بردن رویدادهای هنری به استان‌ها چه کمکی می‌کند؟

یکی از مهمترین رویکردهای دفتر هنرهای تجسمی در سال جدید برگزاری رویدادهای هنری در استان‌های گوناگون کشور است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این رویکرد که چندی پیش با برگزاری جشنواره‌ای در استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرد و با استان خراسان جنوبی ادامه یافت، قرار است تا پایان سال در استان‌های دیگر نیز ادامه داشته باشد.

در این میان این پرسش مطرح می‌شود که صرف برگزاری رویدادهای هنری در استان‌های مختلف کشور، چه دستاورد مفید و ادامه‌داری را برای هنرمندان بومی این استان‌ها که اغلب به صورت خودآموخته فعالیت می‌کنند و فرصت و امکان آموزش را نداشته‌اند، به دنبال خواهد داشت.

هادی مظفری

در این راستا هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه سیاست‌های این دفتر در راستای گسترش فعالیت‌های هنری در سطح کشور و عدم تمرکز روی تهران تبیین شده است، اظهار کرد: ما شعاری داریم مبنی بر اینکه "ایران فقط تهران نیست" و برای به اثبات رساندن و عملی کردن این شعار، تلاشی را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم. بر این اساس اسفند ماه سال گذشته، اولین سالانه هنرهای تجسمی با تمرکز بر هنر سفال و سرامیک در زاهدان و در روستای کلپورگان برگزار شد. یکی از دلایل انتخاب این روستا قدمت چند هزار ساله آن بود و برای اینکه بتوانیم توجه‌ها را به این منطقه از کشور جلب کنیم، هنرمندان و اساتید زیادی را برای شرکت در این رویداد هنری و حضور در این منطقه دعوت کردیم.

او برگزاری نمایشگاه‌های هنری و نشست‌ها و پنل‌های علمی و تخصصی را از مهمترین بخش‌های اولین سالانه هنرهای تجسمی در زهدان برشمرد و ادامه داد: ما سالانه‌های هنرهای تجسمی را از استان سیستان و بلوچستان آغاز کردیم که هم هنرمندان تراز اول کشور این منطقه را بشناسند و هم اینکه هنرمند بومی ارتباط بیشتری پیدا و هنرشان را در سطح ملی عرضه کنند؛ در واقع می‌توان گفت که فلسفه و هدف اصلی برگزاری سالانه‌ها در سطح کشور معرفی مناطق گوناگون و معرفی و شناسایی استعدادهای بومی است. جشنواره ملی مجسمه‌های سنگی تیز دومین رویدادی است که با این نگاه در استان خراسان جنوبی برگزار شد. سومین رویداد نیز قرار است اردیبهشت‌ماه و در هفته نقاشی با عنوان "شهروند پرتره" در پل طبیعت تهران و استان‌های مازندران و گیلان برگزار شود.

مدیر کل دفترهای تجسمی با تاکید بر این استمرار برگزاری رویدادهای هنری در استان‌های گوناگون کشور، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم ظرفیت‌های هر استان را در حوزه هنرهای تجسمی شناسایی کنیم. به عنوان مثال کرمان در حوزه مجسمه پیشینه دارد، شیراز در حوزه گرافیک مسبوق به سابقه است، نقاشی در استان‌های گیلان و مازندران دارای سابقه است و هم‌اکنون بیش از ۴۰ تن از هنرمندان معاصر در این خطه حضور دارند، یزد به صورت جدی هنرهای جدید را دنبال می‌کند و تبریز، مشهد و آبادان در هنر عکاسی دارای پیشینه هستند. این موارد جزو برنامه‌های آتی ما است که امیدواریم در عمل آنها را به اثبات برسانیم.

خرید آثار هنرمندان توسط دولت چه فایده‌ای دارد؟

مظفری همچنین در پاسخ به این پرسش که برگزاری رویدادهای هنری چه تأثیری بر هنر و هنرمندان بومی این استان‌ها دارد و اینکه آیا دفتر هنرهای تجسمی برنامه‌ای برای توسعه آموزش در این مناطق در نظر دارد، اظهار کرد: قطعاً چنین برنامه‌هایی را در نظر داریم. به عنوان نمونه در زاهدان این قول را دادیم که نمایشگاهی از هنرمندان تجسمی سیستان و بلوچستان در تهران برگزار شود.

