چرا از بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبری نیست؟

بیش از یک سال از روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران می‌گذرد؛ فرآیندی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، اما نه تنها هنوز به پایان نرسیده، بلکه گزارش مشخصی نیز درباره مراحل بازسازی این مکان فرهنگی ارائه نشده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شد که موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود. همان زمان گفته می‌شد که ناظر اصلی و مجری دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه ارشاد است و تعمیرات تمام بخش‌های موزه که شامل گنجینه گالری نیز می‌شد، در زمان‌بندی چهار تا پنج ماه به پایان خواهد رسید.

بر همین اساس هم چندی بعد علی‌محمد زارع، سرپرست وقت موزه هنرهای معاصر تهران در نشستی با خبرنگاران روند بازسازی این مکان فرهنگی را تشریح کرد؛ او اظهار کرد که هیچ خساستی در بازسازی موزه وجود ندارد و با دست و دلبازی تمام انجام می‌شود.

او همچنین توضیح داد که نیازهای مورد نظر را با دفتر عمرانی وزارت ارشاد مطرح کرده‌اند؛ از جمله افزایش (ظرفیت محل نگهداری) گنجینه. زیرا گنجایش آن در ابتدا برای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نوع اثر بود، اما در حال حاضر باید برای بیش از ۴ هزار اثر طراحی شود. نور، رطوبت و دما از جمله موارد دیگری بود که مطرح شد.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بازدیدی که تیر ماه از روند بازسازی موزه داشت، تاکید کرد که با توجه به نقش موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر و برای فعالیت آن، ضرورت دارد سرعت انجام بهسازی هم مورد توجه قرار گیرد تا دوباره فعالیت موزه آغاز شود.

با این وجود ۲۴ مهر سال ۹۷، هادی مظفری _ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی _ اعلام کرد که تا این تاریخ پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

او درباره چرایی طولانی شدن روند بازسازی این مکان فرهنگی نیز توضیح داد که در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش‌بینی کرده بودند که این پروژه ظرف چهار پنج ماه به پایان می‌رسد. ولی در زمان‌بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست اینکه برنامه زمان‌بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه‌های کاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیش‌بینی مالی پروژه بود که در این مدت دچار نوسانات شد.

مظفری اظهار کرد: از زمانی که به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی منصوب شدم و وارد پروژه شدم در قدم اول ساختار شکست پروژه و مدیریت کنترل پروژه روی بهسازی و بازسازی موزه هنرهای معاصر برقرار کردیم که نخست، ببینیم جبهه‌های کاری ما در چند حوزه هستند و زمان کافی و اعتبار لازم را برای این کار چه میزان است. این ساختار به ما نشان داد که ما حداقل به یک سال زمان نیاز داریم. چون پروژه از اردیبهشت ۹۷ آغاز شده بود طبیعتاً در اردیبهشت ۹۸ پروژه به پایان خواهد رسید و نه شهریور ۹۷؛ این نکته‌ای بود که باید اصلاح می‌شد.

دی ماه همان سال با حکم مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران شد و از همان زمان تاکنون اظهار نظر مشخصی درباره فرآیند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران مطرح نشده است.

آقایی در این مدت به برخی رسانه‌ها اعلام کرد که تعمیرات و آماده‌سازی این موزه تا فصل تابستان ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد؛ با این وجود به نظر می‌رسد که فرآیند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در سکوت خبری در حال انجام است؛ به اندازه‌ای که هنوز به صورت رسمی تاریخ مشخصی برای اتمام فرآیند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران اعلام نشده است.

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن محسوب می‌شود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته می‌شود این مجموعه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش‌های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش می‌دهد.

در این مجموعه آثار مختلفی از دوره‌های متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به‌لحاظ قیمتی، گران‌ترین اثر این مجموعه است.

مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده‌رودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.


منبع: ایسنا

logo-samandehi