه اطلاعات دنیای هنری و مشارکت در جامعه هنری از دست می دهند؟



از اینرو در این مطلب نگاهی داریم بر اهمیت وجود و بقای رسانه‌های هنرهای تجسمی در کشور.

امروزه همراه با تغییرات تمام وجوه زندگی در سطح جهان، شاهد دگرگونی اشکال مختلف خبرنگاری و کار رسانه ها بوده ایم. رسانه های تجسمی نیز از این قائده مستثنی نبوده اند و با چالش هایی که پیش روی آنها پیش آمد موجی از حرکت به سوی مدل های خلاقانه برای پوشش اخبار محلی وبین المللی با ارائه آثار و نقد های با کیفیت هنری ایجاد شد.

سوالی که در اینجا باید پرسید اینست که، اهمیت وجود رسانه حرفه ای برای هنرمندان، مخاطبان و در کل جامعه تجسمی در چیست؟

رسانه های فرهنگیِ زنده و پویا میتوانند در رسیدن به اهداف بلند مدت جامعه حرفه ای و تخصصی در کنار اهداف عمومی جامعه خود موثر باشند.

از جمله، ارتقاء سلیقه و سطح دانش هنری عموم جامعه است که منجر به زنده نگاه داشتن هنر و فرهنگ خواهد شد.

از سوی دیگر رسانه های هنری دریچه و آرشیو فرهنگ و هنر یک کشور محسوب میشوند. از اینرو کمبود رسانه تخصصی از جمله کاستی های جامعه تجسمی است که از دست دادن همان تعداد معدود رسانه‌های تخصصی را میتوان از بحران های فرهنگ و هنر کشور برشمرد.

همچنین رسانه ها نقش بزرگی در ایجاد ارتباط و شناساندن افراد خلاق در نقاط مختلف جهان به یکدیگر دارند که میتواند منجر به شکل گیری بیان هنری جدید شود.

قطعا بدون وجود رسانه های پویا رویداد های هنری پنهان و پوشیده از نظر ها باقی می‌مانند.تمام افرادی که مشغول به کار هنری و خلق آثار هنری هستند تمایل دارند کار و فعالیت آنها دیده شود و ایده و افکار خود را با سطح هر چه وسیع تری از مخاطبان در میان بگذارند در نتیجه یک رسانه با وجود کارشناسان و منتقدین حرفه ای میتواند به خوبی این خواسته و نیاز را مرتفع سازد.

هر چند شبکه های اجتماعی و تکنولوژی امروزی در سطح گسترده‌ای این مهم را انجام میدهد ولیکن باید توجه داشت در حوزه دیجیتال و چاپی با انواع متفاوتی از مطلب و خبر مواجه هستیم که هر کدام ویژگی منحصربفرد خود را دارد که قابل چشم پوشی نیستند و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

نکته ی حائز اهمیت دیگر، وجود دو گروه مخاطبِ جوان و سنتی برای رسانه ها است. رسانه ها جمعیت انبوهی از مخاطب سنتی را دارند كه جزو خوانندگان مجلات چاپی هستند واز سویی دیگر مخاطبین جوانتر که به دنبال دریافت اطلاعات از راه تکنولوژی هستند.

صفحه بندی رایج مجلات و عدم وجود سردرگمی که فضای دیجیتال برای افراد سنتی ایجاد میکند از جمله نکات مورد توجه این گروه است.

همچنین مطالعه مطالب طولانی بر روی صفحات دیجیتال برای چشم مخاطب آزاردهنده است و اغلب افراد در فضای آنلاین به دنبال دریافت مطالب خلاصه شده و کوتاه هستند.

ارائه سبک و حجم مناسب فضای هر نوع رسانه اعم از دیجیتال و چاپی میتواند همگونی لازم را برای انواع مخاطبان خود ایجاد کند.

درواقع رسانه های چاپی و دیجیتال رسالت های متفاوتی را به دوش دارند و نیاز های مختلفی را بسته به ویژگی ها و امکاناتشان برای مخاطبان برطرف میکنند.

