موزه ملی قطر پس از ۱۸ سال افتتاح شد

موزه ملی قطر پس از ۱۸ سال و صرف هزینه ۴۳۴ میلیون دلاری با معماری مدرن در قلب شهر دوحه افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، موزه ملی قطر که با الهام از رز صحرایی توسط «ژان نوول» معمار نامدار فرانسوی طراحی شده است و یکی از چشمگیرترین سازه‌ها در میان ساختمان‌هایی است که در طول چند سال اخیر در کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ساخته شده است.

ورودی این موزه را ۱۱۴ مجسمه فواره‌ای در یک دریاچه به طول ۹۰۰ متر تشکیل می‌دهد و سقف منحنی موزه ملی قطر را که شبیه به یک پازل بسیار بزرگ است را ۷۶ هزار پنل در ۳۶۰۰ شکل و اندازه متفاوت تشکیل داده است.

ساختمان این موزه یکی از اولین بناهایی است که مسافران با ورود به فرودگاه پایتخت قطر مشاهده می‌کنند. «ژان نوول» معمار این بنا نیز عنوان کرده است: "این ساختمان باید یک نماد باشد و بنابراین باید جایگاه و وقار بسیار بالایی داشته باشد و نمی‌تواند ساختمانی با طراحی ضعیف باشد. هدف ما ساخت بنایی نمادین و ایجاد یک جاذبه گردشگری بوده است.

این معمار فرانسوی دو سال پیش نیز طراحی موزه لوور در کشور همسایه و رقیب یعنی امارات متحده عربی را بر عهده داشت.

موزه ملی قطر علاوه بر ارزش‌های معماری و فرهنگی یک بیانیه سیاسی نیز از سوی قطری‌ها محسوب می‌شود و به جمع بناهای شکوهمند در این کشور از جمله کتابخانه ملی و موزه هنرهای اسلامی اضافه شده است.

بازدیدکنندگان از موزه ملی قطر با گذر از گالری‌های دائمی این موزه با تاریخچه کشور قطر از دوران قبل از تاریخ تا دوران مدرن و تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا آشنا می‌شوند و برای تماشای کل موزه نیاز به پیاده‌روی ۱.۵ کیلومتری دارند.

تاریخ طبیعی صحرای قطر و خلیج فارس، آثار تاریخی به جامانده از بادیه‌نشین‌ها، نمایشگاه‌های تاریخی از جنگ‌های قبیله‌ای، و ایجاد کشور قطر و در نهایت کشف نفت و دوران مدرن از جمله بخش‌های موزه ملی قطر هستند که شامل ۸ هزار شی‌ء باستانی، المان‌های معماری، میراث‌های خانوادگی، انواع بافت‌ها و منسوجات و لباس‌ها، جواهرات، هنرهای تزئینی، کتاب و اسناد تاریخی می‌شود.

logo-samandehi