در جشنواره جهانی فیلم فجر؛

بزرگداشت علی اکبر صادقی برگزار شد/ هنرمندی از تبار شاهنامه

بزرگداشت علی‌اکبر صادقی هنرمند نقاش و پیشکسوت حوزه انیمیشن در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبر گزاری مهر، مراسم بزرگداشت علی‌اکبر صادقی هنرمند پیشکسوت حوزه نقاشی و انیمیشن عصر امروز ۲ اردیبهشت ماه در پردیس چارسو؛ محل برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

بزرگداشت علی اکبر صادقی برگزار شد/ هنرمندی از تبار شاهنامه

در ابتدای این مراسم و پس از نمایش مستندی درباره زندگی و کارنامه این هنرمند فاطمه معتمدآریا اظهار کرد: من مدیون صادقی هستم البته باید بگویم من اول فکر می‌کردم چون از بچه‌های کانون پرورش هستم مرید علی‌اکبر صادقی شده‌ام اما بعدها متوجه شدم که ما با هم در جنوب تهران بچه محل بودیم و بعد توسط خانواده‌هایمان به شمال تهران مهاجرت کردیم. من خودم را همیشه بچه دهات می‌دانستم و این بچه محل بودن من را به صادقی نزدیک‌تر کرد اما آنچه که من را بزرگ کرد انیمیشن‌های صادقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود؛ محلی که فکر نمی‌کنم هیچ آرتیست بدی از آن بیرون آمده باشد.

وی افزود: آقای صادقی با آثارش به ما یاد داد که می‌شود کودکی را برای همیشه حفظ کرد اما در عین حال درباره مسایل جدی صحبت کرد. اینها مواردی است که من از آثار علی‌اکبر صادقی یاد گرفتم.

در ادامه آیدین آغداشلو هنرمند حوزه نقاشی عنوان کرد: شاید من قدیمی‌ترین دوست زنده علی اکبر باشم. من صحبت کوتاهی درباره آدمی می‌کنم که یک عمر خوب کار کرده است و جای ستایش دارد.

وی افزود: ما بیش از شصت سال است که هم را می‌شناسیم اما باید درباره جایگاه او به عنوان نقاش که یک جایگاه بزرگ است، صحبت کنم. صادقی در طول سال‌ها کار کردن موفق شد خود را میراث‌دار برحق هنر اساطیری ایرانی کند که این امر با استادی بی چون و چرای او محقق شد. تبار او به حماسه‌های شاهنامه برمی‌گردد من کسی را به جز او نمی‌شناسم که این میراث را حفظ کرده باشد و این جایگاه به حق اوست.

آغداشلو ادامه داد: من هرچه می‌گویم راست است من می‌توانم پای یک عمر کار علی اکبر صادقی بایستم و اگر درست بنگریم متوجه جایگاه او می‌شویم. صادقی میراث‌دار شایسته الگوهای قدیمی است او تعلق خاطر زیادی به اساطیر دارد ما آرام آرام این مسأله را متوجه شدیم در حالی که او از کودکی این علاقه را داشت.

وی افزود: بعدها نقاش‌های دیگری آمدند و به اساطیر نگاهی داشتند اما علی اکبر به طور مداوم کار خود را پیش برد. برخی از نقاشان دوره من به تعبیری به مسایل مختلف نوک می‌زدند ولی صادقی از جوهر دیگری بود بنابراین اکبر صادقی را باید در جایگاهی که هست نگاه کرد. باید به یک نکته اساسی توجه کنیم اینکه صادقی نقاش درجه یک و استادکار بی نظیر و پاداش یک عمر کار خود را ضمن کار گرفته، چراکه او از آثارش لذت برده، لذت استاد کار بودن جایزه یک عمر کار است.

سپس ابراهیم حقیقی توضیح داد: صادقی یک معلم گرافیک برای من بود. او علاوه بر تمام بازی گوشی‌هایش، نقاشی را جدی پیگیری کرده اما در تمام آثارش در میان این همه دیوهایی که تصویر کرده یک چیز را فراموش نکرده است؛ پهلوانان و دلبرانی که از عشق می‌گویند بنابراین این مهر است که باعث شد اطرافیان او عاشقش شوند.

سپس ابراهیم فروزش کارگردان سینمای کودک نیز مطرح کرد: من با آقای صادقی در اواخر دهه ۴۰ آشنا شدم لازم است که بگویم نیرویی که وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شود و کار می‌کند، مایه مباهات کانون بوده است این را هم باید عنوان کنم که در آن زمان آتلیه کوچکی داشتیم که در آن کار می‌کردیم یک روز دیدم مردی ملبس به لباس نیروی هوایی وارد کانون شد بعدها فهمیدم که دوره سربازی صادقی در نیروی هوایی بوده و از همان زمان صادقی را شناختم. صادقی خودش انیمیشن را یاد گرفت اصلاً باید بگویم واقعیت این است که بچه‌های ما خودشان انیمیشن را کشف کردند.

فروزش ضمن یاد کردن از گذشتگان این حوزه عنوان کرد: امیدوارم قدر این هنرمند بزرگ را بیشتر بدانیم من به دوستی با او مباهات می‌کنم.

محمدرضا کریمی صارمی از مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: حدود چهل و چند سال است که از عضویتم در کانون می‌گذرد و به این موضوع افتخار می‌کنم. حدود سی سال نیز است که به دفتر آقای صادقی رفت و آمد دارم. هر وقت که درگیر مسأله‌ای می‌شوم بهانه‌ای پیدا می‌کنم تا به دفتر آقای صادقی بروم و آنجا آرام می‌شوم. باید بگویم نظم و انضباطی که در کار استادم میبینم مثال‌زدنی است به طوری که دقت او همیشه برایم مثل یک مدرسه بوده است.

صادقی عنوان کرد: من اصلاً کار با موبایل و کامپیوتر را بلد نیستم و برای اینکه موبایل وقت من را نگیرد کار با آن را یاد نگرفتم من تنها ۲ بار به تدریس پرداخته‌ام اما با افتخار استاد راهنمای دانشجویان شده‌ام چون فکر می‌کنم وظیفه ماست که به جوانان کمک کنیم.

رضا کیانیان نیز توضیح داد: من جدیدترین دوست صادقی هستم و به نظرم صادقی مثل بنجامین باتن در حال جوان شدن است.

صادقی سپس گفت: از دوست بسیار عزیزم آقای میرکریمی تشکر می‌کنم که این افتخار را به من داد ضمن اینکه از خانواده بزرگ سینمای ایران تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم تندیسی به رسم یادبود توسط رضا میرکریمی دبیر این جشنواره به علی‌اکبر صادقی اهدا شد.

logo-samandehi