برپایی نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین


نمایشگاه مشترک خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین به مناسبت روز ملی خوش نویسی کشورمان در دانشگاه یو-پی مانیل، با عنوان "هنر صلح" برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، نمایشگاه "هنر صلح" به مناسبت روز ملی خوشنویسی و هفته خوشنویسی به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین، انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل، انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلیپین و دانشگاه یو - پی در محل کتابخانه مرکزی این دانشگاه در مانیل برگزارشد.

دو نفر ازهنرمندان خوشنویسی ایران و فیلیپین دراین نمایشگاه پنج اثر مشترک با عنوان هنر صلح به عنوان موضوع اصلی نمایشگاه و آثار دیگری از خوشنویسی دو کشور را خلق کرده که در نمایشگاه به معرض دید علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران و فیلیپین گذاشته شد.
این نمایشگاه به مدت یک هفته در دو دانشگاه بزرگ فیلیپین و یک کلیسا در مانیل برپاست.

در اولین نمایشگاه که از روزگذشته همزمان با آغاز هفته خوشنویسی برپاشد این پنج اثر همراه با20 تابلو خوشنویسی شامل 10 تابلو خوشنویسی نستعلیق و 10 تابلو خوشنویسی خط تاگالوگ به نمایش در آمده است.

خط تاگالوگ یا بای بایین- bay baiin الفبای اصلی و اولیه مردم فیلیپین قبل از استعمار اسپانیا بوده است.
محمد جعفری ملک رایزن ایران در فیلیپین، جمعی از علاقه مندان به فرهنگ و هنر تهران و مانیل و همچنین هنرمندان و مسئولان دانشگاه دولتی فیلیپین در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت داشتند.

در این مراسم تابلو "هنر صلح" به دکتر ماریا برنادت آبررا Maria Bernadette Abrera رئیس دانشکده امور اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو – پی مانیل اهدا شد و از تندیس تقوی هنرمند خوش نویس ایرانی و' تایپان لوسه رو' Taipan Lucero هنرمند خوشنویس فیلیپینی، تقدیر به عمل آمد.

دکتر آدلایدا فیگورس Adelaida Figures استاد هنردانشگاه یو – پی، "برنار دیتا ریس چرچیل" bernaditta Reyes Churchill رئیس شورای مطالعات بین الملل فیلیپین و رئیس انجمن ملی تاریخ ، دکتر ماریا برنادت آبررا Maria Bernadette Abrera رئیس دانشکده امور اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو – پی و جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر این دانشگاه و ایرانیان مقیم در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیزحضور یافتند.

آدلایدا فیگورس Adelaida Figures استاد هنردانشگاه یو – پی در سخنانی دراین مراسم گفت: ما اینجا گرد هم آمده ایم تا بر همکاریهای مشترک فرهنگی میان ایران و فیلیپین و برپایی نمایشگاه تابلوهای خوشنویسی ارج نهیم.

وی افزود: خوشنویسی هنری دیرینه در ایران و نمونه بکار گرفته شده خط خوشنویسی فیلیپین نیز از قدمت تا ریخی برخوردار است که چنین اقداماتی نزدیک کننده فرهنگ ها ازجمله فرهنگ ایران و فیلیپین است.

این استاد فیلیپینی ضمن ابراز خرسندی از تاسیس انجمن خوشنویسان در مانیل گفت این انجمن بصورت رایگان نسبت به آموزش خوشنویسی در این کشور اقدام نموده است و حتی به افراد دورگه ایرانی و فیلیپینی نیز آموزش خوشنویسی ارائه می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که چنین فعالیت های مشترکی ادامه یابد.

جعفری ملک رایزن فرهنگی ایران نیز دراین نمایشگاه گفت: تمدن 7هزار ساله ایران هنر را به جهانیان عرضه کرده است و ایرانیان در تمدن خود جز صلح و دوستی چیز دیگری را به مردم جهان هدیه نداده اند.

وی افزود: هنر خوشنویسی در ایران به عنوان مردمی ترین هنر ملی است و اکنون علاقه مندان زیادی به فراگیری این هنر مشغول هستند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر دو هنر مند خوشنویس ایران و فیلیپین با همکاری هم و بصورت مشترک تابلو هایی را با عنوان "هنر صلح" خلق نمودند که در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. این تابلو ها اولین تجربه همکاری مشترک دو هنرمند آسیایی از دو کشور فیلیپین و ایران است.

تندیس تقوی عضو انجمن خوشنویسان شعبه مانیل و خوشنویس ایرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "هنر صلح" گفت: امروز شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران بزرگترین سازمان فرهنگی در ایران است که به هنرجویان خود مدرک رسمی هنری اعطا می کند.

به گفته وی انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل در فوریه 2018 میلادی زیر نظر دفتر انجمن خوشنویسان ایران در فیلیپین آغازبه فعالیت کرده است.

"تایپان لوسه رو Taipan Lucero -" هنرمند خوش نویس فیلیپینی نیز دراین مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: مردم ایران برای فرهنگ و هنر خود ارج و منزلتی بالا قائلند و نمونه آن گرامیداشت خوش نویسی است، اقدامی که کمتر در فیلیپین وجود دارد.

در این مراسم همچنین تقدیرنامه هایی به ایرانیان مقیمی که دوره مقدماتی خوش نویسی را با موفقیت به پایان رساندند اعطا شد؛ همچنین قرار شد در نمایشگاه بعدی که در روزهای آینده برگزار می شود تعداد 60 تابلو اثر خوشنویسی از هر دو کشور به نمایش درآید.

logo-samandehi