او یادآور شد: به طور کلی یک باور قدیمی و شاید دارای ایراد در جامعه تجسمی وجود دارد دولت باید با خرید آثار هنرمندان حمایت خودش را نشان بدهد؛ این در حالی است که به باور ما خرید آثار هنرمندان توسط دولت بهترین و کامل‌ترین راه نیست. چراکه به فرض محال اگر دولت اعتبار کافی هم برای این کار داشته باشد و بتواند آثار هنرمندان را در حوزه‌های مختلف خریداری کند، این آثار قرار است کجا نگهداری شود و اصلاً نگهداری آنها در انبار چه فایده‌ای خواهد داشت؟ زمانی می‌توانیم بگوییم که چرخه اقتصاد هنر به‌درستی اتفاق افتاده است که آثار پس از خلق شدن توسط هنرمندان دیده شوند و سپس توسط مردم، گالری‌ها و مجموعه‌داران خریداری شوند؛ این در حالی است که اگر دولت آثار را خریداری کند، آثار هنری دیده نخواهند شد، هنرمندان به جامعه معرفی نمی‌شوند و چرخه اقتصاد هنر نیز به گردش نخواهد افتاد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی با بیان اینکه هنرمند با نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کند، آثاری که می‌فروشد و افزایش قیمت آثارش به جامعه معرفی می‌شود، گفت: هنرمند از زمانی که شناسایی می‌شود تا زمانی که وارد مارکت می‌شود دوره و مسیری را طی می‌کند که به آن چرخه اقتصاد هنر گفته می‌شود. ما در دفتر تجسمی تلاش می‌کنیم که با در نظر گرفتن این دوره چرخه اقتصاد هنر را پویاتر کنیم و یکی از رویکردهای اصلی ما برای رسیدن به این هدف شناسایی استعدادها در استان‌های مختلف و معرفی آنها به فضای ملی کشور است.

او افزود: بر همین اساس در سفر بیرجند که محل برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی بود، مدیر کل آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتفاق از چند فضا در شهر بیرجند بازدید کردند تا به کمک وزارت کل استان خراسان جنوبی هنرستانی هنرهای زیبا را در استان خراسان جنوبی تأسیس کنند. طبیعتاً اگر این اتفاق بیفتد زمینه‌های اولیه برای آموزش به هنرمندان خودآموخته بومی فراهم می‌شود. همچنین بازدید از برخی مراکز فرهنگی هنری این استان که در رشته‌های مختلف از سفال و سرامیک گرفته تا نقاشی، موسیقی و نمایش فعال هستند، نشان داد که این مراکز نیز نیاز به تقویت دارند.

مظفری با تاکید بر اینکه باید امکان آموزش باید استان‌های مختلف فراهم شود، اظهار کرد: در این راستا دفتر هنرهای تجسمی نیز در قبال تأمین استاد و برگزاری کارگاه‌ها هرگونه نیاز و ضرورتی که استان خراسان جنوبی احساس و کند و به ما منتقل کند را فراهم خواهیم کرد.

آیا دفتر تجسمی بر فروش آثار به نفع سیل‌زدگان نظارت دارد؟

مدیر کل دفترها هنرهای تجسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره نظارت این دفتر بر فروش آثار که به صورت شخصی یا از سوی گالری‌ها به نفع سیل‌زدگان به حراج گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: نشست‌های متعددی با گالری‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های هنری همانند سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و خانه هنرمندان تهران برگزار کردیم و قرار است اقداماتی برای کمک به سیل‌زدگان انجام شود.

مظفری یادآور شد: برخی از هنرمندان نیز به صورت خصوصی و شخصی خودشان این موضوع را دنبال می‌کنند که اقدام بسیار ارزشمند است و برخی نیز به صورت نهادی و سازمانی اقداماتی انجام داده‌اند که امیدواریم نتیجه آن برای هموطنان عزیزمان در مناطق سیل زده مفید باشد.

او تاکید کرد: در این میان به طور تا زمانی که خطایی صورت نگیرد و خبری مبنی بر اینکه قصوری صورت گرفته به ما داده نشود نیاز به پیگیری و دنبال کردن ما نیست. ضمن اینکه دفتر تجسمی از چنین حرکت‌های نیز استقبال می‌کند و امیدوار است که همه بخش‌های هنرهای تجسمی به این حرکت پیوندند.

logo-samandehi