سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی فرشچیان:

اخذ مدرک دانشگاه فرشچیان منوط به تایید استادان است

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی فرشچیان گفت: اخذ مدرک در این دانشگاه منوط به ارائه گواهی نامه از استادان این دانشگاه است و این مدرک به دلیل آنکه در نهایت توسط استاد فرشچیان تایید می شود از اهمیت بالایی برخوردار است .

بهمن نامور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره مدرک دانشگاه فرشچیان اظهار کرد: دانش آموختگان این دانشگاه مدارک مورد تأیید وزارت علوم و احتمالا با آرم دانشگاه آزاد را دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه اخذ اجازه نامه برای خلق اثر در نظام استاد شاگردی مرسوم است، گفت: پیش بینی شده که استادان با گواهی نامه های خود دانشجو را وارد مراحل کمک استادی و استاد تمامی کنند تا او بتواند به خلق اثر با امضای خود به عنوان هنر آموخته دانشگاه فرشچیان بپردازد.
فرشچیان که هم اکنون 89 سال سن دارد ، نقاش معاصر ایرانی است که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی داشته‌است. برخی از آثار او توسط وزیران امور خارجهٔ ایران (کمال خرازی و محمدجواد ظریف) به عنوان هدیه به سفرا و وزرای کشورهای خارجی اهدا شده‌است.
آثار او در بسیاری از شهرهای جهان مانند پاریس، نیویورک، شیکاگو و … به نمایش گذاشته شده‌است.به وی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.

** فرشچیان در دانشگاه خود تدریس نمی کند
نامور مطلق در ادامه درباره حضور فرشچیان در این دانشگاه به عنوان استاد گفت: مدیران دانشگاه و اعضای شورای راهبردی معتقدند بهتراست استاد فرشچیان به جای تدریس در دانشگاه، وقت خود را صرف خلق آثار ماندگار کند.
وی افزود: از سوی دیگر سن بالای استاد فرشچیان مسئله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل قرار است از افراد مولف محور، خلاق و صاحب سبک برای دعوت شود.
سرپرست دانشگاه فرشچیان با اشاره به اینکه هنوز آیین نامه جذب استادان در این دانشگاه تدوین نشده است ، یادآور شد: گفت وگوهایی در موضوعات کلان به منظور مشخص شدن نقشه راه صورت گرفته است.
نامور مطلق ادامه داد: دانشگاه فرشچیان از استادان صاحب سبک برای تدریس دعوت می کند هرچند که این افراد مدرک تحصیلی مورد نیاز سایر دانشگاه ها را نداشته باشند.
وی از حضور استادان حوزه اندیشه در دانشگاه هنرهای اسلامی فرشچیان به منظور تکمیل تیمی از مبانی حکمی و سبک خلاقانه هنری خبر داد.

**در نظرگرفتن یک تعریف تشکیلاتی برای حمایت مالی دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه فرشچیان همچنین درباره وضعیت تشکیلاتی این دانشگاه توضیح داد: تشکیلات دانشگاه فرشچیان پیچیده است، بسیاری از کارهای محتوایی مانند تشکیل شورای راهبردی متشکل از 8 نفر، انتخاب برخی استادان و حتی ریاست دانشگاه را استاد فرشچیان انجام داده است.
نامورمطلق ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه آزاد به علت برعهده گرفتن حمایت های مالی، دانشگاه فرشچیان را از نظر اداری و تشکیلاتی با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر نظر دارد.
وی دانشگاه استاد فرشچیان را به دلیل انتخاب استادان بواسطه شخص فرشچیان از سایر واحدهای دانشگاه آزاد متمایز دانست و یادآورشد: باتوجه به حمایت های مالی دانشگاه آزاد باید یک تعریف تشکیلاتی هم در نظرگرفته می شد، بنابراین دانشگاه فرشچیان به عنوان یک واحد ویژه مانند علوم تحقیقات زیر مجموعه دانشگاه آزاد قرار گرفت.
این رئیس دانشگاه اعلام کرد که قرار است در دانشگاه فرشچیان نگاه بروکراتیک موجود در سایر واحدهای دانشگاهی کمتر باشد و تربیت استاد کار ایرانی اسلامی محور اصلی امور قرار گیرد.

** هزینه شهریه دانشگاه مشخص نشده است
نامور مطلق در ادامه درباره مطابقت هزینه شهریه دانشگاه فرشچیان با دانشگاه آزاد گفت: هنوز نظام نامه آموزشی در خصوص جذب دانشجویان و استادان تعیین نشده است بنابراین مقدار شهریه و مطابقت این هزینه با میزان دریافت شهریه دانشگاه آزاد مشخص نیست.
وی از توافق دانشگاه فرشچیان با دانشگاه آزاد برای بورسیه افراد بی بضاعت و کم توان برای پرداخت شهریه خبرداد و اعلام کرد: دانشجویان علاقه مند به این بورسیه می توانند با ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه فرشچیان یا دانشگاه آزاد یا ارائه آثار خود در آینده هزینه شهریه خود را پرداخت کنند.

** دانشگاه فرشچیان مقابل سایر دانشگاه ها نیست
سرپرست دانشگاه فرشچیان همچنین درباره تمایز فارغ التحصیلان این دانشگاه با سایر دانشکده های هنر، گفت: دانشگاه فرشچیان قرار است هنرمند تربیت کند اما سایر دانشگاه ها به دلیل شرایط و ساختاری خود بیشتر هنرشناس پرورش می دهند.
نامور مطلق خاطر نشان کرد: ساختار سایر دانشکده های هنر به گونه ای است که کمتر می توانند در تربیت هنرمند هنرهای اصیل ایرانی موفق شوند، از این رو دانشگاه فرشچیان در کنار سایر دانشگاه ها برای تکمیل زنجیره آموزشی حرکت می کند.

logo-samandehi