جلیقه زردها سراغ مجسمه‌های پاریس رفتند

خشم معترضان پاریس گریبانگیر آثار هنری نیز شده است.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از تایم نوشت، یک مجسمه که صورت آن خرد شده بود در نزدیکی «طاق پیروزی» - بنایی در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزلیزه پاریس - طی اعتراضات اخیر «جلیقه زرد»های پاریس دیده شده است.


‎معترضان موسوم به جلیقه زرد بدترین شورش‌های فرانسه در یک دهه اخیر را رقم زده و خرابی‌های زیادی را در پاریس به جا گذاشته‌اند. خرابی‌هایی که حتی شامل آثار ملی و تاریخی هم می‌شوند.

هزاران معترض در آخر هفته‌ها به پایتخت فرانسه هجوم می‌آوردند و به ماشین‌ها آسیب می‌زنند، شیشه‌ها را می‌شکنند و حتی مغازه‌ها را غارت می‌کنند.
به گفته پلیس فرانسه ۱۳۳ نفر در این اعتراضات آسیب دیدند که ۲۳ نفر آنها افسران پلیس بودند. گفته می‌شود این اعتراضات در پی گرانی قیمت سوخت و افزایش هزینه‌های زندگی در فرانسه است.

یکی از پرسر وصداترین تصاویر تخریب‌های اعتراضات اخیر پاریس مربوط به تصویر خرد شده چهره مجسمه ماریان (یکی از نمادهای ملی فرانسه به نام الهه آزادی) در طاق پیروزی است.

تندیس «ماریان» در دوران انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ به‌عنوان نمادی از آزادی، برابری و اتحاد ظاهر شد. این مجسمه بر روی تمبرها و در فرهنگ عامه دیده می‌شود و بیشتر سالن‌های سراسر فرانسه مجسمه‌هایی که به ماریان اختصاص داده شده‌ را نگه‌داری می‌کنند.

تصاویر و ویدیوها در فضای مجازی آسیب های وارد شده به سایر آثار تاریخی در بنای یادبود را نشان می‌دهد.

ماریان یکی از نمادهای ملی فرانسه است که در اصل، انسان‌دیسی از آزادی و عقل در چهره یکی از الهه‌های پیشدادی رومی، به نام الهه آزادی است.

logo-samandehi