نمایش گوشه‌هایی از جلوه‌های فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در متروی تهران


گوشه‌هایی از جلوه‌های فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با برپایی دو نمایشگاه «مصحف نور» و «نگاره‌های ایرانی» در متروی تهران به نمایش درآمد. این دو نمایشگاه به مناسبت هفته وقف برپا شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «مصحف نور» در ایستگاه متروی شهید بهشتی، تصویرهایی از مجموعه قرآن‌های نفیس خطی از دوره‌های گوناگون تاریخ ایران را دربرمی‌گیرد که در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. قرآن مجید به خط کوفی منسوب به امام حسن مجتبی علیه‌السلام از این مجموعه به شمار می‌آید که بر پوست آهو کتابت شده است. این نمایشگاه، سیر دگرگونی تکنیک‌های قرآن‌نگاری و خوش‌نویسی، کتاب‌آرایی و جلدسازی از دوره کاتبان وحی تا روزگار قاجار را روایت می‌کند. آثاری به خط یاقوت بن عبدالله مستعصمی، علی‌بن سلطان محمد هروی قاری، علاءالدین تبریزی و عبدالله ابن عاشور رنانی در نمایشگاه مصحف نور به چشم می‌آید. نمایشگاه «نگاره‌های ایرانی» نیز نگاره‌هایی مانند گل سرخ، گل و پروانه و مجلس تقدیم شاهنامه بایسنغری به بایسنغر میرزا را در ایستگاه متروی ابن سینا به نمایش درآورده است.

این دو نمایشگاه که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه برپا شده است، تا 15 آذر 1397 خورشیدی در آستانه تماشای مسافران مترو و دیگر شهروندان تهرانی جای دارد.

برپایی نمایشگاه‌های بیرونی، هدف‌هایی همچون ترویج فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی بازشناسی کنش‌های نیکوکارانه حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، گسترش فرهنگ وقف، افزایش سطح ذوق و سلیقه شهروندان را پی می‌گیرد. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به تاکید حاج حسین آقا ملک در وقف‌نامه، اجازه بیرون‌بردن آثار موزه‌ای و نسخه‌های خطی و دیگر کتاب‌ها را ساختمان این گنجینه ندارد، از این‌رو بسته‌هایی‌ نمایشگاهی از گزیده تصویرهای نفایس این گنجینه فراهم آورده، برای نمایش به رایگان به مرکزهای فرهنگی، تاریخی و آموزشی سراسر کشور وامی‌گذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه کشور در گستره نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این گنجینه تا سال 1375 خورشیدی در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برپا بود اما اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ع)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» جای دارد.

logo-samandehi