سلسله مقالات مبلمان در دکوراسیون داخلی

ترفند هایی برای مبلمان خانه های کوچک

(بخش اول)


این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد تغییر سبک و شیوه زندگی در کشورمان هستیم. تغییراتی که برخی از قسمت‌هایش مفید و کاربردی است و برخی دیگر نیز با حال و هوای ما ایرانی‌ها سازگاری زیادی ندارد. یکی از تغییراتی که نسبت به گذشته اتفاق افتاده و به‌ وضوح شاهد آن هستیم، کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها و گسترش آپارتمان‌ نشینی است.

چه قدر با ترفند های کمبود فضا آشنا هستید؟ این بار میخواهیم در مورد نظم دادن به فضای خانه برخی نکات را بگوییم که میتواند گنجایش فضای نگهداری را تحت تاثیر قرار دهد.

از آنجایی‌که خانه، محل مأوا گرفتن و آرامش است، باید برای زیبایی فضای داخلی آن تلاش کرد و به چیدمان و دکوراسیون آن توجه ویژه‌ای داشت، پس دیگر زیاد مهم نیست که خانه‌مان بزرگ و ویلایی باشد یا کوچک و آپارتمانی. این نفس کار است که دارای اهمیت بوده و باید برای انجام آن کوشید. در این مقاله گالری آنلاین میخواهد، با چند پیشنهاد دکوراسیونی برای فضاهای مختلف خانه‌های کوچک در خدمت شما عزیزان باشد.

درک انتخاب زیرکانه اسباب و اثاثیه می‌تواند به شما در بزرگ جلوه دادن یک آپارتمان کوچک کمک کند. این راه حلی برای مشکلی است که بیشتر زوج‌های جوان با فضاهای کم آپارتمانشان دارند.

راه حل هایی برای کمبود فضا در خانه های کوچک:


1.انباری شیک:

فضایی را برای مخفی کردن درهم و برهمی ها ایجاد کنید. مجموعه چوبی را انتخاب کنید که امکان تغییر مکان را به راحتی می دهد و هم درون آن فضایی است برای انبار کردن وسایلی که نباید در معرض دید باشد. مثل فضایی مناسب برای قرار دادن اسباب بازی های بچه ها. این نمونه چوبی هم بسیار شیک است و هم کاربردی، که در هر فضایی قابل استفاده است.

2.انتخاب صحیح مبلمان:
در فضاهای کوچک بیشتر از کاناپه های بدون دسته یا با دسته های ظریف استفاده کنید. در اتاقهای کوچک کشف کردن نقطه هایی برای نشستن میهمانان همیشه آسان نیست، در صورتیکه اگر مبلمان شما بدون دسته باشد بدون از بین رفتن راحتی مهمانان از هر صندلی بیشتر می توان استفاده کرد.

3.کاربری بیشتر:

در فضاهای کوچک اسباب و اثاثیه ای انتخاب کنید که چندین کاربرد داشته باشد. مانند میز وسط اتاق که هم به عنوان میز کاربرد دارد و هم می توان برای قرار دادن پاها در هنگام خستگی استفاده کرد. به علت کوچک بودن فضا امکان برخورد پا به گوشه های کاناپه و میز بیشتر خواهد بود، بنابراین در این اتاق استفاده از اثاثیه ای که دارای لبه های گرد و ملایم باشد بهتر است.

4.پاپ آرت:

در اتاق کوچک خود از کارهای هنری که در سایز بزرگ چاپ شده اند استفاده کنید، که در این اتاق هم چند کار ارزان قیمت چاپ شده در سایزی بزرگ به دیوار های سفید زده شده است که به بزرگ جلوه دادن اتاق بسیار کمک کرده است.

5.دیدی باز:

بدون شلوغ کردن فضا از رنگهای ملایم با طرحهای لطیف در فرش، پرده و پارچه مبل استفاده شده است. برای بزرگ نشان دادن فضا بهتر است از اثاثیه ای استفاده کنید که دیدی باز داشته باشند مثل باز بودن فضای بین پایه های مبل و میز که از اشغال فضا جلوگیری کرده است.

6. دیدی آشکار:

از اسباب و اثاثیه روشن استفاده کنید، در این تصویر از میز شیشه ای استفاده شده است که فضای بسیار مناسبی برای انجام کارهای روزمره مثل دیدن تلویزیون و خوردن عصرانه و چای و حتی بازی بچه‌ها را فراهم کرده است. در فضاهای کوچک از اثاثیه ای استفاده کنید که بار بصری کمتری دارند.

7.استفاده از فضاهای پرت:

از فضاهای پرت شده‌ی درون کار هم استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از طبقات با رنگهای مشابه، یک دید زیبا به اتاقتان بدهید، در حالیکه از آن قسمت برای قرار دادن وسایل تان هم می‌توانید استفاده کنید.

8. نشیمن:

بدون شک اولین فضایی که در هر خانه‌ای به چشم می‌آید فضای نشیمن و پذیرایی است. نشیمن نقش اساسی و مهمی را در تبیین کلی دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند. حال ببینیم که برای دکوراسیون نشیمن کوچک و چیدمان وسایل آن، چه باید کرد؟

انتخاب مبل: مبلمان L شکل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فضاهای کوچک مربع شکل هستند. حتی شاید با داشتن یکی از آنها نیازی نباشد که از صندلی و یا مبل دیگری در این فضا استفاده کنید؛ بنابراین از شلوغ شدن فضا نیز جلوگیری خواهید کرد. از طرفی هم شاید به مبل‌های دسته‌دار علاقمند باشید. برای این منظور بهتر است مبلمانی را انتخاب کنید که دسته‌های لاغر و کم‌جایی دارند. کمتر شدن عرض دسته‌ مبل‌ها به داشتن فضای بیشتر در خانه کمک می‌کند.


