کارگاه آموزشی موزه‌ها توسط کاخ گلستان و محققان آلمانی برگزار می شود


مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری کارگاه تخصصی آموزشیِ "موزه‌ها و آرشیوهای کاخ گلستان: بیان ظرفیت‌ها، راهبردهای پژوهشی و چشم‌اندازهای همکاری‌های بین‌المللی" با همکاری بنیاد پژوهشی آلمان (DFG) برای نخستین‌بار در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی گفت: این کارگاه نخستین گام از اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ای است که برای همکاری‌های مشترک بین این مؤسسه آلمانی و معاونت سازمان میراث فرهنگی در سال ۲۰۱۷ امضا شد، در واقع رسالت این بنیاد پژوهشی در آلمان کمک به انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط با هنر و علوم انسانی در سراسر دنیاست.

وی با بیان این‌که اساتید ایرانی و بیش از ۲۰ استاد خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش و مجارستان در این کارگاه به چهار محور «اسناد تاریخی»، «نسخه‌های خطی»، «عکس و نگاتیوهای شیشه‌ای قاجاری» و «موزه‌ها، آثار هنری و تابلوهای نقاشی کاخ گلستان» می‌پردازند، تاکید کرد: در این کارگاه قرار است اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌های وین، هایدلبرگ، هامبورگ، ماربورگ، زوریخ و سنت اندروز، کتابخانه‌های دولتی برلین، باواریا (مونیخ) و بوداپست، تهران و کارشناسان کاخ گلستان درباره موضوعات مرتبط با این چهار محور، گفت‌وگو و تبادل اطلاعات کنند و درباره نیازهای پژوهشی و آموزشی کاخ گلستان به جمع‌بندی و نتیجه برسند و طرح‌های پژوهشی بین‌المللی را با حمایت این مؤسسه آلمانی اجرا کنند.

او با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های این مؤسسه بین‌المللی و مؤسسه‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های بین‌المللی امضا شده است، افزود: قرار است بر اساس ای ین چهار محور، کاخ گلستان معرفی و طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی نیز امکان‌سنجی شوند.

به گفته‌ی وی این کارگاه با حضور شرکت‌کنندگانی از موزه ملی ایران، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، پایگاه‌های جهانی تخت‌جمشید و پاسارگاد، مرکز اسناد وزارت امورخارجه، مرکز اسناد و نسخه‌های خطی سراسر کشور، آستان قدس رضوی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه ملی ملک در دور روز ۱۹ و ۲۰ فروردین در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می‌شود که این همایش می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های ارزشمند ملی و بین‌المللی باشد.

نصرتی همچنین درباره‌ی فعالیت‌های این مؤسسه بین‌المللی گفت: بنیاد پژوهشی آلمان که سابقه همکاری با ایران را دارد، به عنوان یک حوزه علمی و تحقیقاتی، شامل ۱۰۰ دانشگاه تحقیقاتی آلمانی و سایر مؤسسات تحقیقاتی، دانشکده‌های علوم و علوم انسانی و انجمن‌های علمی است.

وی با اشاره به اینکه این بنیاد به شکل مستقل از برنامه‌ها و اولویت‌های سیاسی، منطقه‌ای و موضوعی عمل می‌کند، اضافه کرد: پژوهشگران می‌توانند در زمینه‌های (علوم‌انسانی، علوم‌زیستی و علوم مهندسی) پژوهش‌های خود را در هر زمانی ارائه دهند. پیشنهادات پژوهشی ارائه شده نیز توسط هیأت مدیره برای تطبیق با معیارهای علمی و اصالت آثار بررسی و ارزیابی می‌شود.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان همچنین با بیان این‌که از سال ۲۰۱۵ تا کنون این بنیاد از حدود ۴۰ پروژه ایرانی- آلمانی حمایت کرده که برخی از آن‌ها به شکل مشترک با مراکز مختلف مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می‌شود، ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های راهبردی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز ایرانی و آلمانی برای شروع طرح‌های تحقیقاتی از جمله اقدامات این مرکز است.

logo-samandehi