گهواره‌ای برای دانشجویان در حیاط دانشگاه

مراسم رونمایی از اثر «جای‌بجای» یکشنبه (۱۵ اردیبهشت) با حضور دانشجویان دانشگاه هنر و تعدادی از اعضای انجمن مجسمه‌سازی در محوطه این دانشگاه واقع در باغ ملی رونمایی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، اثر «جای‌بجای» تنه درختی است که وسط یک گهواره فلزی قرار دارد. دانشجویان می‌توانند بر روی آن بنشینند و به نوعی تاب بخورند. این اثر ساخته محسن رافعی است.

جابجای

در مراسم رونمایی از اثر «جای‌بجای»، فیلمی از مراحل ساخت آن هم پخش شد.

محمد پرویزی _ کارگردان سینما _ پیرامون هنر عمومی سخنانی بیان کرد و ابتدا گفت: من جزو سخنرانان امروز نبودم ولی به من پیشنهاد شد و من هم از آنجایی که می‌دانستم اگر سخنرانی نکنم کار به تاریخی خیلی دور موکول خواهد شد، پذیرفتم.

پرویزی در ادامه اظهار کرد: اگر بگوییم تعریف هنر عمومی چیست؟ به چند شاخص می‌رسیم. برخی می‌گویند به هنرهایی که در فضای عمومی ساخته می‌شود هنر عمومی گفته می‌شود ولی هنر عمومی آن چیزی است که از یک دغدغه اجتماعی بیرون آمده باشد.

او ادامه داد: برخی نیز این سوال را مطرح می‌کنند که هنر غیرعمومی چیست؟ آیا در فضای خصوصی ساخته می‌شود و در گالری‌ها به نمایش گذاشته می‌شود؟

او اضافه کرد: وضعیت عمومی هنر چیست؟ هنر وظیفه دارد به یک وضعیت عمومی واکنش دهد، وقتی از هنر عمومی حرف می‌زنیم نباید یک تعریف ثابت از آن داشته باشیم. هنر مگر می‌تواند به عموم تعلق نداشته باشد؟ اگر بخواهیم برای هنر قاعده و قانون در نظر بگیریم محدود و بسته می‌شود و خلاقیت در آن کم خواهد شد. هنری که تابع فرمان و آموزشی باشد و دچار تاخت و تاز فردی باشد آثاری همراه با نوآوری خلق می‌کند که درون آنها چیزی نیست. هنر نباید محدود باشد.

پرویزی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا اثری که در خلوت هنرمند ساخته می‌شود عمومی نیست؟ و ادامه داد: به ظاهر اینگونه است. بستگی دارد که هنرمند دغدغه عمومی داشته باشد یا نه؟ اگر نداشته باشد به بازخورد کارش در عموم فکر نمی‌کند و بیشتر به فروش آن در گالری توجه دارد.

صفا سبطی، مجسمه‌ساز نیز درباره این اثر بیان کرد: این کار با محیط اطراف و انسان‌ها در تعامل است تا قبل از اینکه دانشجویان روی آن بنشینند و تاب بخورند یک کار بی روح است و شاید بعضی‌ها بگویند این کار چیست؟ ولی حضور انسان‌ها در دل کار است که آن را زیبا می‌سازد.

در پایان رافعی نیز از حمایت‌های لازم برای به سرانجام رسیدن اثرش تشکر کرد.




logo-samandehi