گفتگو با ثمیلا امیر ابراهیمی

در حاشیه نمایشگاه آثار منتخب ششمین سالانه تبادل چاپ دستی نگارخانه لاله

ثمیلا امیر ابراهیمی هنرمند نقاش و چاپگر، در گفتگو به مناسبت برگزاری ششمین نمایشگاه سالانه تبادل چاپ دستی این رویداد را مثبت ارزیابی کرد و جوانب آن را تشریح نمود. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

ثمیلا امیر ابراهیمی ششمین نمایشگاه سالانه تبادل چاپ دستی را نشان دهنده دو تحول برشمرد و توضیح داد:

ششمین نمایشگاه سالانه تبادل چاپ دستی دو تحول و دستاورد بزرگ را نشان می دهد. اول اینکه چطور نسل‌های جوان سال به سال بیشتر مجذوب کار چاپ دستی می شوند و در هر نمایشگاه تازه واردان جوانتری به این نمایشگاه‌ها راه پیدا می کنند. دوم اینکه چطور دسترسی به امکانات و وسائل کار، بهتر به یاد‌گیری و کاربرد تکنیک‌ها و شیوه های مختلف این فن زیبا کمک کرده است.

به نحوی که در این نمایشگاه که حدود صد و پنجاه کار روی دیوار رفته است، کمتر کاری را دچار ضعف و نابلدی تکنیکی می بینیم. ممکن است تکنیک ها ساده باشند اما خطای چشمگیری ندارند.

از طرف دیگر نظم و پیگیری نگارخانه لاله در برگزاری سالانه و منظم این نمایشگاه نیز یکی از عوامل تشویق و پیشبرد این کار است‌. اما برای من عجیب است که چطور مجموعه داران با خرید این کارهای بسیار متنوع و کم قیمت و گاه هنرمندانه مشارکت چندانی در تشویق و گرم کردن بازار چاپ دستی ندارند‌.

بسیاری از همین چاپگران تازه کار امروز با تشویق به موقع می توانند به استادکاران و هنرمندان سطح بالای فردا تبدیل شوند. هرچند ناگفته نباید گذاشت که هنوز ضعف اصلی این نمایشگاه ها کمبود ایده‌های جدید تصویری و شخصییت هنری کارهاست. در حالی که برای هنرمند بودن باید ابتدا صاحب ایده و زبان شخصی و طراحی قوی بود و برای چاپگر خوب بودن آشنایی با تکنیک‌های چاپ و اجرا بی نقص کارها لازم است و این هردو تنها در اثر پیگیری و ممارست در کار طراحی و چاپ، و برگزاری نمایشگاه انفرادی چاپ دستی ممکن می شود.

به همین علت جدا از کیفیت تکنیکی خوب همه کارهای این نمایشگاه، من کارهای معدودی را پسندیدم که حس و حال هنری بیشتری داشتند و امیدوارم چاپگران آنها در آینده راه ویژه خود را دنبال کنند و با دست پُر تر به میدان بیایند تا کار چاپ دستی را به سطوح عالی هنری برسانند.

logo-samandehi