معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بهترین محمل برای بازشناسی میراث هنری، فرهنگستان هنر است


سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از کارگاه «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» و نمایشگاه «آثار اعضای جاوید فرهنگستان هنر» گفت: شاید بهترین محمل برای بازشناسی این میراث هنری، نهادی مانند فرهنگستان هنر باشد که سوی پژوهشی، علمی، حکمی و نظری در اساس آن وجود دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همراهی محمد‌رضا حسینخانی، رئیس موسسه صبا و مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر، عصر روز 6 آبان از کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای «حماسه حسینی در آیینه خیال» در رواق هنر فرهنگستان هنر و نمایشگاه «آثار اعضای جاوید این فرهنگستان» که هم‌ اکنون در این موسسه برپاست، دیدن کرد.

معاون هنری وزارت ارشاد پس از دیداری که از کارگاه «حماسه حسینی در آیینه خیال» انجام شد، اظهار داشت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا به تعبیر جدیدتر خیالی‌نگاری، یکی از نقاط اتصال هنر با فرهنگ ملی و دینی ما و مخاطبان عامه است. از این جهت این هنر یک نقطه کانونی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. آثاری که در این حوزه خلق می‌شده، سال‌های سال و شاید چندین قرن، نقش تلویزیون را برعهده داشته است. به تعبیری، هم رسانه بوده و هم نقش آموزشی و تربیتی را ایفا می‌کرده. بنابراین یکی از نقاطی است که ما در آیینه آن می‌توانیم گذشته و بخش‌هایی از فرهنگ عامه و باورهایمان را بازیابی کنیم.

وی پرداختن به نقاشی قهوه‎خانه و تداوم این هنر ملی را بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: متاسفانه در دهه‌های اخیر کمتر به نقاشی قهوه‌خانه‌ای پرداخته شده و این مسئله جزو نقایصی است که باید رفع کنیم. وی از زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی، معاون اول فرهیخته کشورمان یاد کرد و گفت ایشان در سال‌های دهه هفتاد یک ماموریتی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف کردند. طبق این ماموریت مقرر شد تعدادی از هنرمندان نامدار نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای، که شاید از آخرین‌های این هنر به شمار می‌رفتند، را گردهم آوردند تا مجموعه‌ای بسیار ارزشمند آفریده شود. تاکنون سه جلد کتاب از آثار این گنجینه چاپ و منتشر شده است. امروز این مجموعه می‌تواند محلی برای رجوع هنرجویان جوان و جویا باشد.

معاون هنری در خصوص بازشناسی نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پژوهش در حوزة این میراث هنری و ملی یادآور شد: گمان می‌کنم ضرورت دارد، اقدام موثری در حوزه بازشناسی هنر و ظرفیت‌های نهفته‌ای که در این رشته هنری است، انجام شود و شاید بهترین محمل برای بازشناسی میراث هنری، نهادی مانند فرهنگستان هنر باشد که سوی پژوهشی، علمی، حکمی و نظری در اساس آن وجود دارد.

سید مجتبی حسینی در خصوص همکاری‎های فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری گسترده دامنی را با فرهنگستان هنر دارد که مقدماتش در حال فراهم شدن است.

وی در خصوص نمایشگاه «آثار اعضای جاوید فرهنگستان هنر»، که هم اکنون در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست و تا 9 آبان ادامه دارد، اضافه کرد: نمایشگاه آثار اعضای جاوید، نمایشگاه بسیار ارزشمندی است، چون حقیقتا فرهنگستان‌ها به نوعی عصاره فضائل هر رشته را، از نظر سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، علمی و هنری، در خود جای داده‌اند. اعضای فرهنگستان هنر همه از سرمایه‌ها و مفاخر کشور ما هستند. در تمام کشورهای جهان، فرهنگستان‌ها، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند؛ از این رو خیلی خوب است که به بهانه‌های مختلف آثار اعضای فرهنگستان هنر، به عنوان الگو و چراغ راه، به نمایش درآید. در چنین نمایشگاه‌هایی است که ما می‌توانیم سیر تعالی هنرمندان را در آثارشان ببینیم.


logo-samandehi