ساخت مجسمه «جین آستین»‌ با اعتراض روبه‌رو شد

اعتراضات محلی به نصب مجسمه «‌جین آستین»، ‌نویسنده مشهور بریتانیایی کلیسای «وینچستر» را به لغو این برنامه وادار کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، کلیسای جامع «وینچستر» که قصد داشت بنای یادبود دیگری را به سنگ قبر این نویسنده مشهور اضافه کند با مخالفت مردم محلی رو به رو شد.

این کلیسا «‌مارتین جنینگز» (هنرمند انگلیسی) را برای ساخت این مجسمه انتخاب کرده بود و به منظور ساخت اثری بی‌نظیر که بیانگر ارزش این نابغه ادبی باشد، مبلغ ۲۵۰ هزار پوند اختصاص داده بود.

این پروژه توسط شورای شهر «‌نیو همپشایر» و «وینچستر» حمایت می‌شد، اما موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که با نصب هرگونه مجسمه در نزدیکی کلیسای جامع مخالفت می‌کنند. از دلایل معترضان، این است که سنگ قبر و خانه‌ای که «‌جین آستین» در آن درگذشت، هنوز در وینچستر وجود دارد و این دو اثر برای زنده نگه داشتن یاد این نویسنده کافی است.

«جین آستین» نویسنده انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال ۱۷۷۵ به دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده است. شناخت «آستین» از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان «عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، «منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده شناخته‌شده را به دست آورد.

«جین آستین» که هیچ‌گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. او کار نگارش اثری دیگر با عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد، اما عمرش به اتمام آن کفاف نداد.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش شهرت مختصری نصیبش کرد، اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، کتاب خواهرزاده «جین» درباره او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه ۱۹۴۰ در جوامع دانشگاهی و ادبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

logo-samandehi