شهرهای ایران میزبان هنرهای تجسمی

هادی مظفری گفت: امسال در اداره کل هنرهای تجسمی برآنیم تا با همکاری انجمن‌های هنری و استان‌های کشور، رویدادهای هنرهای تجسمی را به استان‌ها ببریم . اخیراً پنجمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار شد و هم اکنون نیز پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک "سرو نقره‌ای" علاوه بر تهران در شهرهای کرمانشاه، کرمان، رشت و شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، مظفری با بیان این مطلب توضیح داد: در جلسه‌ای که با روسای انجمن‌های هنری برگزار کردیم، تصمیم برآن شد تا هر یک از انجمن‌ها رویدادهای اصلی خود را با مشارکت یک یا چند استان برگزار کنند. همچنین می‌خواهیم تا با همفکری انجمن‌ها برای برخی از هنرها، مرکزی منسجم انتخاب کنیم که این مساله با توجه به مزیت، ظرفیت هنری، اقلیمی و فعالیت هنرمندان آن شهر به انجام خواهد رسید.

در ادامه بهرام کلهرنیا عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک درباره بخشی از آثار پنجمین سرو نقره‌ای که این روزها در کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است؛ گفت: انجمن طراحان گرافیک با پشتیبانی و حمایت مدیرکل هنرهای تجسمی بنا داشت تعدادی از آثار پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره ای را در چهار شهر ایران به نمایش بگذارد.

وی افزود: این دوسالانه بیشتر یک جشنواره حرفه‌ای‌ست تا هنری زیرا آثار این جشنواره آمده‌اند تا به خواسته‌های بسیاری از مشاغل پاسخ دهند. این آثار در واقع سفارش کارهایی‌ست که در طول سال طراحان دریافت می‌کنند. این طراحی‌ها در انتها در این جشنواره به مسابقه و نمایش گذاشته می‌شوند.

کلهرنیا ادامه داد: مدیران شهرستان‌ها، مدیران صنایع، مدیران دولتی و... باید از نمایش این مجموعه نکات تازه‌ای دریافت کنند و در طراحی‌های بعدی از آنها بهره بگیرند. دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره‌ای اهمیتی بیشتر از یک نمایشگاه صرفا هنری دارد. به همین علت بنا شد نمایشگاهی را از این آثار در چهار شهر ایران برگزار کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک افزود: برای برگزاری این نمایشگاه تیمی از اعضای انجمن بسیج شدند تا کارها را چاپ کنند و آماده‌سازی کنند و برای حضور در نمایشگاه مهیا سازند. این روزها، بخشی از آثار سرو نقره‌ای در زمینه نشان و لوگو در کرمانشاه به معرض تماشا است. در کنار این نمایشگاه‌ها ما سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را در نظر گرفتیم که در طول یک هفته برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرستان برپا می‌شود.

وی اظهار داشت: البته مانند برگزاری هر رویدادی کم و کاستی‌هایی نیز داشتیم. شاید برخی از مدیران استان‌ها اهمیت و آگاهی لازم را برای اینچنین نمایشگاه‌هایی نداشته باشند ولی به حتم در سال‌های آتی این آگاهی را پیدا می‌کنند.

کلهرنیا اضافه کرد: شهرستان‌ها گالری‌های بزرگ ندارند، بنابراین ما امکان بردن تمامی آثار یک حوزه از گرافیک را به هر شهرستان نداشتیم بنابراین کارها را انتخاب و تقسیم‌بندی کردیم و مقرر شد، بنا بر نیاز هر استان یک مجموعه را در آن به نمایش بگذاریم. کرمانشاه نخستین تجربه ما بود که از سوی طراحان جوان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ما امیدواریم بتوانیم در سال‌های آتی نیز اینچنین نمایشگاه‌هایی را در استان‌ها داشته باشیم.

او در پایان گفت: تهران به عنوان قطب هنری شناخته شده و به نوعی تمامی فعالیت‌های هنری در پایتخت صورت می‌گیرد. اگر کسی در شهرستان به طراحان گرافیک نیاز داشته باشد باید به طراحان تهرانی سفارش کار بدهد و این شایسته نیست. ما باید به طراحان گرافیک شهرستانی فرصت بدهیم تا قد بکشند و خودی نشان دهند. بردن آثار اینگونه جشنواره‌ها به شهرستان‌ها از نکاتی است که محیط را برای حضور هنرمندان آماده خواهد کرد. مدیران هم بعد از برگزاری چند دوره متقاعد خواهند شد تا پیش زمینه‌های لازم فرهنگی را فراهم کنند.

logo-samandehi