در وصف خالق رقص نور و حریر بر بوم

گفتگوی اختصاصی گالری آنلاین با همسر مهرداد صدری

«صدسال زندگی برای یک هنرمند بسیارکم است و اگر من دویست سال دیگر هم زندگی کنم آنقدر ایده دارم که نمی توانم همه راپیاده کنم» این‌را فرشته صدری همسر مهرداد صدری به نقل از او در گفتگویی که با وی پس از درگذشت این هنرمند پیشکسوت داشته ایم، می گوید. مهرداد صدری نقاش و مجسمه سازی‌ست که بیش از 4 دهه در اتریش زیست و در دانشگاه هنرهای کاربردی وین و آکادمی فدرال مد تدریس کرد. وی 3 فروردین 1398 پس از 6 ماه مبارزه با غده مغزی درگذشت.

زندگی او و همسرش مانند یک شعر بود. آنها تنها زن و شوهر نبودند، دو دوست واقعی بودند. زنی که مانع از نقاشی و فعالیت هنری همسرش نمی شد و مردی که در این میان دنیای رمزآمیز رنگ و حریر را بهانه ای می‌کرد برای اینکه عشق را بر سطح بوم نقاشی بسراید.

فرشته صدری در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین از تجربه سال‌ها زندگی خود با یک هنرمند چنین گفت:« حتی اگر مهرداد ساعت دو یا سه صبح یک کار هنری را به اتمام می رساند من را بیدار میکرد و میگفت، اول تو ببین و نظرت را بگو».

وی در مورد شکل گیری این پیوند، به آشنایی دیرینه پدرانشان و ارتباط خانوادگی صمیمی که داشته اند اشاره کرد.

مهرداد صدری رشته هنرهای تزیینی و نساجی را در وین برگزید و همسرش برای تحصیل در رشته اقتصاد به لندن رفت؛ در یک تابستان که به ایران بازگشتند در مسیر زندگی هم قرار گرفته و ازدواج کردند. حاصل زندگی آنها پسر نویسنده و شاعری ست که در زبان آلمانی کتاب چاپ کرده و سرشناس است و دختری که در رشته غیرهنری مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده است.

همسر مهرداد صدری سخنان خود را با خاطره ای از دوران دانشجویی وی ادامه داد و بیان کرد: زمانی که او درحال اتمام دانشگاه بود تقریبا یک سال مانده به آخر، .BMW مسابقه ای برای دانشجویان برگزار کرد و کف پوش زمین BMWرا در برلین آلمان و همچنین درجاهای مختلف به عرصه رقابت گذاشت؛ از دانشگاه وین مهرداد و چند نفر دیگر انتخاب شدند و در نهایت کف پوشی که ایشان درست کرد برنده جایزه اول شد. او بسیار خوشحال بود چون پولی که فرستادند در آن زمان برای یک دانشجو پول خیلی خوبی بود.

رنگ‌روغن روی بوم
۲۰۰×۱۳۲ سانتی‌متر
تاریخ اثر:
۱۳۹۵


وی در مورد ویژگی های آثار همسرش توضیح داد: «مهرداد، کاملا ایرانی و به عبارتی شرقی بود و در فرهنگی رشد کرده بود که اجازه نمی داد چیزی به وضوح بیان شود؛ او رنگ ها، چین و چروک ها و تمام این ها را بهانه ای می کرد که زیبایی های عشق و زندگی را نشان دهد. باید ساعت ها پای نقش هایش به نظاره نشست و عشق و صلح را تماشا کرد».

رشته اش هنرهای تزیینی و نساجی در وین بود، با پارچه خو گرفته بود، نقش پارچه زده بود و سپس آن را با رنگ ها بر بوم تلفیق می کرد؛ در اکثر آثارش چین و چروک حریری نمایان بود و حس زنده بودن و لطافت را به رخ مخاطب می کشید. لطافت تنها در آثارش نبود بلکه خلق و خویش نیز آرام و لطیف بود، طوری که حتی در شرایط سخت زندگی سکوت میکرد و میگفت: سکوت زیباترین پاسخ است.

عشق در زندگی مهرداد صدری موج می زد، عشق به کار و عشق به خانواده. عشقش به نقاشی او را تا 5-6 صبح پای بوم نگه می داشت و سپس بلافاصله بدون خواب او را به دانشگاه به پای میز استادی می کشاند. صدری آدم بسیار ریزبین و دقیقی بود و به گفته همسرش این دقت و نظم در زندگی شخصی اش نیز جریان داشت، طوری که می گوید: وقتی گنجه اش را می گشودم فکر می کردم که الان وارد یک بوتیک شده ام؛ همه صاف و مرتب چیده شده بودند. بسیارتمیز و مرتب کار می کرد؛ اصلا می گفت اگر نظم نباشد من نمی توانم کارکنم. آرامش موجود در نقاشی در درونش روانه بود، همیشه بسیارآرام و بامنطق بود.


