کشف قدیمی‌ترین نقاشی فیگوراتیو جهان


یک نقاشی ۴۰ هزار ساله از حیوانات وحشی که بر روی دیوارهای آهکی یک غار در بورنئو واقع در اندونزی کشیده شده، کشف شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، محققان می‌گویند که یک نقاشی تکه تکه و هواخورده از یک حیوان که بر روی دیوارهای آهکی یک غار رنگ آمیزی شده‌، ممکن است قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده هنر نقاشی فیگوراتیو باشد.

این نقاشیِ تیره، شکسته و قرمز نارنجی، تصویر یک حیوان فربه ولی در عین حال کشیده و تنومند را شرح می‌دهد. احتمالا این تصویر متعلق به یک نوع حیوان وحشی است که هنوز هم در جزیره بورنئو زندگی می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از رده‌های رنگ اخری (زرد مایل به قهوه‌ای) در نقاشی شبیه یک نیزه است که از پهلوی حیوان خارج شده است. اگر این گمان درست باشد، ممکن است نگاه نقاش به حیوانی که تصور آن را کشیده به‌عنوان شام خود بوده باشد.

حیوان وحشی که تصویر آن در نقاشی کشیده شده، جزو یکی از سه تن موجودات بزرگی است که تصویرشان بر روی یک دیوار در غار لوبانگِ ایالت کالیمانتان شرقی از جزیره بورنئو کشیده شده. نقوش صخره‌ای منطقه که تعداد آن‌ها به هزاران نقاشی در غارهای آهکی می رسد از سال ۱۹۹۴ مورد مطالعه قرار داده شده‌اند. برای اولین بار یک کارشناس آثار باستانی فرانسوی به نام لوک هنری فاج تصاویر این نقاشی‌ها را کشف کرد.

یک باستان شناس و زمین شناس درباره نقاشی‌های این غار گفته " این غار دارای قدیمی‌ترین نقاشی‌های فیگوراتیو جهان و همانند یک پنجره به دنیای قدیم است".

نشانه‌ها و علائم کم‌رنگ نقاشی که به صورت جداگانه یا گروهی ظاهر می‌شوند توسط پاشیده شدن رنگ اخری با دهن و یا پخش کردن آن با دست برروی صخره‌ها به وجود آمده. به‌همین دلیل نیز بالا و پایین تصویر سه حیوان وحشی اثرات دست انسان دیده می‌شود. درواقع نقاشی‌های این غار به‌نوعی نشانگر هنر اجداد باستانی ما هستند.

دانشمندان از طریق تاریخ گذاری پوسته‌های پاپ کرن مانند کانی کلیسیت موجود در اطراف دیواری که نقاشی برروی آن کشیده شده، سن نقاشی‌های این غار را تخمین می‌زنند. پوسته‌های کانی کلیسیت اطراف دیوار هر نقاشی اغلب باعث نقطه‌دار دیده شدن دیوارهای آهکی غار می‌شوند. لکه‌هایی که زیر نقاشی هستند بالاترین سن و آنهایی که روی اثر یافت می‌شوند پایین‌ترین سن را برای نقاشی تخمین می‌زنند.

زمانی‌که تیم کارشناسان پوسته‌های کانی کلیسیت را نزدیک به پشت تصویر حیوان پیدا کردند، توانستند با آنالیز آنها اثر را حداقل تا ۴۰۰۰۰ سال سن گذاری کنند. درصورت درست بودن این اندازه گیری‌ها، نقاشی‌های بورنئو ۴۵۰۰ سال قدیمی تر از تصاویر سه حیوانی است که دیوارهای غار را زینت بخشیده‌اند.

با این حال جای شک باقی است. مجله‌ی نشنال جئوگرافیک نوشته که محققان اذعان کرده‌اند سطح خشکی که بررسی کرده اند در بالای نقاشی بر اثر مجاورت زیاد با هوا شکل گرفته و بررسی‌های رنگدانه نمی‌تواند رنگ زیرین آن را مشخص کند.

نقاشی‌های صخره‌ای کالیمانتان شرقی را به سه بخش مجزا می‌توان تقسیم کرد. قدیمی‌ترین بخش آنها به نقاشی حیوان‌های وحشی مربوط است. دومین بخش نیز به تکنیک‌های دستی جوانتری از جمله موضوع‌های پیچیده، نمادها و تصاویری از مردم شیک و لاغر اندام برمی‌گردد. در بخش پایانی نیز تصاویری نزدیک‌تر به زمان حال از مردم و یا قایق‌ها وجود دارد.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که نقاشی صخره‌ای در ابتدا بر روی حیوانات بزرگ تمرکز داشته و در بین ۴۰ هزار تا ۵۲ هزار سال پیش آغاز شده و آخرین آن تا ۲۰ هزار سال پیش که بخش دوم این هنر آغاز شده ادامه داشته است. نقاشان پس از پایان دوره اول شروع به کشیدن دنیای انسان‌ها کرده‌اند. بخش پایانی هنرهای صخره‌ای ممکن است از ۴ هزار سال قبل آغاز شده باشد. این گروه همچنین گمان می‌زند که این هنر در همان زمان در جنوب شرقی آسیا و اروپا پدید آمده باشد.

logo-samandehi