انتشار کتاب «درآمدی بر تاریخ داستانی ایران»


کتاب درآمدی بر تاریخ داستانی ایران؛ پیش از اسلام، به همت پژوهشكده هنر و همكاری مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.

به گزارش گاری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، كتاب "درآمدی بر تاریخ داستانی ایران؛ پیش از اسلام" به قلم ندا اخوان‌ اقدم به کوشش انتشارات فرهنگستان هنر و با همکاری پژوهشکده هنر به بازار نشر راه یافت.

نویسنده این کتاب در مقدمه آورده است: «داستان اصطلاح عامی است برای روایت یا شرح و گزارش حوادث. در ادبیات داستانی عموما داستان دربرگیرنده نمایش تلاش و کشمکشی است میان دو نیروی متضاد و یک هدف.»

او در همین‌باره علاقه‌مندی مخاطبان ادبیات داستانی را اینگونه دسته‌بندی می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما به داستان از دو جنبه علاقه‌مندیم: 1) گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی و لذت بردن از عنصر خیال‌پردازی 2) کنجکاوی و آرزوی درک کنه واقعیت و به بیانی دیگر دریافت اطلاعات.»

اخوان‌اقدم، در جایی دیگر با اشاره به نقطه‌نظر مرتن وایت، فیلسوف و مورخ آمریکایی درباره انتظار خواننده از خواندن گزارش تاریخی مرقوم کرده است: «انتظار ما از داستان با تاریخ و شرح حال‌نویسی متفاوت است. گرچه مرتن وایت معتقد است انتظار خواننده از خواندن گزارش تاریخی همان انتظار خواندن داستان است و برای درک توضیح تاریخی باید توانایی خوانش داستان را داشته باشد.»

این کتاب سعی دارد تا تاریخ داستان و روایت را در ایران پیش از اسلام دنبال کند و در راستای همین هدف متون داستانی را به منزله اثر هنری در نظر می‌گیرد که با فهم صحیح آن می‌توان به نیت مولف و یا راوی داستان پی‌برد.

کتاب "درآمدی بر تاریخ داستانی ایرانی" با شمارگان 1000 نسخه، در 261 صفحه و با قیمت 29 هزار تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) عرضه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این كتاب را از كتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.

logo-samandehi