انتخاب رنگ: برای اینکه کوچک بودن فضای خانه‌تان کمتر به چشم بیاید از رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ خود بهره بگیرید. رنگ سفید و خنثی نور را بیشتر منعکس کرده و به دلیل روشنایی که در فضا ایجاد می‌کند به بزرگ‌تر جلوه دادن آن کمک خواهد کرد.


استفاده از آیینه: آیینه با انعکاس تصاویر و رنگ‌ها، کمک بسیار زیادی به بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای مختلف خانه می‌کند. به این منظور می‌توان یکی از دیوارهای نشیمن خانه را آیینه‌کاری نمود و یا از آیینه‌های قدی و دیواری بزرگ استفاده کرد.


9. آشپزخانه:

ازآنجایی‌که آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای به‌حساب می‌آید، باید برای دکوراسیون و چیدمان آن نهایت دقت و تمرکز را به خرج داد. با انجام این پیشنهاد‌ها دیگر لازم نیست نگران کوچک بودن آشپزخانه‌ خود باشید.

استفاده از سطوح براق و سفید: با کمک سرامیک‌، سنگ‌ و کابینت‌های براق و سفید می‌توانید جذابیت خاصی به آشپزخانه خود ببخشید. هم‌چنین این سطوح باعث انعکاس نور در فضا شده و آشپزخانه را نیز بزرگ‌تر نشان خواهند داد.


استفاده از کابینت با در شیشه‌ای: استفاده از در شیشه‌ای کابینت باعث می‌شود تا وسایل داخل کابینت دیده‌شده و از طرفی هم از گردوخاک گرفتن و کثیفی آن جلوگیری شود. این کار نیز به بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه کوچک شما کمک زیادی خواهد کرد.


بین کابینتی آیینه‌ای: می‌توان با استفاده از یک آیینه‌ بزرگ و کشیده در دیوار بین کابینت، باعث انعکاس نور و تصاویر در آن شد و به این وسیله به بزرگ دیده شدن آشپزخانه هم کمک کرد.


10. اتاق‌خواب:

اگرچه دکوراسیون فضای اتاق‌خواب بسیار سلیقه‌ای است، اما می‌توانید برای بزرگ‌تر دیده شدن فضا به انجام این دو پیشنهاد کاربردی بپردازید:

تخت‌خواب تاشو: این نوع تخت‌ها در دو نوع تاشو به‌صورت افقی و عمودی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید با توجه به فضای موجود در اتاقی که قرار است تخت در آن نصب شود نوع مناسبی از آن را انتخاب کنید. زمانی که از تخت تاشو استفاده‌ای نمی‌شود به‌راحتی و زیبایی تاشده و این امکان را می‌دهد که در اتاق و فضای کوچک خود از میز یا هر وسیله‌ای دیگر که نیاز شد استفاده کنید.


تابلوهای عمودی: اگر به نصب تابلوهای هنری و یا عکس‌های شخصی خودتان در اتاق‌خواب کوچک خانه‌ خود علاقمند هستید، پیشنهاد ما به شما این است که ترجیحاً از تابلوهای عمودی استفاده کنید تا ارتفاع دیوارها بلندتر به نظر بیاید. هم‌چنین از نصب تابلو در مرکز دیوار خودداری کنید، چراکه باعث می‌شود نگاه به آن نقطه متمرکز شده و کوچکی دیوار و اتاق بیشتر به چشم بیاید.


11. بالکن:

بالکن در هر خانه‌ای فضایی برای لذت بردن از منظره‌ بیرونی و... به‌حساب می‌آید. در ابتدا این نکته‌ مهم را به‌طور پیش‌فرض ذهنی خود داشته باشیم که بالکن، انباری خانه و یا جای خشک کردن لباس‌ها نیست! پس در ابتدا و قبل از هر کاری باید ضایعات را از فضا حذف نموده و به‌جای بند رخت از رخت‌آویزهای تاشو استفاده کرد.


فلاورباکس و گلدان‌های کوچک و رنگی: حضور گیاهان و ایجاد فضای سبز در بالکن بسیار مهم و ضروری است. برای این منظور می‌توان از گلدان‌های کوچک و رنگی استفاده کرد، آنها را در کف بالکن قرار داد، به دیوار نصب کرد و یا از نرده و دیواره‌ بیرونی بالکن آویزان نمود.

میز و صندلی کوچک: شاید بیشترین خواسته‌ ما از فضای بالکن این باشد که در آن به استراحت و کسب آرامش بپردازیم. به همین منظور ایجاد فضایی برای نشستن ضروری است. برای بالکن‌های کوچک هم می‌توان از میز و صندلی ترجیحاً گرد استفاده کرد. اگر فضا بسیار کوچک باشد استفاده از بالشت یا نیمکت چوبی هم نیاز ما را برطرف خواهد کرد.


ادامه ...

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi