طبقات بالایی شمس العماره به روی مردم گشوده می‌شود

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از پایان مرمت طبقات بالایی ساختمان شمس العماره خبر داد و گفت: در سال جاری این طبقات به روی عموم مردم گشوده می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، «مسعود نصرتی» عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: ساختمان شمس العماره دارای پنج طبقه است و هم اکنون مرمت طبقات بالایی در مراحل پایانی قرار دارد.
وی با اعلام این که رشد بازدید کنندگان نسبت به همین مدت در سال پیش 20 درصد رشد داشته است، گفت: امسال با تغییر مسیر گردشگری درکاخ گلستان، میزان ورودی به تمام ساختمان و تالارهای کاخ مدیریت شد.
نصرتی با بیان این که ورود حجم زیادی از بازدید کننده می تواند به آثار تاریخی آسیب برساند، افزود: علاقه مردم به فرهنگ و تاریخ کشور سبب حفظ آثار تاریخی در سراسر کشور شده اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که حجم زیاد گردشگر نیز می تواند سبب نابودی این آثار شود.
نصرتی از تعطیلی بخشی از محوطه کاخ گلستان که به فردی برای ارائه غذا و نوشیدنی اجاره اده شد، افزود: پخش موسیقی پاپ و کج سلیقگی مسئولان رستوران سبب بسته شدن این بخش شد.
وی باز کردن ورودی در شرقی، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی، فرش در کاخ گلستان را از جمله فعالیت های پیش رو در سال جاری دانست.

شمس العماره بنای تاریخی تهران
شمس العماره یکی از بناهای تاریخی تهران، مربوط به دورهٔ قاجار و از شاخص‌ترین بناهای کاخ گلستان و برجسته‌ترین ساختمان ضلع شرقی مجموعه کاخ گلستان است.
کار ساخت آن از سال 1244 تا 1246 خورشیدی به طول انجامید که تاریخ بنایش (1284 قمری) را بحساب جمل «کاخ شاهنشاه» می‌نامند. دلیل برجسته بودن این سازه، بلندی، تزیینات و طراحی آن است.
شمس‌العماره دارای پنج طبقه و 35 متر ارتفاع است که در زمان ساخت بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده‌است و اولین ساختمانی بود که از فلز در سازهٔ آن استفاده کرده‌اند. تمام ستون‌های طبقات بالا و حفاظ‌ ها چدنی هستند.
پیش از ساخته شدن سردر باغ ملی، این ساختمان به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.
طبقه اول شامل ایوان و تالار شاه‌نشین است که دارای آینه‌کاری ممتاز و کم‌نظیری است و اتاق‌های گوشواره که در دو طرف شاه‌نشین واقع شده‌اند دارای تزئینات درخور توجهی هستند. در سایر طبقات هم اتاق‌های کوچک با تزئینات مشبک، نقاشی، آینه‌کاری وجود دارند.

کاخ گلستان
کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر 440 سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال 1216 ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال 998 ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (1109 – 1078 ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

logo-samandehi