استیو اوكلند رئیس بخش روزنامه‌های آسوشیتدپرس نیوز پیپرز در خصوص بقای رسانه چاپی میگوید: با توجه به [روزنامه‌های] آنلاین دیگر قرار نیست ما اولین كسی باشیم كه خبری را اعلام می‌كنیم اما می‌توانیم از این هم سریعتر باشیم و به ایجاد تفسیر و تصویر دقیقی از خبر دست یابیم. من این را یك تهدید نمی‌بینم بلكه تنها آن را راه دیگری می‌پندارم كه از طریق آن می‌توانیم كار و حرفه خود را توسعه دهیم.

هلن بودن، مدیر خبر BBC نیز در این رابطه معتقد است هنوز محتویات روزنامه ها ومجلات، اشتها برانگیز است. مردم همچنان در پی یافتن اطلاعات هستند اما روزنامه‌ها باید راه‌های جدید و نوآورانه‌ای را برای برآورده كردن این خواسته فراهم كنند.

حقیقتا لذت ورق زدن رسانه چاپی را نمیتوان در اسکرول کردن صفحه دیجیتال بدست آورد و صنعت چاپ میتواند مخاطبان وفادارش را حفظ نموده و در عرصه رسانه ای باقی بماند.

با وجود اینها و بسیاری از ضرورت های دیگر بقای این رسانه تجسمی در کنار محجور بودن کلی فضای تجسمی در کشور، تداوم انتشار نشریه های تخصصی هنری بدون حمایت متخصصین همین حوزه امکان پذیر نخواهد بود.

Image result for ‫مجله تندیس‬‎

پیشکسوت رسانه های تجسمی، شایسته سپاس و حمایت، برای اینهمه سال تلاش در زنده نگاه داشتن فضای حرفه ای فرهنگ و هنر کشور است.

به جرات میتوان گفت درصد بالایی از هنرمندان و هنردوستان ایران تندیسی بوده اند و تندیسی می‌مانند و تداوم انتشار این نشریه غیر قابل اجتناب است.

گالری آنلاین ضمن قدردانی و سپاسگزاری از مسئولین، محققین و نویسندگانی که حاصل تلاش و زحمات خود را توسط این نشریه در اختیار تشنگان هنر قرار داده اند، افتخار میکند در مسیری قرارگرفته که پرچمدار آن مجله وزین تندیس است.

همچنین پیوستن به #کمپین_حمایت_از_تندیس را یک ضرورت فرهنگی در جامعه تجسمی امروز میداند و از هنرمندان و مشتاقان فرهنگ و هنر نیز دعوت می‌نماید تا در این حرکت فرهنگی گسترده مشارکت موثر داشته باشند.

کمپین حمایت از تندیس

بنا به درخواست مکرر هنرمندان و هنردوستان محترم و همراهان همیشگی تندیس و ارائه پیشنهادات و راهکارهای متعدد، کمپین حمایت از تندیس به هدف تلاش برای از سر گرفتن انتشار مجله تندیس شکل گرفته است.

از تمامی اهالی فرهنگ و هنر دعوت می‌کنیم جهت دریافت فرم شرکت در کمپین #حمایت_از_تندیس و اطلاع از چگونگی همکاری، اطلاعات تماس خود(نام، نام خانوادگی، تلفن همراه، ایمیل) از طریق یکی از موارد زیر ارسال بفرمایند:

ارسال به ایمیل :
tandisfanclub@gmail.com با عنوان: حمایت از تندیس

ارسال دایرکت به اینستاگرام سایت تندیس:
@tandismag با هشتگ : #حمایت_از_تندیس

ارسال پیام به شناسه ادمین کانال تلگرام تندیس
@tandismag با هشتگ : #حمایت_از_تندیس

ارسال پیام در WhatsApp

به شماره تلفن: ۹۱۲۷۰۹۸۰۰۱ با عنوان: حمایت از تندیس

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با می‌توانید باتلفن های زیرتماس بگیرید:
۷۱-۸۸۵۴۵۹۷۰

۶۶۰۳۸۴۱۹


logo-samandehi