توضیحات میراث فرهنگی فارس در مورد فروش کاشی‌های تاریخی

روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، در خصوص انتشار مطالبی پیرامون فروش کاشی‌های تاریخی مدرسه خان به قیمت 200 یورو در یکی از اماکن تاریخی شیراز، توضیحاتی را برای شفاف سازی ارائه کرده است.

روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با انتشار توضیحاتی در خصوص مطالب منتشر شده در برخی سایت‌ها و فضای مجازی، تاکید کرده است که کاشی‌های فروشی عرضه شده در مسجد نصیرالملک تاریخی نیست و نگهداری مدرسه خان نیز بر عهده متولی این موقوفه قرار دارد.

در توضیح ارائه شده از سوی روابط عمومی میراث فرهنگی فارس آمده است؛

با توجه به انتشار اخباری طی دور روز گذشته در سایتهای خبری و فضای مجازی مبنی بر "فروش کاشی‌های تاریخی شیراز به قیمت ارزی در یکی از معروفترین اماکن تاریخی شیراز " و "هر کاشی که از دیوار مدرسه خان شیراز دزدیده میشود در بازار آزاد ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو فروخته میشه" روابط عمومی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس لازم می‌داند با هدف آگاهی و ضرورت شفاف سازی اذهان عمومی توجه مخاطبین و خوانندگان محترم را به مواردی جلب کند.

در ابتدا به اطلاع می رساند که مدرسه تاریخی خان ملک موقوفه هست و متولی مستقیم دارد و نگهداری و بهره برداری از این مدرسه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی فارس نیست.

اما اداره کل میراث فرهنگی فارس، در راستای رسالت خود که مرمت و احیای بناهای تاریخی است از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۶ مبلغ ۱ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت های ضروری نجات بخشی گلدسته، احیای عایق و کف فرش بام، بازسازی و مرمت حجره های طبقه دوم، مرمت و کاشی کاری بخش داخلی حیاط، کف سازی کف فرش ایوان شمالی و جنوبی، بازسازی بخش اعظم کارهای چوبی طبقه دوم، تکمیل تاسیسات برقی و سیستم سرمایش و گرمایش حجره های طبقه دوم، این مدرسه تاریخی تخصیص داده است.

عکس‌های منتشر شده از جای خالی کاشی های سر درب این مدرسه در فضای مجازی، متعلق به تخریب سالیان گذشته است که در صورت تامین اعتبار، این قسمت از مسجد نیز در دست مرمت قرار خواهد گرفت‌.

در خصوص فروش کاشی‌های تاریخی شیراز به قیمت ارزی در یکی از معروفترین اماکن تاریخی شیراز نیز بیان این مطلب ضروری است که، مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز طی چند سال گذشته یکی از پر بازدید ترین مکان‌های گردشگری توسط گردشگران داخلی و خارجی بوده است به همین منظور متولیان مسجد، با در نظر گرفتن محلی در این مکان تاریخی و با هدف رونق هنر کاشی کاری، از هنرمندان این رشته صنایع دستی دعوت کرده‌اند با تهیه کاشی های مشابه و فروش به گردشگران برای معرفی این هنر – صنعت و حمایت از صنایع دستی استان گام بردارند.

لذا هنرمندان با الگو برداری از چند کاشی نمونه در ویترین این مسجد، کاشی های مشابه آن را تحت عنوان" کهنه کاری" تولید و با قیمت های مشخص به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می کنند.

در پایان ضمن تشکر از همه علاقمندان به میراث و هنر این کشور به خصوص اصحاب رسانه که وظیفه خطیر اطلاع رسانی را به عهده دارند، خواهشمند است به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، قبل از نشر هر مطلب، ابتدا نسبت به موضوع اطلاعات کافی کسب کرده و سپس از مراجع ذیربط پیگیری کند.

logo-samandehi