پزشکان کانادایی بزودی بازدید از موزه را تجویز می‌کنند


گروهی از پزشکان کانادایی بزودی بازدید از یک گالری هنری را برای کمک به بیمارانی که از امراض گوناگون رنج می‍‌برند تجویز می‌کنند؛ اقدامی که به نمادی از سلامتی تبدیل خواهد شد.
به گزارش گالری آنلاین، با مشارکتی بین انجمن پزشکان فرانکفون کانادا (MFdC) و موزه هنرهای زیبا مونترال (MMFA) بیماران مبتلا به امراض فیزیکی و مشکلات سلامت روان می‌توانند با بازدید رایگان به همراه اعضای خانواده از فواید تاثیر مثبت هنر بر سلامتی بهره‌مند گردند.
طرح اولیه چنین پروژه‌ای به ادعای یکی از سازمان‌دهندگان آن در کل دنیا بی سابق است.
در این طرح پزشکان مشارکت کننده حداکثر 50 بازدید از موزه‌ هنرهای زیبا مونترال را در طول دوره درمانی تجویز خواهند کرد که هر یک برای دو فرد بزرگسال و دو خردسال معتبر خواهد بود.
نیکول پرنت (Nicole Parent)، رئیس MFdC در این باره می‌گوید: «تا الان 100 دکتر برای مشارکت یکساله در این طرح ثبت نام کرده‌اند.»
پرنت با ارجاع علمی به شواهد مرتبط با تاثیرات مثبت هنر بر سلامت در این باره اضافه می‌کند: «این آمار نشان دهنده رغبت و توجه پزشکان نسب به رویکردهای جایگزین درمانی در صورت خواست آنها است.»
چنین فوایدی مشابه تاثیراتی است که بیماران از فعالیت فیزیکی دریافت می‌کنند که باعث ترشح میزان مشابهی از هورمون‌های ایجاد کننده «احساس خوب» می‌شود و می‌تواند به درمان هر چیزی از درد مزمن گرفته تا افسردگی، استرس و اضطراب کمک کند.
برنامه اولیه به سازمان‌دهندگان اجازه جمع‌آوری داده و تحلیل نتایج را به منظور توسعه پروتکلی برای شناسایی بیماران می‌دهد.
به گفته پرنت، او امیدوار است تا موزه‌های دیگر کانادا همانند MMFA قدم در این راه بگذارند، اقدامی که از سال 2016 باعث بهبود و توسعه تخصص در هنردرمانی برای افراد با بیماری‌ها متعدد شده است.
مدیر MMFA ناتالی باندیل (Nathalie Bondil) در این باره می گوید: «متقاعد شده‌ام که در قرن 21، فرهنگ همان نقشی را بازی خواهد کرد که فعالیت فیزیکی در قرن بیستم برای کسب سلامتی ایفا می‌کرد. تجارب فرهنگی باعث بهبود سلامتی و تندرستی می‌شود، همچنانکه انجام فعالیت‌های ورزشی جسم شما را در وضعیت خوبی نگه می‌‌دارد.»

logo-samandehi