همسر مهرداد صدری، از پشتکار و ایمان این هنرمند در کارش این چنین سخن گفت:

به هنر و دستخطش بسیار احترام می گذاشت و صرفا به خاطر اینکه کسی کارش را دوست داشته باشد کار نمی کرد بلکه کاری را انجام می داد که خودش صد درصد به آن مطمئن بود؛ حتی در تمام شش ماهی هم که بطور ناگهانی مریض شد مدام به من می گفت که آدم باید کاری که به آن ایمان داشته باشد را انجام دهد؛ آنچنان که من کردم.

فرشته صدری با اشاره به روش های آموزشی منحصربه‌فرد مهرداد صدری، توضیح داد:

در کشور اتریش آموزش را بسیار سخت می گیرند اما مهرداد تقریبا تنها کسی بود که در آنجا به بچه ها اجازه داد که هر موزیکی که میخواهند گوش دهند، جوری کارکنند که خودشان میخواهند. هرگز عقیده و احساس خودش را به آنها تحمیل نکرد.

ایشان دوبار در دانشگاه هنر وین با بهترین درجه هنری موفق شدند. اولین رشته ای که درآن تحصیل کرد مهندسی نساجی و طرح و دیزاین بود و دومین رشته نقاشی و دکوراتیو بود البته نه به معنای دکوراسیون بلکه به معنای فرم شناسی ؛ که بعدها این رشته ها را خود در این دانشگاه تدریس کرد.

او در ادامه با تاکید بر علاقمندی همسرش به ادبیات فارسی و ایران، افزود:

شما اگر کارها و مجسمه هایش را دیده باشید می بینید اسم هایی که بر روی آنها گذاشته تماما اسم های ایرانی هستند مانند نام میترا. او بسیار به ادبیات ایران و کویر ایران عشق می ورزید و بسیار به ایران علاقه مند بود همیشه می گفت زمانی که در ایران هستم خیلی خوشبخت و خوشحالم. او دو سال آخر در ایران بود. یک روز که باهم صحبت می کردیم گفت من خیلی دوست دارم که ایرانی ها هم هنر مرا ببینند و نه فقط اروپایی ها و آمریکایی ها. بعد ازآن به لطف خدا درموزه هنرهای معاصر نمایشگاهی برنامه ریزی شد که مهرداد هم بسیار استقبال کرد و این انگیزه ای شد تا بیشتر به ایران بیاید، بماند و کتاب چاپ کند.

وی در نهایت از موزه هنرهای معاصر به خصوص آقای علی مرادخانی،مجید ملانوروزی، احسان آقایی، وحید ملک و مسئولین بنیاد لاجوردی که برای چاپ کتاب مهرداد صدری بسیار زحمت کشیدند، تشکر کرد.

رنگ‌روغن روی بوم
۱00×۲3۰ سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1390


همسر مهرداد صدری در رابطه با چاپ کتاب آثار این هنرمند نیز گفت:

در نمایشگاهی که از آثار استاد در موزه هنرهای معاصر برگزار شد ، رونمایی از کتاب آثار و زندیگنامه وی انجام شد و درحال حاضر پروفسوری به نام دکتر پیترش اشتاسنی که در اتریش با مهرداد هم کلاسی بود و الان منتقد هنری است، درحال نوشتن کتابی به زبان آلمانی است که حتما به زبان انگلیسی هم ترجمه خواهد شد و البته این پروژه دو سال طول خواهد کشید.

مهرداد صدری سال گذشته در وین همچون تمام سالهای زندگی اش سخت به کار مشغول بوده است که ناگاه با احساس ناراحتی در دست چپش مواجه میشود و در نهایت با تشخیص غده مغزی زیر تیغ جراحی میرود. این خالق حرکت پرتوهای نور در فرم های چین خورده در حدود شش ماه با بیماری خود مبارزه و متاسفانه در سوم فروردین ماه 98 جامعه هنری ایران و خانواده اش را ترک کرد.


"در روزهای آخر به من گفت بسیارخوشحالم که این اتفاق برای من افتاده و نه برای تو، چرا که اگر تو می رفتی من یک هفته بعد از تو می رفتم، ولی تو چون زن هستی و اعتقاد دارم همیشه یک زن و مادر قوی تر از مرد است مطمئنم که می مانی؛ خواسته او بود که کارهایش را ادامه دهم و حتما هم با پشتکار زیاد ادامه خواهم داد." فرشته صدری از آخرین جملات عاشقانه همسرش این چنین می گوید و ادامه می‌دهد:

در حدود یک ماه دیگر بزرگداشتی برای مهرداد صدری از طرف آرت سنتر برگزار خواهد شد.

یادبود بزرگی نیز از طرف اساتید و دانشگاه هنر وین برای ایشان در روز شنبه بیست و یکم اردیبهشت 98 برگزار شد.

علاقه مندان میتوانند جهت مشاهده آثار استاد مهرداد صدری به وب‌سایت شخصی ایشان مراجعه نمایند.


رنگ‌روغن روی بوم
۱۵۰×۲۶۰ سانتی‌متر
تاریخ اثر: ۱۳۹۶


logo-samandehi