بخشی از موزه ملی سوریه بازگشایی شد


بخشی از موزه ملی سوریه شش سال پس از آنکه به دلیل جنگ‌ داخلی در این کشور بسته شده بود، به روی عموم باز شده است.

به گزارش گالری آنلاین، این موزه که شهرت جهانی دارد و در دمشق پایتخت سوریه واقع است، به خاطر جلوگیری از آسیب رسیدن به آثار باستانی در آن، در سال ۲۰۱۲ میلادی بسته شد.

دولت سوریه معتقد است وضعیت در این کشور جنگ‌زده در حال برگشتن به حالت عادی است و به همین علت تصمیم به بازگشایی بخشی از این موزه را گرفته است.

در اوایل سال جاری امنیت پایتخت سوریه از سوی نیروهای رئیس‌جمهوری بشار اسد تامین شد اما درگیری‌ها هنوز هم در برخی مناطق این کشور ادامه دارد.

بر اساس گزارشها در جنگ هفت‌ساله روسیه بیش از ۳۵۰ هزار نفر کشته شدند و بسیاری از شهرهای و مکان‌های تاریخی در سراسر کشور تخریب شدند.

بنا به گزارش آسوشیتد پرس، محمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه گفته است که بازگشایی این موزه نشان می‌دهد که میراث فرهنگی غنی این کشور از سوی "تروریسم" نابود نشده است.

روز یکشنبه (۲۸ اکتبر/۶ آبان) تنها بخشی از "موزه ملی دمشق" به روی بازدیدکنندگان باز شد اما احمد دیب، معاون مدیر این موزه گفته است که مسئولان در تلاش بازگشایی تمامی بخش‌های این موزه هستند.

سوریه که در طول تاریخ باستان در یکی از مرکزی‌ترین مسیرهای تجاری قرار داشته است، به خاطر داشتن میراث فرهنگی پربار و متنوعش در جهان معروف است.

در چند سال گذشته برخی از مکان‌های مشهور تاریخی این کشور از جمله شهرباستانی پالیمرا توسط نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تخریب شد.

برخی دیگر از این مکان‌های تاریخی در اثر درگیری‌های دوامدار و شدید آسیب دید.

گمان می‌رود شمار نامعلومی از اشیا و آثار تاریخی از شروع جنگ در این کشور به بیرون از آن قاچاق شده باشد.

مقام‌های دولتی سوریه می‌گویند که هزاران اثر باستانی را از مناطقی که در تصرف شورشیان بود، باز ستانده اند.

منبع: بی بی سی

logo-samandehi